Tampere
28 Jun, Tuesday
24° C

Proakatemian esseepankki

Kuinka kasvattaa yritystä?



Kirjoittanut: Rasmus Janakka - tiimistä Samoa.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Valitse myynnin kasvu
Jussi Karppinen
Antti Poussu
Timo Sorri
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Yrityksen kasvu ja sen kasvattaminen ei aina ole itsestäänselvyys, varsinkaan tässä nopeasti muuttuvassa maailmassa. Yrityksen kasvu ja kasvattaminen on pitkäjänteisen, kovan työn tulos. Aina kuitenkaan pelkkä kova työ ei yksinään siihen riitä. Avain yrityksen kasvuun on haastavan, mutta realistisen kasvutavoitteen asettaminen ja määrätietoisen sekä tarkan toimintasuunnitelman laatiminen.

 

Kasvun eli käytännössä lisääntyvän myynnin ennustaminen voi olla välillä erittäin haastavaa. Olen myös itse sivusta huomannut, että monet yrittäjät saattavat asettaa kasvutavoitteita ja ennustaa kasvua pitkälti fiiliksen tai kokemuksen pohjalta. Uskonkin, että kokemuksesta onkin varmasti paljon apua, kun arvioidaan esimerkiksi kuinka paljon myynti kasvaa sesongin aikana. (Paussu, Sorri & Karppinen 2022, 12.) Mikäli ennuste pohjautuu kuitenkin pelkkään fiilikseen, on siinä myös isot riskit epäonnistua olemalla turhan optimistinen ennusteen suhteen. Aina myöskään pelkkä liikevaihdon kasvu ei välttämättä tarkoita automaattisesti yrityksen kasvua tai tuottoisuuden parantumista.

 

Kuinka sitten pystyt asettamaan sopivan kasvutavoitteen? Yksi varmasti tärkeimmistä työkaluista, jonka avulla pystyy helpommin ennustamaan tulevaa ja tehostamaan omaa liiketoimintaa, on tarpeellisen datan kerääminen. Tarpeellinen data voi tarkoittaa eri yrityksille hyvin erilaisia asioita. Esimerkkinä pizzeriayrittäjä voi seurata mitä pizzoja myydään eniten ja sitä kautta karsia ne pizzat pois listasta, joille ei ole kysyntää tai muokata niitä. Ihan uusi juuri perustettu yritys voi kerätä dataa asiakkaistaan selvittääkseen oman todellisen kohderyhmänsä. He voivat kerätä tietoa ja pitää kirjaa esimerkiksi asiakkaiden iästä, sukupuolesta, paikkakunnasta ja ostokerroista. Datan keräämisen ei tarvitse myöskään olla erityisen haastavaa. Esimerkiksi yritykseni Vuokratori kerää dataa helposti Excel-taulukon avulla. Seuraan mm. tuotteiden vuokrausmääriä kuukaudessa sekä aikaa kuinka monta päivää tuote on keskimäärin asiakkaalla vuokralla. Seuraan myös esimerkiksi, kuinka monta kilometriä asiakkaani ajavat keskimääräisesti pakettiauton vuokrauksen aikana. Olen myös seurannut minkä verran vaikkapa hiilidioksidipäästöjä on säästynyt vuokraamalla tuotteitani sen sijasta, että asiakkaat olisivat ostaneet tuotteen omaksi itselleen.

 

Datan hyödyntäminen on myös taitolaji. Mikäli yritys osaa hyödyntää dataa ja sitä kautta ennustaa tulevaa kassavirtaansa, niin myös tulevaisuuteen liittyvien päätösten tekeminen on helpompaa. Itselläni on myös hyvä esimerkki datan hyödyntämisestä. Olin jo tovin aikaa seurannut yhden vuokraamani tuotteen vuokrauskertoja. Ajattelin, että käyttöastetta olisi hyvä saada paremmaksi. Olisin voinut esimerkiksi markkinoida tuotetta enemmän. Monesti tuotteen markkinointiin liittyy myös kustannuksia. Päätin kuitenkin markkinoinnin sijasta laskea tuotteen hintaa hieman. Tämän jälkeen tuotteen käyttöaste nousi merkittävästi ja siitä huolimatta, että laskin tuotteen hintaa niin vuokrausmäärien kasvaessa kuukausittainen tuotto kuitenkin parani. Tämä oli itselleni erittäin merkittävä ja opettavainen kokemus.

 

Monet yksin tai pienyrittäjät ovat varmasti huomanneet, että työ viikot sisältävät monesti osittain suorittavaa työtä ja osittain markkinointia sekä myyntiä. Esimerkiksi maalaus liikkeet suorittavat maalauksia ja kun asiakkaat alkavat loppua ja kalenterissa on taas tilaa niin, sitten koitetaan hankkia asiakkaita parhaan mukaan. Olen itsekin törmännyt kyseiseen haasteeseen yrittäjänä. Tästä johtuen välillä on hyvin haastavaa ennustaa tulevia työviikkoja sekä kassa virtaa. Aika ei vain riitä yksinkertaisesti kaikkeen ja tulot ailahtelevat. Olen nyt pidemmän aikaa pohtinut mitä asialle voisi tehdä ja nyt luettuani asiasta lisää ja keskustellessani muiden kanssa niin olen entistä varmempi asiasta. Olenkin huomannut, että itse rajoitan omaa yrityksen kasvua sillä, että koitan hoitaa kaiken itse. Ensinnäkin en varmastikaan osaa edes tehdä kaikkia yritystoiminnan osa-alueita parhaalla saati, että voisin hoitaa kaikkea tehokkaasti ja riittävästi. Olenkin huomannut, että välillä päivät venyvät hyvin pitkiksi ja tietyt asiat mitä olin suunnitellut jäävät tekemättä tai siirtyvät myöhemmälle. Mielestäni pitkällä aikavälillä se ei ole kestävää yrittäjyyttä eikä myöskään tehokasta. Mielestäni tähän ainoa ratkaisu on yrityksen eri osa-alueiden ulkoistaminen. Ennen ulkoistamista pitää kuitenkin luoda ja hioa tarkat prosessit ja toimintamallit, kuinka asiat tulisi tehdä. Tiedon tulisi olla helposti saatavilla ja ymmärrettävissä tarvittaessa.

 

Koen, että tässä vaiheessa itselleni tärkeää olisi ensimmäisenä ulkoistaa markkinointi minua taitavimmille tekijöille. Voin myöntää suosiolla, että en ymmärrä täysin Tiktokin tai Instagram reels:ien toimintaa täysin tai osaa luoda sopivaa videosisältöä, josta muut olisivat kiinnostuneita tai jotka luovat arvoa. Tässä kohtaa, kun yritys on kuitenkin alussa, on hyvä aloittaa toiminnan ulkoistaminen yksi osa-alue kerrallaan. Näin voi olla varma, että laatu pysyy vähintäänkin yhtä hyvänä, kun se oli aiemmin tai jopa paranee merkittävästi ammattitaitoisten yhteistyökumppanien avulla. Uskonkin, että pelkästään markkinoinnin ulkoistaminen toisi tässä kohtaa säännöllisempää ja ennustettavampaa asiakasvirtaa ja sitä kautta myös kassavirtaa. Sen lisäksi voisin käyttää siitä vapautuneen ajan johonkin toiseen osa-alueeseen, joka on vahvuus alueellani tai jonka ylipäätään koen tärkeäksi sillä hetkellä. Monesti suunnittelutyötä ei niin osata arvostaa tai siihen käytettyä aikaa, kun se ei tuota heti sillä hetkellä, vaikka onkin menestyksekkään tulevaisuuden kannalta ehdotonta.

 

 

Yrityksen kasvattaminen on kärsivällistä hommaa, joka vaatii tarkat suunnitelmat. Täytyy muistaa, että jokainen tänä päivänä tunnettu isoyritys on kuitenkin aloittanut joskus nollasta. Välillä on parempi harkita kahdesti ja laskelmoida eri vaihtoehtoja eikä hötkyillä. Rauhallisella, mutta määrätietoisella toiminnalla menestyt varmasti ja saat kasvatettua yritystäsi seuraavalle tasolle.

 

Lähteet:

Karppinen, J. Paussu, A. Sorri, T. 2022. Valitse myynnin kasvu. Jyväskylä: Docendo Oy

https://vuokratori.com/

 

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close