Tampere
23 May, Monday
17° C

Proakatemian esseepankki

Kohti kestävämpää markkinointia



Kirjoittanut: Rasmus Janakka - tiimistä Samoa.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Kestävä markkinointi - ilmastonmuutosopas brändeille
Petteri Lillberg
Riku Mattila
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Ilmastonmuutos on yksi tämän hetken ja tulevaisuuden trendikkäimpiä puheen aiheita varmastikin. Ilmaston muutos kiinnostaa ihmisiä varsinkin näin korona aikana, kun heillä on enemmän aikaa olla kotona ja paneutua aiheeseen jatkuvan kiireen sijasta. Koronasta on ollut paljon hyvääkin sillä esimerkiksi Kiinan ilmasto, ja Venetsian joet ovat puhdistuneet saasteista, kun ihmiset ovat olleet enemmän omissa kodeissaan. Vaikka tällä hetkellä tuntuu, että valtion resurssit olisivat korona taistelussa niin näin ei kuitenkaan ole. Voi olla, että korona on jopa tehostanut ympäristön korjaamista. Nyt yrityksillä onkin erittäin hyvä mahdollisuus olla suunnan näyttäjinä ja vaikuttaa päästöjen merkittävään vähentämiseen tekojen kautta. Kuinka tätä viestiä sitten voi jakaa eteenpäin muille on markkinointi. Kun puhutaan kestävästä kehityksestä ja ilmaston muutoksesta niin myös markkinoinnin tulisi keskittyä siihen. Tälle sopivan kuvaava termi onkin kestävä markkinointi, johon tämä essee perustuu.

 

 

Vaikka elämmekin tällä hetkellä epävarmuuden aikakautta, on vahva brändi joka tapauksessa parempi, kun heikko sellainen. Tulevaisuudessa arvokkaimmat brändit tulevat olemaan yritykset, jotka ovat hoitaneet oman hiilijalanjälkensä nollaan. Kuitenkin vielä tärkeämpää olisi saada kokonaispäästöt nollaan sen sijaan, että kompensoidaan omaa hiilijalanjälkeä mm. sijoittamalla puun taimia istuttaviin yrityksiin. Sillä kompensointi ei ole kuitenkaan kestävä ratkaisu pitkällä aika välillä ja poista tarvetta kehittää ekologisuutta kohti nolla päästöjä. Konkreettiset teot ovat aina paras asia mitä yritykset voivat tehdä ja viestiä tästä markkinoinnin voimin eteenpäin. Helppo keino laskea yrityksen päästöjä on vaikka sopia videopalaveri sen sijaan, että ajettaisiin saatikka lennettäisiin toiselle puolelle Suomea tai maailmaa. Tärkeintä on, että pystyt toimimaan yrityksessä läpinäkyvästi. Asiakkaat arvostavat aina rehellisyyttä kaikkein eniten loppujen lopuksi. Toinen esimerkki miten yritys voisi olla avoin on ilmastonmuutos tilinpäätös. Tässä tuotaisiinkin esille minkä verran ja mitä kaikkia päästöjä yrityksellä on ja mitä hyvää heillä myös on eli miten juuri he ratkaisevat ilmaston muutosta konkreettisesti. Olisi myös erittäin mielenkiintoista nähdä lukuja verrattavan edellisiin vuosiin ja ennusteita seuraavista vuosista samalla tavalla kuin ihan liikevaihtoakin voi seurata ja ennustaa. Aion itse kokeilla ja sitoutua tähän oman yritykseni kautta.

 

Markkinointihan perustuu käytännössä vaikuttamiseen. Vaikuttaa voi monella eri tapaa. Käytännössä oli tapa mikä tahansa niin vaikuttaminen on lähtökohtaisesti tunteisiin vetoamista. Yritysaktivismi on yksi markkinoinnin ja vaikuttamisen keinoja. Monet varmasti muistavat ihan vaan viime syksyltä, kun katukuvassa alkoi näkymään sateenkaaren värejä. Esimerkkinä Finlayson oli myös tässä kampanjassa mukana, jossa tarkoituksena on edistää seksuaalivähemmistöjen tasa-arvoisuutta maailmalla. kestävän markkinoinnin lähtökohtana on kasvattaa brändin arvoa tuottamatta rasitusta ympäristölle. Ihan tavallisestakin brändistä voi tulla ilmasto brändi oikeiden tekojen, valintojen ja kestävän markkinoinnin kautta. Kestävä markkinointi on selvästi brändien matkakumppani tulevaisuuteen tänä päivänä, kun taas ennen digitalisaatiolla oli isoin merkitys ja vaikutus yrityksen kasvun kanssa. Hyväkään tuote ei kuitenkaan myy itse itseään. Kun yritys hallitsee digitalisaation, kestävän kehityksen ja markkinoinnin niin yrityksellä on erittäin vahva pohja pitkäksi aikaa tulevaisuuteen.

Kuinka sitten markkinoida kestävästi?

 

Uutta markkinointi suunnitelmaa tehdessä olisi hyvä paneutua seuraavanlaisiin kysymyksiin. Mitä ilmastonmuutos haastetta brändi voi ratkaista? Mikä on ilmastonmuutos strategia? Miten yritys voi ainutlaatuisesti vaikuttaa ilmastonmuutokseen? Miten ilmastonmuutos vaikuttaa brändimme, mikäli muutoksia ei tehdä tai niitä ei tehdä tarpeeksi ajoissa? Mikä on brändimme kompensaatio tai leikkaus suunnitelma?

Hirveä määrä erilaisia kysymyksiä, jotka luultavasti ja toivottavasti muutaman vuoden sisällä ovat arkipäivää. Uskoisinkin, että harva yrittäjä tällä hetkellä osaisi vastata kaikkiin kysymyksiin yhtä vaivattomasti kuin mitä vaikkapa yrityksen liikevaihto tavoitetta kysyttäessä.

Markkinoinnissa olisi hyvä olla lyhyitä ja pidempikestoisia tavoitteita. Välillä olisi oikeasti hyvä ajatella pitkälle tulevaisuuteen yli kolmen vuodenkin päähän. Luo omannäköinen, mutta erilainen näkökulma omalle brändille. Omaperäinen ja erottuva visio on iso plussa tulevaisuudessa. Tahtoisinkin haastaa toimitusjohtajia tulemaan enemmän esiin omilla kasvoillaan ja ilmastonmuutos teoillaan. Yritysten toimitusjohtajilla on nimittäin merkittävä rooli ja mahdollisuus vaikuttaa ilmastonmuutoksen estämiseen. Astu mukaan tekemään muutosta yhdessä ja auta samaan myös muut ihmiset mukaan. Sitä paitsi uuden luominen kannattaa myös aina. Pelkästään jo olemassa olevan matkiminen ei riitä yritystäsi pääsemään merkittävimpien ilmasto brändien joukkoon.

 

Nyt jos koskaan on loistava hetki hypätä vaikuttajien kelkkaan. Kestävyyden aikakausi on jo meneillään ja Ilmaston muutosten torjunta on iso tulevaisuuden bisnes. Suomenkin tavoite on olla hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä, joten sinäkin pystyt varmasti tahtoessasi siihen jo aiemmin. Mikäli mikään muu ei motivoi sinua niin on tutkittu, että Yli 80 % kuluttajista on valmis maksamaan enemmän, mikäli hinnan nosto perustuu ekologisuuden parantamiseen, mitä ajatuksia tämä herättää? Panosta ja sijoita markkinointiin luodaksesi uutta, äläkä leikkaa sinnitelläksesi vanhassa, sillä on olemassa vain kahdenlaisia yrityksiä. Toiset tekevät brändillä rahaa ja toiset rahalla brändiä, kumpaan sinä kuulut? Mikäli ilmasto osaaminen ei kuulu omaan vahvuusalueesi niin sekään ei haittaa, koska senkin voi tarvittaessa ulkoistaa ammattilaiselle.

 

Lähteet:

 

Äänikirja: Mattila, R & Lillberg, P (2020) Kestävä markkinointi: ilmastonmuutos opas brändeille: Alma Talent

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close