Tampere
20 Apr, Saturday
-4° C

Proakatemian esseepankki

Kohti terveempää suhtautumista kilpailuun



Kirjoittanut: Waltteri Kolkka - tiimistä Evision.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Kun toimii yrittäjänä, yritysten johdossa, myynnissä tai muissa samankaltaisissa tehtävissä, törmää varmasti monenlaiseen kilpailuun asiakashankinnan ja yritysten varustelun rintamalla. Yleensä kilpajalalla ovat samankaltaiset firmat, jotka ainakin osaksi tarjoavat samoja tuotteita tai palveluita. Yritysten välinen kilpailu voi usein olla rumaa, ja varsinkin internetin aikakaudella, kun iso osa tiedosta on helposti saatavilla ja myös osa kilpailusta tapahtuu avoimilla kentillä esimerkiksi LinkedInissä, tulee olla tarkkana siitä, kuinka paljon tietoa antaa itsestään, ja kuinka paljon antaa kilpailijoiden vaikuttaa omaan toimintaan.

Yritysten välinen kilpailu on osoitus ihmisten luontaisesta taipumuksesta kilpailla myös asioista, joissa kilpailu ei ole pakollista. Tämä kilpailu vaikuttaa suurilta osin myös siihen, että iso osa uusista yrityksistä kaatuu helposti alkutaipaleellaan, kun jalansijaa ei ole. Miksi näin on?

Kun kysyntä tuotteelle tai palvelulle on suuri, tuntuu järkevältä alkaa tuottaa kyseistä hyödykettä. Kun moni saa saman idean samaan aikaan tai vuorotellen, ruuhkautuu toimiala nopeasti. Yritykset kilpailevat keskenään yrittäen päihittää toisensa pelissä, jossa kaikki vertailevat itseänsä toisiin, ja yrittävät lyödä toiset pois laudalta tekemällä asioita vähintään yhtä hyvin, mutta mielellään paremmin kuin muut. Selvää monopoliasemaa tällaisessa asettelussa ei saa yksikään yritys, vaan kilpailu saattaa jatkua hyvinkin pitkään. Usein myös tuotteet ovat samankaltaisia, jonka seurauksena kuluttajan ostopäätös liittyy enemmän henkilökohtaiseen preferenssiin kuin aitoihin laatueroihin. Tällaisessa tilanteessa kuluttaja on selkeä voittaja, sillä tuottajat kilpailevat keskenään sekä hinnasta, että laadusta. Tämä takaa sen, että markkinoillla eivät pärjää huonolaatuiset tai ylihinnoitellut tuotteet.

 

Apple ja sitten ne muut

Tällaisen tilanteen vastakohtana voitaisiin nähdä Apple -brändin tarina. Kun Nokia oli valta-asemassa puhelinmarkkinoilla ja teki kestäviä, helppokäyttöisiä puhelimia, julkaisi Apple ensimmäisen iPhonensa. iPhone ei yrittänyt varsinaista suoraa kilpailua Nokian kanssa, sillä se teki täysin vastakohtaisen version samasta tuotteesta. Applen iPhonet olivat tyylitellympiä, helpommin rikkimeneviä ja enemmän luksustuotteisiin verrattavia kuin Nokian ”tiiliskivet”. Tämä johti siihen, että Apple vetosi täysin erilaiseen kuluttajien ryhmään ja tätä kautta houkutteli puoleensa vain tietyn osan kännykän ostajista, jättäen tilaa myös muille yrityksille, jotka tekivät erilaisia puhelimia ja laitteita.

Kuten historiakin jo osoittaa, tämä lähestymistapa on osoittautunut Applelle enemmän kuin menestyksekkääksi. Apple tekee edelleen Premium -tason tuotteita omalla tavallaan ja täten vetoaa tietynlaiseen kohderyhmään, joka on aikojen saatossa suurentunut. Vuoden 2019 viimeisellä neljänneksellä Applen älypuhelinten myyntiosuus markkinoilla oli 19,9%, joka on samalla suurin yksittäisen tuotemerkin osuus. Suoran kilpailun puute ei todellakaan ole siis hidastanut Applen kasvua tai kehitystä.

 

Yhteistyön voima

Aloittaessani koodaamisen ja web-kehittämisen yrittäjänä liityin myös muutamaan aiheeseen liittyvään ryhmään sosiaalisissa medioissa. Nämä paikat ovat erinomaisia paikkoja projektien hakuun, yleiseen keskusteluun sekä hyviin vinkkeihin. Usein kuitenkin lukiessani sivuilta muista alani yrittäjistä pään täyttävät muut kuin positiiviset ajatukset. Kova kilpailu projekteista, saman alan yritysten kohtaaminen ja oman yrityksen alun vaikeuksien kanssa painiminen toivat varjopuolta hyvältä vaikuttavalle yhteisölle. Ehkä jopa hieman häpeissäni jouduin monesti hiljentämään kateuden rumaa ääntä, kun selailin kilpailijoiden sivuja. Samalla aina toisinaan koin ylpeyden tunnetta, kun huomasin meidän omaavan jotain parempaa kuin kilpailijoilla. Toki tällaisista asioista saakin iloita, mutta liika vertailu vie paljon keskittymistä pois olennaisista asioista.

Tärkeintä tällaisessa yhteisössä on kuitenkin yhteistyö ja sen luomat mahdollisuudet. Itse hankin paljon mieluummin kilpailuhenkisiä ystäviä, kun sabotoivia vihollisia. Kun luolamiesaivojen ja entisen joukkueurheilijan kokemusten yhdisteenä syntynyt kilpailuvietti yrittää ottaa vallan, on parempi vetää syvään henkeä ja keskittyä hyviin asioihin, joita yhteistyö voi poikia. Myös hävityissä tapauksissa suurimmat mahdollisuudet löytyvät oman toiminnan kehittämisessä, eivät vastustajan parjaamisessa.

Verkkotalli -liiketoimintaa aloittaessamme teimme pari selkeää linjausta arvoistamme ja visiostamme. Tuottaisimme Verkkopalveluja selkokielellä ja pitäisimme huolen siitä, että asiakas ymmärtää, mitä teemme. Samalla myös päätimme, että emme lähtisi kilpailemaan alimmista hinnoista, vaan luottaisimme tuottamamme laadun olevan määrittelemiemme hintojen arvoista. Näillä tavoitteilla sekä tuotevalikoimallamme ja yhteistöillämme luomme palvelun, joka on omanlaisensa alallamme. Näin pyrimme varmistamaan, että meidän palvelumme ovat haluttuja. Jos esimerkiksi viidesosa verkkopalvelujen hankkijoista tahtoo palvelunsa selkokielellä, voimme miellyttää sata prosenttia tuosta viidenneksestä. Näin Applenkin malli teoriassa toimii. Tämänkaltainen lähestymistapa on parempi, kuin se, että uisimme satojen geneeristen verkkopalveluntuottajien meressä, ja koittaisimme ”jokaiselle jotakin” -lähestymistavalla onkia itsellemme asiakkaita ilman, että meissä olisi mitään muista palveluntarjoajista eroavaa.

 

Lopuksi

Hyvä yritysstrategia sisältää tarvittavan määrän kilpailua, mutta ei yritä voittaa jokaista aihealuetta alallaan. Yritykselle on tärkeää valita taistelunsa arvojensa ja visionsa pohjalta, jolloin onnistuminen ja erottuminen on helpompaa. ”Parastaminen”, eli muiden tuotteiden tai vaikkapa työtapojen omaksuminen ja niiden kehittäminen on hyvä tapa kilpailla, mutta kannattaa kuitenkin pitää mielessään se, mitä haluaa oman yrityksensä olevan. Monien ideaaliin yrityskulttuuriin kuuluu varmasti muutakin kuin tehokkuus ja isot rahat, joten kehitä jatkuvasti itseäsi ja yritystäsi. Ei ainoastaan kilpailun, vaan myös itsesi vuoksi.

 

Lähteitä:

https://www.idc.com/promo/smartphone-market-share/vendor

http://www.tuotantotalous.com/vinkkeja-kilpailun-voittamiseksi/

Kommentoi