Tampere
20 Apr, Saturday
-4° C

Proakatemian esseepankki

Kuinka ottaa vastaan palautetta



Kirjoittanut: Mikko Laaksonen - tiimistä Revena.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Kritiikki

 

Kuuntelin Lex Fridmanin podcastia, missä hän kertoo saaneensa Joe Roganilta kritiikkiä yhdestä tietystä haastattelusta/podcastista missä Lex ei ollut hänen mielestään kysynyt tarpeeksi suoraan joitakin asioita ja niin sanotusti uskaltanut tai kyennyt kysymään vaikeita/haastavia kysymyksiä vieraaltaan. Tähän Lex vastasi toisessa jaksossaan, että Joe on täysin oikeassa tässä, että vaikeiden kysymysten kysyminen ei ole hänen vahvin alueensa. Mutta asian ei aina täydy olla niin ja hän haluaa kehittyä siinä tulevaisuudessa. Mielestäni Lex otti tämän kritiikin niin hienosti vastaan, että aloin pohtia omaa toimintaani kritiikin antajana sekä vastaanottajana. Kirjoitinkin siksi lyhyen muistilistan kritiikistä blogi esseen muodossa olkaat hyvät.

 

  1. Ota kritiikki vastaan suuntanuorana. Yleensä hyvin annetussa kritiikissä on sisällään totuuden siemen, vaikka se saattaa anto hetkellä vastaanottajaa ärsyttää/surettaa suunnattomasti. Kritiikki voi kuitenkin toimia elämässämme suurimpana mahdollisuutena oppia lisää itsestämme ja muista sekä kehittää omaa toimintaamme.

 

  1.  Älä keskity kritiikin sävyyn. Vaikkakin kritiikki tulisi antaa rakentavaa ja kunnioittavaan sävyyn saattaa se kuitenkin mölähtää vääränlaisin äänenpainoin tai elein ulos. Älä siis tarraudu kritiikin antotapaan vaan pyri keskittymään itse kritiikkiin ja sisäistämään se mitä sanotaan, ei miten sanotaan.

 

  1. Valheellinen kritiikki. Kun jollain on huono päivä ja kohdistaa oman pahanolonsa sinuun anna sen mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Näissä tilanteissa huumori tai hiljaisuus auttavat sinua säilyttämään kunniasi ja pitämään tilanteen hallinassa.

 

  1. Älä vastaa kritiikkiin heti. Anna itsellesi aikaa pohtia saamaasi kritiikkiä ja sen tarpeellisuutta. Näin saat myös todennäköisesti otettua etäisyyttä kritiikkiin ja tasaannutettua tunteesi. Mikäli kritiikki ja sen aiheellisuus ei aukea sinulle kysy tarkennuksia, jotta voit parantaa toimintaasi.

 

  1. Muista omat supervoimasi. Kritiikki voi aiheuttaa surua ja ärsytystä ja itsetunto voi ottaa siitä melkoisen kolauksen. Näissä tilanteissa palauta mieleesi missä asioissa olet hyvä. Esimerkiksi jos olet saanut työpaikallasi kritiikkiä etkä meinaa päästä siitä yli niin pohdi missä olet hyvä työpaikan ulkopuolella harrastustoiminnassa, ihmissuhteissa yms. Kaikilla meillä on omat supervoimamme.

 

Toivon esseen tuovan sinulle käytäntöön vietäviä ohjennuoria. Kannustan myös kuuntelemaan lähdeluottelosta löytyvän Lex Fridmanin podcast-klipin mitä alustuksessani mainostin.

 

 

Fridman. 2021. Lex Fridman responds to Joe Rogans criticism. Podcast. Youtube-video. Julkaisija Lex Clips. Viitattu 11.12.2021. https://www.youtube.com/watch?v=BDd-5qCiL-A

 

Hyvärinen n.d. 10 ohjetta siihen kuinka otat vastaan negatiivista palautetta.Wannado. Viitattu 11.12.2021. https://www.wannado.fi/10-ohjetta-siihen-kuinka-otat-vastaan-negatiivista-palautetta-rakentavasti/

 

Kommentoi