Tampere
22 Nov, Friday
-0° C

Proakatemian esseepankki

Kuinka ”Smart” teidän tavoitteenne ovat?



Kirjoittanut: Kirill Sultanshin - tiimistä Hurma.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Vuoden 2018 alusta olen aloittanut asettamaan itsellesi vuosittaisia tavoitteita. Tähän menneessä se oli yksi tehokkaimmista tavoista buustata kehitystäni ja samalla seurata vanhojen tavoitteiden perusteella omaa edistymistäni. Vuosien varrella tulin ymmärrykseen, että perinteinen tavoitteiden asettelutapa ”haluan viisi kiloa pois” ei toimi niin hyvin, miten se olisi voinut toimia. Tässä esimerkissä ei ole selkeästi esillä idean ydin, miksi pitää laihduttaa, miten laihdutan viisi kiloa sekä milloin se tapahtuu? Jos asettamasi tavoitteesi on epäselvä, sinulla ei ole tavoitetta. Jos tavoitteessa ei ole selkeästi esitelty konkreettisia raameja meidän mielikuvituksemme voi yksinkertaistaa sitä saman tien ja luoda tunteen, että tavoitteesi on jo suoritettu, vaikka se ei ole lainkaan aloitettu.

Kuukausi sitten tutustuin SMART-työkaluun, jonka avulla voi asettaa selkeitä tavoitteita ja arvioida niitä apukysymyksillä. Jokainen kirjain tarkoittaa tiettyä kriteeriä, joiden hyödyntämällä pystyy laatimaan tavoitteen.

S – specific

Selkeä ja konkreettinen tavoite, jota ulkopuolinenkin pystyy ymmärtää. Tässä kriteerissä voi käyttää apukysymystä: Mitä tuloksia konkreettisesti odotetaan?

M – meashurable

Mitattavissa oleva. Apukysymys: Miten pystyy mittaamaan tavoitteen edistymistä?

A – achievable

Saavutettavissa oleva aikataulun mukaisesti. Apukysymykset: Onko tavoitteeseen sitoutuu tarpeeksi vakavasti? Onko tavoite toteuttavissa voimassa olevilla resursseilla?

R – relevant

Tavoitteen tarpeellisuus. Apukysymys: Miksi tämä tavoite on tärkeä juuri nyt?

T – time-bound

Selkeä deadline. Apukysymys: Mikä on tavoitteen deadline?

 

Haluaisin tuoda vähän konkretiaa tähän postaukseen ja siksi näytän omalla esimerkkitavoitteellani, kuinka perinteisestä tavoitteesta teemme laadukas tavoite loppuvuodelle. Alun perin minulla oli ajatuksena saada jostain syystä 50 000 tilaajaa YouTubessa. Ongelma on siinä, että jonain päivinä minulla on palava halu toteuttaa sitä ja joskus on sellaisia päiviä, jolloin tavoitteen motiivit helposti unohtuvat. Se tarkoittaa sitä, etten enää muista miksi asetin kyseisen tavoitteen ja tästä johtuen motivaatio saavuttaa 50 000 tilaajaa häviää. Nyt korjasin minun tavoitettani SMART-työkalun kautta ja mielestäni nyt se näyttää huomattavasti selkeämmältä ja paremmin mietityltä. Lisäksi nostin tuplasti tilaajamäärä, koska SMART-kriteerien jälkeen tajusin, että 50 000 ei ole tarpeeksi korkea tavoite.

 

Henkilöbrändi tavoite 31.12.19 menneessä:

Mitä?

70 000 tilaajaa YouTubessa.

Miksi?

Tällä tilaajamäärällä pääsen näyttämään monille ihmiselle minun missiotani, jonka kautta rikotaan epämääräiset stereotyypit venäläisistä näyttämällä hyvää mallia omalla esimerkillä, lisäämällä tietoisuutta Venäjästä sekä tuomalla omia tuoreita näkökulmia suomalaisille.

Miten pääsen perille?

  • 1,5-2 videota viikossa!
  • Käyttämällä aikaa editointiin
  • Tekemällä mielenkiintoisia KY sekä yhteisvideoita muiden kanssa.
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close