Tampere
29 Mar, Friday
9° C

Proakatemian esseepankki

Kommentointiessee



Kirjoittanut: Maria Eskola - tiimistä Eventa.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Kenen esseitä kommentoin? Miten, miksi ja mitä opin?

 

Minulle on erityisen tärkeää kommentoida omien tiimiläisten esseitä, uskon sen olevan hyväksi tiimin kehittymiselle ja oppien jakamiselle. Siksi kommentoin Eventan Henkan, Sussin ja Juulin esseitä. Lisäksi kommentoin Hurman Kiian esseetä, koska esseen otsikko ja sisältö kolahti erityisesti.

 

Esseet muistuttivat minua tärkeistä perusasioista. Henkan esseen kiteyttäisin seuraavasti: mieti mikä on unelmasi, mieti stepit ja tavoitteet unelman saavuttamiselle, muista että olet koko ajan matkalla kohti unelmaasi – ole tästä onnellinen! Kiian essee liittyi myös itsensä johtamiseen ja muistutti, että on niin paljon asioita, joihin et voi vaikuttaa. Stressille ei kannata antaa elämässään turhaan valtaa. Juulin ja Sussin essee sen sijaan muistutti bisneksen oleellisimmasta kysymyksestä: kuka on asiakas?

 

Kommentti Henkalle esseeseen Elämän peli:

 

Moikka Henkka! Sun esseestä tämä kappale kolahti eniten “Moni ihmettelee usein, kuinka pystyn olemaan näin yltiöpäisen positiivinen, kuin olen. Se johtuu siitä, että olen arvottanut oman tekemiseni täysin uudestaan. Kokoan unelmani konkreettisiksi ja mahdollisiksi toteuttaa, minkä jälkeen asetan tavoitteet, kuinka tulen pääsemään kohti näitä unelmia. Ja vastaus siihen miten olen näin positiivinen, on kaikessa yksinkertaisuudessaan se, että elän kohti unelmiani! Jos toteutat unelmiasi, elät pakostakin elämää, jota olet aina halunnut, olkoon matkan varrella minkälaisia esteitä tahansa.”

 

Olet asian ytimessä! Unelmat tuovat merkityksellisyyden tunnetta, ja merkityksellisyyden tunne on tutkitusti tärkeä lähde motivaatiolle ja ylipäätään hyvinvoinnille & jaksamiselle. Mihin tahansa oli matka, usein siihen liittyy jotain esteitä tai tylsiä juttuja. Jos siinä tilanteessa kun se tylsä juttu pitää tehdä, ei enää muista mihin on matkalla ja miksi tätä tekee – voi motivaatio kadota täysin. Siksi onkin erittäin tärkeää ottaa Roikuliboista mallia ja muistaa, että jokainen hetki on elämää kohti unelmaa!

 

Kommentti Kiialle esseeseen Miten lakata stressaamasta:

 

Kiva kirjoitus! Ihminen on tosiaan siitä hassu omanlaisensa otus, että mietimme niin paljon kaikkea tällaista. Ihana tuo mantra “Tänään tulee ilta, tänään mennään nukkumaan, huomenna tulee aamu ja huomenna herätään.”. Jostain kirjasta kauan sitten löysin oman vastaavan mantrani, mitä pohdin kun itseäni jännittää: “Mitä tekisit, jos et pelkäisi?”. Tätä pohtiessa totean, että olisipa harvinaisen tylsä elämä, jos jättäisin sitä ja tätä tekemättä pelon takia – ja sitten teen asioita pelosta tai jännityksestä huolimatta. John Lennon on myös sanonut jotain, millä rauhoitan itseni stressistä: “Life is what happens while you’re busy making other plans.”. Että niin se vaan menee, stressasin tai en, asiat eivät aina mene suunnitelmien mukaan. Niin hyvässä kuin pahassa. Suurin osa oman elämäni parhaista asioista on tapahtunut yllättäen, joten olen kiitollinen siitä, että huomenna tulee aamu ja huomenna herätään – ja ties kuinka ihania yllätyksiä se tuo mukanaan.

 

Kommentti Juulille ja Sussille esseeseen Asiakasarvokartta:

 

Ihana konttimme eli case TÖNÖ <3 Hyvää pohdintaa! Kiitos Sussi ja Juuli! Erityisesti kolahti kysymykset millainen tyyppi on TÖNÖn asiakas? Ja millainen on meidän paras asiakas? Odotan innolla, että saisimme tänä kesänä selville, miten laajasti moniallergiset ovat TÖNÖn löytäneet viime keväänä muutetun valikoiman johdosta. Nuo kysymykset ovat sellaisia, mistä projektiryhmän kannattaa yhdessä keskustella. Mutta mitä muuta meidän pitäisi tehdä? Juulin kanssa syksyllä puhuttiin, että voisimme tehdä TÖNÖlle oman asiakasraadin ja näin saada syvempää asiakasymmärrystä. Se on yksi hyvä vaihtoehto. Sitten mietin myös, olisikohan meillä mahdollista toukokuun työvuoroihin ottaa vähän ekstratyövoimaa. Niin, että on työntekijät, jotka tekee normityöt – ja sitten lisäksi yksi konttikonkari, joka huolehtii vain perehdyttämisestä ja haastattelee asiakkaita asiakasprofilointia varten.

 

Kommentit
  • Karoliina Kovalainen

    Voi, olipa hyvä, että olit kirjoittanut kommentointiesseen! Muistin sun tekstin huomattuani, että näitä vois itsekin aika-ajoin tehdä. Siitä intoutuneena kävin itsekin painamassa tulille ensimmäisen kommentointiesseen.
    Wau, miten laaja-alaista pohdintaa saat aikaan muiden esseistä. Tätä oli mukava lukea, kun teksti on rentoa, mutta helposti ymmärrettävää ja samaistuttavaa!

    24.1.2019
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close