Tampere
29 Mar, Friday
8° C

Proakatemian esseepankki

Kommenttiessee: Ajatuksia kirkastavia esseitä käytännönläheiselle yrittäjälle



Kirjoittanut: Arttu Hilli - tiimistä Evision.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Valmistuneen Jyri Lempisen essee (19.11.2019) ”Laadukas PESTE-analyysi”.

Jyrin essee sattui tulemaan esseepankin etusivulle ja otsikko sai minut kiinnostumaan aiheesta. Kiinnostus johtuu vahvasti siitä, että viime aikoina työni on kohdistunut enemmän käytännön tekemiseen kuin strategiseen suunnitteluun. Samaan aikaan tiedostan sen, että strategia vaatisi hiontaa ja ajatustyötä liiketoiminnan tulevaisuutta ja suuntaa silmällä pitäen. Jyrin esittelemä PESTE-analyysi tulee ehdottomasti käyttöön oman liiketoiminnan strategia työhön. Sen avulla ajatukset saadaan keskitettyä yhteenasiaan kerralla, joka helpottaa huomattavasti strategia työn ”epäkäytännöllistä” luonnetta.

 

Kommenttini esseeseen:

”PESTE-analyysi oli purettu niin hyvin osiin, että tämän voi ottaa suoraan omaan työkalupakkiin.  Varsinkin käytännön läheisimmät yrittäjät, itseni mukaan lukien, hyötyisivät varmasti tämän tyylisestä analysoinnista. Niinkuin Jyrikin kirjoitti, tälläinen työ on hyvin aikaa vievää, ja se jää helposti muiden töiden varjoon. Jyri mainitsi, että PESTE-analyysin kautta löytää jopa uusia liiketoiminnan muotoja. Kun analysointiin ryhtyy, on varmasti järkevää heittää tiukat “me tehdään näin ja tullaan tekemään” -farkut nurkkaan ja aukaista mielensopukat uudelle tasolle. Isosta kuvasta katsottaessa ideatkin tahtovat olla ison luokan juttuja.”

 

Ida-Maria Valtti, Pinkut 2. (7.2.2021). ”Blogi osana yrityksen markkinointia”.

Ida-Marian essee tuli myös etusivulle ensimmäisinä vastaan ja kiinnostuin kovasti siitä, millä tavalla hän käsittelee nykyisemmin jo perinteistä markkinoinnin tapaa, blogitekstejä. Yllätyin kovasti, kuinka innostuin aiheesta. Saattaa toki johtua myös siitä, että opintonsa alottaneilta odottaa todella innovaatisia ajatuksia. Toki kannatti odottaakin! Ida-Maria nosti esseen lopuksi mielenkiintoisen ajatuksen blogien uudelleen kehittämisestä, entistä asiakaslähtöisemmiksi. Hän ehdotti ajatusta VR-blogista, josta innostuin suunnittelemaan uudenlaisen yritysblogin sisältöä ja teknologiaa. Blogithan on perinteisesti vain tekstiä ja kuvia, mutta voisivat ne olla paljon muutakin. Lisäksi tekstien ja kuvien esitystapaahan voisi viedä suuntaan jos toiseenkin!

 

Kommenttini esseeseen:

Todella järkevää asiaa! Blogit ovat ehkä tietyllä tavalla kääntyneet sähköpostimarkkinoinnin ohella ns. “vanhojen ei enää toimivien markkinointitapojen kastiin”. Ainakin ymmärtääkseni se on jokseenkin yleinen ajatusmaailma, että blogeja kirjoitetaan vain hakukoneoptimoinnin vuoksi. Voi toki olla, että olen lukenut ilmapiiriä myös väärin.

 

Olen samaa mieltä siinä, että blogeissa on vielä valtava potentiaali asiakasviestinnässä ja arvon luonnissa. Ihastuin sun nostoon siitä, että blogienkin olisi aika nousta uusiin svääreihin! Voisin kuvitella, että pienikin kehitys kohti uudenlaista blogia voisi saada parhaimmillaan yritykselle sekä hyvää näkyvyttä että aiheuttaa jopa “uuden ajan yritysblogeissa”.  Mikä se uusi juttu sitten on? En tiedä, voi hyvin olla vaikka mainitsemasi VR-blogi. Otan kyllä tästä innostuneena hieman aikaa uuden blogi konseptin innovoinnin parissa!

 

Sanni Hujanen ja Susanna Mäkelä, Pinkut 3. (7.2.2021) ”Kuolleella planeetalla ei voi yrittää – ympäristövastuu liiketoiminnassa”

Essee oli mielestäni todella kantaanottava ja laadukas! Essee herätteli hyvin ajatuksia isommasta kuvasta ja yritysvastuun tärkeydestä. Tämä sai minut arvostamaan entistä enemmän ympäristövastuullisia yrityksiä ja miltei hävettää omassa liiketoiminnassa palava dieseli. Ehkä sille on pian aika tehdä jotain.

 

Kommenttini esseeseen:

Onpas vahvasti kirjoitettu essee! Tosi voimakas ja hyvin perusteltu lähteiden kautta. Aihe on vaikea, mutta teillä vaikuttaisi olevan selkeä ja päämäärätietoinen visio, mihin suuntaan asian olisi edettävä.

 

Ongelmahan vaatii yhteiskunnalta yhteisiä isoja tekoja ja päätöksiä, mutta nostitte todella hyvin esiin yritysvastuun ja yritysmaailman mielenmalleja.  Nimenomaan yritysten lähtökohtiin vaikuttaminen olisi varmasti valtava potku kohti kestävämpää tulevaisuutta. Lähtökohtana kun on usein “hyvä bisnes, pienet riskit ja paljon rahaa”. Henkka Hyppönen lainasi hyvin eräässä webinaarissa: “Luonnon on oltava yrityksen 1. asiakas” (tai jotain tätä rataa). Muuten muutosta ei tule. Toki, onhan siinä matalampi riski tilata Kiinasta patalappuja 1000kpl 100€:llä, lyödä kaikkiin 10€:llä oma logo ja myydä niitä, kuin alkaa valmistaa patalappuja Suomessa kierrätetyistä materiaaleista. Kiinan halvat kintaat kun voi vielä myydä halvemmalla, joten kauppaa saa varmemmin. Esseessä mainitsemanne helppouden tavoittelu voi johtaa myös osaltaan nojautumaan helppoon ja halpaan ratkaisuun.  Miten tää korjataan, niin että lähtökohta on se, että luontokin on yrityksen asiakas? Trendit muuttaa usein vahvasti ihmisten käyttäytymistä. Toivotaan, että kestävyysajattelun trendi sen kuin kasvaa ja jää pysyväksi.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close