Tampere
20 Apr, Saturday
-4° C

Proakatemian esseepankki

Kommenttiessee – Mikä puhututtaa Apaja?



Kirjoittanut: Tiinu Pärssinen - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Halusin näin kevään päätteeksi lukea muiden apajalaisten esseitä. Mitkä teemat ovat olleet ajankohtaisia? Mitä on tänä keväänä opittu?

 

Ida Laaksonen Kotviminen osana työskentelyä

https://esseepankki.proakatemia.fi/kotviminen-osana-tyoskentelya/

 

Kotvinen oli ihan uusi termi mulle! Aloin heti miettimään, harrastanko päivissäni enemmän kotvimista vai vääjäämistä. Vaatii varmaankin hyvää itsetuntemusta, että voi ihan aidosti erottaa nämä kaksi toisistaan omassa toiminnassaan. Tiedän kyllä, ettäi ainakin ei niin mieluisia asioita mieluummin vain lykkään myöhemmälle ajalle. Oli kuitenkin lohdullista kuulla, että kotviminen onkin ihan sallittu työtapa. Monesti sitä kokee huonoa omatuntoa, jos tekee jotain ihan muuta kuin pitäisi, mutta toisaalta tietää kuitenkin että se vie sitä itse asiaakin eteenpäin. Me myös muuten usein yhdessä työskennellessä saatetaan poiketa ihan aiheesta ja silti saadaan sitten lopulta myös se itse asia tai tehtävä valmiiksi!

 

Essi Keränen Buustaa intohimojasi intohimollasi

https://esseepankki.proakatemia.fi/buustaa-intohimojasi-intohimoillasi/

 

Olipa ihana lukea tätä esseetä, oikein huokui innostus, minkä olit saanut Nooran tarinasta! Kuuntelin itsekin tuon podcastin ja se sai kyllä taas uskomaan enemmän siihen, että kaikki on mahdollista. Helposti alkaa omassa päässään kategorisoimaan asioita ja omia mielenkiinnon kohteita. Luo esteitä niiden välille, vaikka ne voisi hyvin myös yhdistää ja ehkä siten luoda myös jotain ihan uutta. Näen sut Essi kyllä juuri tuollaisessa pichaus tapahtumassa! Varmasti saisit myös sijoittajat innostumaan,  kuten tämän kevään Diilissäkin todettiin, että kyky käydä dialogia on pichaajan tärkein taito ja se sulla todellakin on.

 

Lotta Lehtikevari Ei enää pelkkää ”kivaa designia” – Brändityö on tutkimusta ja strategiaa

https://esseepankki.proakatemia.fi/ei-enaa-pelkkaa-kivaa-designia-brandityo-on-tutkimusta-ja-strategiaa/

 

Tää oli hyvä essee! Tosi paljon tärkeää asiaa kirjotettuna kuitenkin ymmärrettävästi ja viihdyttävällä tavalla. Tämä voisi olla myös sellainen, jonka voisi laittaa esimerkiksi meidän logo asiakkaalle luettavaksi, taustaksi sille, miksi kartoitetaan asioita “vain logoa” tehdessä. Toisaalta täytyy myöntää, että brändin ja strategian yhteys ja merkitys alkaa nyt vasta hahmottumaan itsellekkin enemmän. Oli mielenkiintoinen pointti, että brändityö tulisi aloittaa heti yrityksen alkutaipaleella. Monesti se ei varmasti ole se ensimmäinen asia kuitenkaan yrityksissä. Toisaalta sitten erottaa kyllä selkeästi ne, jotka ovat tämän työn heti aloittaneet! Sattumien sisältyminen brändiin tuntuu kutkuttavalta ajatukselta. Se tekee siitä ehkä paljon lähestyttävämmän, kuin loppuun asti jokaista koiran karvaa myöten hiottu brändistrategia. Harvoin kukaan on juuri sellainen, kuin haluasi olla. Se jokin asia, joka poikkeaa täydellisyydestä, saattaa kuitenkin olla se, joka tekee täydelliseksi.

Kommentoi