Tampere
29 Mar, Friday
1° C

Proakatemian esseepankki

Kuinka saada lisää seuraajia Instagramiin? Osa 2



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Kerroin edellisessä blogissani, mitkä perusasiat pitää olla kunnossa, jotta seuraajien on helpompi löytää tilisi. Tässä blogissa perehdyn enemmän sisällöntuotannollisiin keinoihin, jotka vaikuttavat seuraajien määrään ja sitoutumiseen.

 

Ei määrä, vaan se laatu. Ketään ei kiinnosta katsella huonolaatuisia ja tärähtäneitä kuvia, joissa ei ole päätä saati sitä kuuluisaa häntää. Jokaisella julkaistulla kuvalla pitää olla tarkoitus: miksi se on siellä? Julkaise mieluummin muutama tarkkaan mietitty kuva kuin monta huonolaatuista ja merkityksetöntä kuvaa, jotka on julkaistu, koska jotain on pakko julkaista. Laadukkaat ja merkitykselliset kuvat sitouttavat seuraajia, eli he tykkäävät ja kommentoivat niitä. Sen seurauksena näkyvyytesi kasvaa ja saat lisää seuraajia.

 

Pidä oma tyyli kuvissasi. Yhtenäinen tyyli näyttää miellyttävältä ja vältät sekatavarakauppamaisen vivahteen. Oman tyylin löytäminen voi olla vaikeaa ja se muodostuu ajan saatossa. Aloittelevien Instagramaajien kannattaakin rohkeasti kokeilla uusia tyylejä ja katsoa, minkälaiset kuvat toimivat kohderyhmälle. Kuvien tyyli on kuitenkin osa brändiä, joten tyylin löytyessä siinä kannattaa pitäytyä. Plussaa on, jos katsoja tunnistaa tyylisi yksittäisistä kuvista tai tietää päätyneensä juuri sinun tilillesi.

 

Käytä postauksissa kysymyksiä. Ne saavat seuraajat aktivoitumaan ja kommentoimaan kuviasi, mikä taas tuo lisää näkyvyyttä. Muodosta kysymykset aiheesi, kohderyhmäsi ja kuvasi mukaan. Esimerkiksi valokuvaaja voisi kysellä seuraajiltaan heidän mielestään parasta poseerausta, fitness-instagramaaja voisi kysellä seuraajiensa mielestä herkullisinta itsetehtyä palautusjuomaa ja kosmetologi tiedustella seuraajiensa lemppari kynsilakkasävyä. Kuvien tietenkin pitää sopia näihin kysymyksiin. Valokuvaajan kysymyksessä voisi kuvana olla esimerkiksi potretti, fitness-instagramaajalla kuva hänen omasta palautusjuomastaan ja ehkä resepti siihen ja kosmetologilla kuva juuri tehdyistä kynsistä.

 

Kun postaukset Instagramissa on yhdenmukaisia ja tietyn aiheen ympärillä pyöriviä, se saa seuraajat liikkeelle. Sisällön täytyy olla niin sanotusti ennalta arvattavaa, jotta seuraaja tietää kiinnostaako se häntä ja kannattaako sinua ruveta seuraamaan. Kuten kaikessa muussakin liiketoiminnassa, myös Instagramissa kannattaa unohtaa kaikkea kaikille -ajattelutapa. Seuraajat haluavat tietää, millaista tyyppiä ryhtyvät seuraamaan ja mitä hyötyä seuraamisesta heille on. Hyöty voi olla esimerkiksi treenivinkit, esteettisyys niin itsessä kuin valokuvissakin tai vaikkapa huumori. Ihminen on itsekäs eläin ja haluaa saada kaikesta hyödyn irti. Miksipä sinä et siis ottaisi potentiaalisista seuraajista kaikkea irti ja tarjoaisi heille relevanttia sisältöä?

 

Julkaistu LinkedInissä.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close