Tampere
15 Jan, Friday
-26° C

Proakatemian esseepankki

Kuinka saada puskaradio laulamaan?



Kirjoittanut: Arttu Hilli - tiimistä Evision.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Word of Mouth Marketing
Andy Sernovitz
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Kuinka saada puskaradio laulamaan?

4.7.2019 

 

Nyt löyty varmaan paras markkinointikirja ikinä: ”Word of mouth marketing – Andy Sernovitz”. Nimensä mukaan kirjassa käsitellään ns. ”puskaradio” markkinoinnista eli kuinka saada ihmiset puhumaan yrityksestäsi. Omasta mielestä tämä on kaikkein tehokkain markkinointi keino varsinkin tänä päivänä, varsinkin kun ihmiset voivat kommunikoida useille sadoille ihmisille yhtä aikaa, missä vain, milloin vain. Kirjassa luvataan heti aluksi, että kirjasta jää käteen aivan konkreettisia oppeja mitä viedä välittömästi käytäntöön. Kui siistiä! 

 

Lyhyesti ”word of mouth” markkinointi on sitä, että annetaan ihmisille syy puhua yrityksestäsi ja tehdä puhumisesta helpompaa. Markkinoijan on siis tuotava julki tai tarjottava jotain sellaista, mikä saa ihmiset niin kiinnostuneiksi asiasta, että he kertovat siitä kavereilleen. Asian täytyy olla sellainen, jota asiakkaat voivat kertoa helposti eteenpäin. Kaikkein fiksuin “puskaradio” markkinoija miettii kontekstin, josta hänen kohderyhmänsä usein puhuu. Kun asia, joka kiinnostaa ihmisiä ja liittyy tähän kontekstiin leviää, toimii puskaradio parhaiten ja tavoittaa juuri oikean kohderyhmän. ”Be interesting or be invisble” (Sernovitz 2009). 

 

Nostan yhden hyvän puskaradio markkinointi esimerkin kirjasta. Kirjoittaja (Sernovitz 2009) kertoi parturista, joka tarjoili ilmaisia cocktaileja hiustenleikkuuseen odottaville henkilöille. Tämän ainutlaatuisen palvelun ansiosta, ihmisten on helppo kertoa asiasta ja se kiinnostaa ihmisiä, koska se on niin harvinaista. Markkinoija tarjoaa puhujille vielä hyvät kontekstit, missä puhua parturista: illan vietoissa ja kun puhutaan partureista. Tampereella on hyvin saman tapainen esimerkki: Brothers parturi Tampereen keskustassa. Brothersissa jokaiselta asiakkaalta kysytään ”Saisiko olla kahvia tai omenateetä?”. Tämä kysytään useita kertoja, parhaimmillaan pari kertaa leikkuun aikana. Tämä on jäänyt hyvin ihmisille mieleen, ja kun kontekstiin lisätään Brothersin laadukas, huomioiva palvelu sekä halpa hinta, tietävät miltei kaikki nuoret Tamperelaiset miehet paikan.  

 

Hyvä asiakaskokemus toimii aina hyvänä ”mouth marketing” aiheena. Ihmiset suosittelevat paljon tuttavilleen erilaisia palveluita ja toistensa mielipiteisiin luotetaan todella vahvasti. Jos kaveri sanoo, että ”Toyota on todella hyvä auto, kun se on minullakin kestänyt 10 vuotta”, pitävät ihmiset sitä niin suuressa arvossa, että kaverin suositus menee usein asiantuntijankin suositusten ohitse. Tämä onkin hyvä esimerkki siitä, kuinka tehokas markkinointi työkalu ”puskaradio” onkaan. Puskaradion tehokkuus näkyy myös siinä, että vaikka miten yritys mainostaa ja markkinoi itsestään, mutta siitä kiertää aivan vastakkainen huhupuhe, menevät kaikki yrityksen markkinointiin satsatut rahat täysin hukkaan. 

 

Harva yritys suunnittelee puskaradio kampanjoita ja se on kirjoittajan (Sernovitz 2009) mukaan todella suuri virhe. Puskaradio markkinointi tulisi samalla tapaa suunnitella, mitata ja tehostaa kuin mitä tahansa muuta markkinoinnin keinoa. Miten puskaradiota voi siis mitata? Kaikki lähtee siitä, että on selvitettävä, kuka puhuu eniten. Kirjassa (Sernovitz 2009) käytetään nimitystä ”talkers” eli puhujat heistä, jotka puhuvat eniten yrityksestäsi tuttavilleen. Kun heidät on kartoitettu, on heidän kanssaan päästävä puhumaan. Tähän on kaksi hyvää vaihtoehtoa: tapahtumat ja faniryhmät. Puhujia kuuntelemalla ja heidän kanssaan keskustelemalla voidaan päästä selville, mitä yrityksestä tai sen tarjonnasta puhutaan ja mikä ihmisiä kiinnostaa. Yleisemmin puhujia ovat: tyytyväiset asiakkaat, nettikommentoijat, tuotteen tai palvelun käyttäjät, työntekijät, fanit ja ammattilaiset, kuten reposrtterit. 

 

Sernovitz (2009) antaa kirjassaan selkeän kaavan puskaradion kehittämiseen: ”The five Ts of word of mouth marketing”. Nämä ovat: 

 

Talkerslöydä puhujat 

esim. fanit, asiakkaat, vaikuttajat 

TopicsAnna ihmisille syy puhua 

esim. erikoistarjous, hassuttelu, hyvä palvelu 

Tools: Auta viestiä kulkemaan nopeammin ja kaeummas 

esim. blogit, nettikeskustelut, “kerro kaverille” -ominaisuus 

Taking part: Yhdy keskusteluun 

esim. vastaa kommenteihin, kirjoita blogia 

TrackingMittaa ja ymmärrä mistä ihmiset puhuvat 

esim. lue blogeja, kuuntele palautetta, lue viestit huolella 

 

Vielä lyhyesti, näin saat puskaradion toimimaan:  

1.Kehittele lyhyt ja yksinkertainen erottavaisuus tekijä yrityksellesi. Esim. Hotelli, jonka jokaisessa huoneessa on kultakala. 

  1. Kysy ihmisiltä, kertoisivatko he kavereilleen,jos heidän hotellihuoneessaan olisi kultakala. Jos vastaus on aina selkeä “Kyllä”, niin tiedät että aihe on hyvä. 
  2. Laita “kultakala jokaiseen huoneeseen” ja kerro siitä mahdollisimman monelle, niin sana alkaa varmasti kiriä.

 

Loppuun haluan lainata Hjallis Harkimon sanoja julkisuudesta: ”Julkisuus on kuin meri, sitä ei voi hallita, mutta sen kanssa oppii toimimaan.” (Lempinen 2019). Sama pätee puskaradio markkinointiin, voit oppia työskentelemään sen kanssa, muttet ikinä kykene hallitsemaan sitä täysin. 

 

 

 

 

Lähteet: 

Sernovitz, Andy. 2009. ”Word of Mouth Marketing” Kamplan Publishing. New York. 

Lempinen, Marko. 2019. ”Harkimo -Tarina likaisesta Harrysta.” Otava. 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close