Tampere
19 Apr, Friday
-2° C

Proakatemian esseepankki

Kuinka hinnoittelen keikkapalkkion?



Kirjoittanut: Arto Ala-Seppälä - tiimistä Kipinä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 5 minuuttia.

AIHE: Elämystalous
Luokitus: 2 esseepistettä, yksilö essee
Kirjoittajat: Arto Ala-Seppälä

 

Johdanto

Opintojeni alussa kevät talvella 2021 minulle muodostui hieman sattuman kautta keikkaileva rokkiduo. Tiimistäni tapahtumatuottajat Santeri Simonen ja Emilia Joki olivat saaneet mahdollisuuden järjestää Proakatemian vuosigaalan valmistuneille oppilaille tulevalle keväälle. Budjetti ja pandemia rajoitukset olivat tiukat, mutta elävää musiikkia paikalle kuitenkin haluttiin.

Santeri kääntyi puoleeni ja kysyi, että tulisimmeko Otto Veikkolan kanssa esiintymään. Emme tosin olleet Oton kanssa tavanneet vielä aikaisemmin, mutta puhelin tuttuja olimme ehtineet olemaan vaajan kuukauden verran. Olimme sopineet tutustumistreenit tulevalle viikolle, mutta keikkaan emme osanneet varautua pandemiarajoituksien vaihdellessa. Santerille Otto oli jo kuitenkin entuudestaan tuttu sotilassoittokunnasta ja suositteli tämän pohjalta häntä akustisen kitaran soittajaksi tulevaan projektiini.

Viime perjantaina minulla oli ilo ja kunnia soittaa Oton kanssa elämäni seitsemäskymmenes keikka upeassa Tampereen Hatanpään kartanossa yrityspikkujouluissa. Reilun kymmenen vuoden ikäerostamme huolimatta meillä molemmilla on liki satakeikkaa takana ja olemme soittaneet useissa erilaisissa projekteissa. Meitä yhdistää yhteinen musiikkimaku ja energinen esiintyminen.

Olemme vakuuttuneita siitä, että haluamme tulevaisuudessa toimia elämystalouden parissa esiintyvinä artisteina. Pyrin alle hieman valaisemaan kokonaiskuvaa siitä mitä kaikkea yksittäinen keikka vaatii keikkailevalta artistilta ja pohdin hinnoittelumallia bändeille tulevalle vuodelle.

 

Kuinka hinnoittelen keikkapalkkion?

Aina silloin tällöin keikkapalkkioitta kyseenalaistetaan suuntaan tai toiseen. Useimmiten pyritään tinkaamaan ja polkemaan hintaa alaspäin. Haastetaan, että onko teillä riittävästi nimeä ja löytyykö vakiintunut fanikuntaan. Joskus tulee tunne, että markkinointi olisi tapahtumajärjestäjän puolesta yksinomaan bändin työtä tai artistin nimen nojalla, vaikka hyvin molemmat osapuolet tietävät, että kyseessä ei ole maailman luokan tähti. Pikemminkin mahdollinen tulevaisuuden tähti. Silloin tällöin asiakkaat myös yllättävät positiivisella aitoudellaan, että olettepa te edullinen porukka. Usein he ovatkin pitkän linjan tapahtumajärjestäjiä ja tietävät markkinahinnoittelun varmasti paremmin kuin me itse.

Tähti tai ei, aloittelija tai ammattialinen, kuitenkin esiintymispalvelusta aiheutuu aina kuluja ja kustannuksia. Monelle varmasti myös sellaisia, mitä ei tule ajatelleeksi. Ihan ensimmäinen kulu artistille on soittotaidon ylläpito ja siihen tarvittavat välineet, sekä harjoittelutilat. Esimerkiksi laulajana itse maksan solutreenikämpästä kuukausittain noin viisikymmentä euroa ja tarvittaessa lauluvalmennuksesta noin kahdeksankymmentä euroa per tunti. Luonnollisesti en ole alkanut itseäni laskuttamaan harjoittelutunneista, mutta laulamista ja yhteissoittoa tulee vaihdellen viikosta noin neljästä kahdeksaan tuntia pois lukien itse keikat. Laulamiseen ja esiintymiseen tarvitsen laadukkaan laulumikin, mikrofonitelineen, nuottitelineen, tabletin, sekä keikan luonteen mukaan korvamonitoroinnin. Arvokasta äänentoistolaitteistoa unohtamatta, mikä pitää sisällään kaiuttimet, miksauspöydän, mahdollisen vahvistimen ja läjäpäin kaapeleita.

Useimmiten Suomen olosuhteissa ajoneuvo on lähestulkoon välttämätön. Treenikämpät sekä esiintymispaikat eivät aina sijaitse julkisten yhteyksien varrella ja sen lisäksi usein soittimia tarvitsee kuljettaa mukana. Ajoneuvot luonnollisesti tarvitsevat polttoainetta, huoltoja ja vakuutukset. Kun keikka on asiakkaan kanssa sovittu, alkaa siihen orientoituminen yhteisillä treeneillä ja näin ollen kuluja on syntynyt jo huomattavasti ennen kuin on ehditty edes keikkapaikalle.

Kun vihdoin koittaa keikka päivä, niin keikalle lähdetään yleensä soittokämpän kautta. Siellä puretaan ensimmäinen tunti äänentoistolaitteita keikkaa varten mukaan ja sen jälkeen ahdetaan ne autoon. Lisäksi keikoille on hankittu taustalakana, valot ja mahdollinen savukone tuomaan lisää tunnelmaa. Matkan mukaan auto käydään tankkaamassa ja tiedostetaan, että matkustaminen nyt on vain osa tämän työn luonnetta. Kun lopulta päästään keikkapaikalle, usein alkaa välitön kuorman purku ja soittimien kantaminen lavalle. Tunnin kuluttua päästään tekemään vajaan tunnin mittainen sound check ja sitten usein siirrytään odottamaan (päivystämään) pariksi tunniksi omaa esiintymisvuoroa takahuoneeseen. Mikäli keikkapaikka on tunnin ajomatkan päässä, niin tuntitöitä voi olla tehtynä porukalla jo seitsemän tuntia ennekuin ensimmäistäkään nuottiakaan on soitettu yleisölle.

Tunnin tai parin tunnin esiintymisen jälkeen jäämme usein hetkeksi aikaa keskustelemaan yleisön ja asiakkaan kanssa. Tämän jälkeen alkaa taas äänentoistolaitteiden purku, ahtaus, matkustaminen takaisin treenikämpälle, siellä uudelleen purku ja soittimien kasaus seuraavia treenejä varten. Hyvin usein kello on pyörähtänyt ympäri ja vähän ylikin ennen kuin palaamme kotiin. Tapahtuman jälkeen tulee vielä tehdä laskutustyö ja sen jälkeen taas päästään uudelleen luomaan kontaktia uuteen asiakkaaseen, mikä luonnollisesti sekin ottaa oman aikansa bändin kanssa kommunikoinnin lisäksi. Erillisestä myynnistä ja markkinoinnista puhumattakaan. Syödäkin pitäisi jossain kohtaa ja usein omalla lompakolla.

Paljonko sinä laskuttaisit yllä olevasta työstä huomioiden useamman tuhansien eurojen äänentoiston, soittimet ja autoilun kulut päälle? Vinkit ja neuvot ovat hyvin tervetulleita kommenttikenttään ja sopii olla myös suoraan yhteydessä. Nautin yllä mainitusta työstä koko sydämeni kyllyydestä, nautin esiintymisestä ja ilontuottamisesta tapahtumavieraille. Nautin asiakkaan palvelemisesta ja keikkakokonaisuuden räätälöimisestä asiakkaan tarpeisiin.

Suomen Muusikoiden Liitto ry ohjeistaa minimipalkaksi 200 euroa ja lomakorvauksen suuruudeksi 13,5 % liksalistassaan. Kyseessä on siis työsuhteisen ammattimaisen muusikon työ ravintola- ja klubiympäristössä yksittäisillä keikoilla, mitä vertaisin myös itse yksityistapahtumiin. Lomakkeessaan Muusikoiden liitto myös muistuttaa, että mikäli palkkio tapahtuu laskuttamalla, niin on tärkeää lisätä hintaan yrittäjän sivukulut. (www.muusikkojenliitto.fi)

Muusikoiden liittoa tutkiessa seuraavaksi tulee kysymykseen tietenkin, että olenko muusikko? Wikipediassa tämä asia on esitetty hyvinkin yksiselitteisesti; Muusikko on henkilö, joka esittää musiikkia. Myös laulajat ja instrumentalistit ovat muusikoita. Muusikot voivat olla joko itseoppineita tai muusikon tutkinnon suorittaneita. (fi.wikipedia.org)

Olen harrastanut laulua ja bändimusisointia yhteensä noin viisitoista vuotta. Käynyt musiikintunneilla kouluissa, opiskellut nuoruudessa hieman muusikin teoriaa ja käynyt bändipiireissä. Olen ollut osallisena kuudessa eri harrasteyhtyeessä ja muutamassa harrastekuorossa, esiintynyt näiden kanssa yhteensä seitsemänkymmenkertaa, pienimmillään muutamalle ihmisille ja suurimmillaan yleisössä on ollut 1200 kuuntelijaa. Olen ollut myös studiossa laulamassa kolmeenkymmeneen kappaleeseen. Olen ottanut laulutunteja kahdelta eri laulunopettajalta, Kuopiossa Jaana Turuselta ja Tampereella Juha Juntulta. Opiskellut laulua kirjallisuudesta ja Rockway-palvelusta. Ehkäpä tässä voisi itseään kutsua itseoppineeksi muusikoksi, vaikka en säveltäjä olekaan ja akateemiset koulut ovat musiikin osalta käymättä.

Tapahtumatuotanto yhtiö Ohjelmanurkka Oy listaa myös blogissaan selkeästi esiintymispalveluun tarvittavat resurssit ja erikokoisten yhtyeiden hinnoittelumallit. Blogin mukaan duon keikkahinta on 600 eurosta 800 euroon, kun taas bändin hinta on 1200 eurosta 1600 euroon (4–6 henkilöä riippuen bändistä). He jopa suosittelevat välttämään alle 1000 euron bändejä ja kannustavat bändin kiinnittämään heti, mikäli tähän hintaa saa varmasti hyvän bändin. (Ohjelmanurkka.fi)

Tein huhtikuussa Gikker.fi sivustolta alueellista kilpailijavertailutusta ja kahdenkymmenyhden eri duon hinta oli keskiarvoltaan noin 600 euroa 60 minuutista. Listasin myös kolmentoista eri bilebändin hinnan ja keskiarvoltaan nämä olivat noin 1500 euroa 100minuutista. Tämä tuon siksi esille, että myyn myös duon lisäksi harrastebilebändiämme nimeltä Hard Rock Time Machine. Lisään pohdinnan jälkeen myös Excel-listaukset näistä hinnoista. Huomioitavaa on, että yksikään näistä listatuista kokoonpanoista ei ollut niin kutsuttu tähtiartisti. Hinnat sisältävät matka- ja majoituskulut Pirkanmaalla. (Gikker.fi)

 

Pohdinta

Tuotan siis tällä hetkellä elämystaloutta opiskelijaosuuskuntamme asiakkaille, mutta ainakin tällä hetkellä kaikki yllä mainitut kustannukset omalta osaltani jäävät minulle kuluttajana. Rakkaudesta lajiin toiset toteavat, mutta kuten meistä jokainen osaa päässään laskea, niin yhtälö ei ole kovinkaan kestävällä pohjalla opiskelijan lompakolle. Toki tarvittavat tunnit kertyvät samalla opintosuunnitelman mukaisesti.

Ratkaisuna tähän on tulevalla vuodelle mahdollisesti laskutuspalvelun hyödyntäminen ja Suomen Keikkalaskun (Parage Oy) selkeän ohjeistuksen apuna käyttäminen henkilöverotuksen tulonhakkimiskulujen laskemiseen (Keikkalasku.fi). Tulonhankkimiskuluja olen huojentanut verotuksessa aikaisemmin suoramyyntiedustajana vuonna 2007 ja 2008, mutta laskuttamisen myötä minulla olisi mahdollisuus hyödyntää sitä muusikkona. Näistä tarkemmat tiedot löytyvät verottajan sivuilta (Vero.fi).

Mihin sinä asettaisit hintasi laskuttavana muusikkona yllä olevien tietojen pohjalta? Tulisiko minun myös laskea myyntityöhön kuluneet tunnit, sillä kyseessähän on asiakaspalvelun tuottaminen, useita soittoja ja viestejä asiakkaan ja muusikoiden välillä. Ylipäätään asioiden organisointia, että asiat saadaan järjestymään. Ole hyvä ja vastaa alle kommenttikenttään. Kiitos paljon vastauksesta jo etukäteen.

 


Laatinut: Arto Ala-Seppälä, 19.4.2022

 

Lähteet:

Muusikkojenliitto.fi, Luettu 28.11.2022
https://www.muusikkojenliitto.fi/wp-content/uploads/2022/10/Liksalista_2022_v6-2.pdf

fi.wikipedia.org, Luettu 28.11.2022
https://fi.wikipedia.org/wiki/Muusikko

Ohjelmanurkka.fi, Luettu 28.11.2022
https://www.ohjelmanurkka.fi/mita-esiintyja-maksaa/

Gikker.fi, Luettu 19.4.2022
https://gikker.fi/

Keikkalasku.fi, Luettu 28.11.2022
https://www.keikkalasku.fi/ukk

Vero.fi, Luettu 28.11.2022
https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/verokortti-ja-veroilmoitus/tulot-ja-vahennykset/tulonhankkimismenot/n%C3%A4in-ilmoitat-verotuksessa/

Kommentit
  • Krista Tikkanen

    Sangen mielenkiintoinen essee! Rakentavaa ja käytäntöön vievää pohdintaa artistin nauttimasta korvauksesta, joka ei toden totta päätä huimaa, etenkin kun laskee mukaan kaikki matkustamisesta syntyvät kulut ja tuntitöinä tapahtuvat roudaukset. Puhumattakaan siitä, jos samalla puurokulholla on useampi jakamassa yhteistä pottia.
    Tämä herätti myös miettimään mikä on laskutettavaa työtä? Heitän perustelut, itse rinnastaisin yhteydenpidon asiakkaaseen sekä tinkaus/tarjous kilpailun normaaliin asiakashankintaan, josta perusmyyjä nettoaa korkeintaan pohjapalkan verran.
    Kiitos!

    30.11.2022
Post a Reply to Krista Tikkanen cancel reply