Tampere
25 Nov, Wednesday
-2° C

Proakatemian esseepankki

Koita 30 päivää jotain uutta



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Selatessani Ted.com sivustoa, osui kohdalleni mielenkiintoinen puhe. Sen otsikko oli ”Try something new for 30 days” (Matt Cutts, 2011). Olin aikeissa etsiä jotain täysin muuta katsottavaa, mutta aihe oli kuitenkin mielenkiintoinen ja päätin katsoa kyseisen puheen. Ei ole suuri yllätys, että otsikko kertoi suurimman osan tulevasta sisällöstä, mutta silti se herätti itsessäni ajatuksia. Cutts kertoo kuinka oli ottanut tavaksi kokeilla erilaisia asioita 30 päivän ajan ja kuinka näistä 30 päivän kokeiluista oli tullut hänelle kuin uusi harrastus. Hän puhui myös siitä, kuinka kokeilujen jälkeen useat pienet tavat olivat muuttaneet häntä. Hän oli kokeilujen myötä esimerkiksi alkanut käymään polkupyörällä töissä ja siitä oli tullut hänelle tapa.

 

Asia jäi mietityttämään minua sillä olimme juuri puhuneet pajassa tavoitteistamme ja siitä kuinka niihin voi päästä. Kun tiimimme kanssa puhumme tavoitteista koskee keskustelu usein akatemialla tapahtuvia asioita eikä niinkään yksityiselämäämme. Useasti ihmisillä nimittäin tavoitteet ovat juuri työelämään kuuluvia tavoitteita eikä niinkään yksityiselämän puolelle. Tietysti kaikki tekevät 31.12 uudenvuodenlupauksen joka suurella osalla koskee viinanjuonnin lopettamista seuraavaksi kuukaudeksi. On tietysti hyvä että tavoitteita tehdään tammikuuksi mutta useasti tavoitteet ovat turhan suuria tai raskaita ja sitä myöten kestämättömiä. Jos tavoitteesi on olla juomatta viinaa tammikuun aikana ja tässä onnistut, miten palkitset itsesi? Suuri osa ihmisistä tietysti pistää jalalla oikein kunnolla koreaksi heti helmikuun ensimmäisenä viikonloppuna. Mutta jos tavoitteesi on olisikin ollut syödä enemmän salaattia joka päivä tuskin palkitsisit itseäsi lopettamalla salaatin syönnin kokonaan. Haen tällä takaa sitä että kun asettaa itselleen tavoitteen joka on mahdollista saavuttaa eikä ole täysin normaalia toimintaasi vastaan on paljon suurempi mahdollisuus saavuttaa tavoitteensa. Mikä parasta on myös mahdollista että tavoitteestasi jossa olet opetellut syömään enemmän salaattia tulee myös elämän tapa.

 

Katsottuani Cuttsin puheen ehdotti TED minulle uutta puhetta, joka koski myös tavoitteita. Se oli Derek Siversin ”keep your goals to yourself”. Sivers puhui tavoitteiden saavuttamisesta ja siitä, kuinka tavoitteista kertominen muille, ei helpotakaan niihin pääsyä. Päinvastoin jos kerrot tavoitteestasi muille ihmisille on sinun todellisuudessa vaikeampi päästä tavoitteeseesi. Puheessaan Sivers kertoo tutkimuksesta jossa 163 ihmistä testasi tätä ilmiötä, lopputulema kokeesta oli seuraava: ”Ne, jotka pitivät suunsa kiinni, työskentelivät koko 45 minuutin ajan, ja vastasivat myöhemmin, että heistä tuntui, että tavoitteeseen oli vielä pitkä matka. Mutta ne, jotka kertoivat siitä, lopettivat jo 33 minuutin jälkeen, keskimäärin, ja sanoivat myöhemmin, että heistä tuntui, että tavoite oli lähellä.”(Sivers, TED 2010) Tämä siis tarkoittaa sitä että ihmiset jotka olivat jakaneet tavoitteensa saivat siitä hyvää oloa jonka keho tulkitsi onnistumiseksi, joten he todellisuudessa jäivät kauemmaksi tavoitteestaan. Tämän päätelmän turvin toteankin nyt että alan itse toteuttamaan 30 päivän kokeilua mutta en vielä kerro mitä tulen tekemään.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lähteet:

 

 

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close