Tampere
08 Aug, Monday
18° C

Proakatemian esseepankki

Kipinän myyntipäivät pinkun silmin



Kirjoittanut: Anton Hietikko - tiimistä Empiria.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
100 faktaa myynnistä
Andrei Koivumäki, Katleena Kortesuo
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Eletään syyskuuta 2021 ja myyntipäivät alkavat pikkuhiljaa lähestymään. Meidän pinkkujen keskuudessa rupeaa puheet kiihtymään, kuka on päässyt mihinkäkin tiimiin myyntipäivien ajaksi. Onko parhaat kaverit samassa tiimissä? Joku ehkä vähän jopa panikoi, kun muita on kontaktoitu ja jotkut tiimit eivät ole viestineet mitään.

Oma myyntipäivä tiimini Kipinä kontaktoi minua ensimmäisen kerran 17.9. Ensimmäinen viesti, minkä sain meidän projektipäälliköltämme Simoselta, meni näin: ”Tervetuloa mukaan voittajien tiimiin, sillä Kipinä tulee voittamaan Myyntipäivät 2021. Mahtavaa, että olet mukana juuri meidän tiimissä!” Tässä kohtaa tajusin, että tämä Kipinä on varmaan ihan hyvä tiimi.

Henkilökohtainen suhtautuminen

Myyntipäivistä olin kuullut niin paljon etukäteen, ennen jo Proakatemialle tuloani, että päätin haluavani olla mukana niin paljon kuin suinkin mahdollista. Halusin, että saan täyden kokemuksen tulevia vuosia varten ja nimen omaan kokea koko yhteisön laajuisen tapahtuman. Sillä olen huomannut ensimmäisten kuukausien ajan, että hienointa tässä koulussa on yhteisö. Se taas kyllä myyntipäivien aikana korostui! Ensin kisataan toisia vastaan intensiiviset kolme päivää ja perjantai iltana ollaan jakamassa jo kilpakumppaneille oppeja, mitä on tullut itse opittua matkan varrella. Yhteisötapahtumat ovat tämän koulun suola ja selkäranka. Nämä ovat ainakin itselle tähän astisen matkani huippuhetkiä!

Ei urakalla, vaan porukalla!

Myyntipäiviä edeltävät viikot

Kipinä otti alusta asti pinkut hyvin mukaan. Tietoa virtasi, joka kanavasta ja paljon. Tiedon välittäminen oli välillä jopa vähän sekavaa ja ei ollut oikein tietoa, mikä on tärkeää ja mikä ei ole niin tärkeätä. Meidät pinkut oli kutsuttu mukaan jokaisen pajaan, missä valmisteltiin tulevia myyntipäiviä Kipinän osalta. Valitettavasti meidän omat kurssit Kuntokadulla menivät paljon näiden päälle. Kuitenkin pajoihin mihinkä pääsin osallistumaan, olivat ne hyvin etukäteen mietittyjä. Päällimmäisenä minulle on jäänyt mieleen Arto Ala-Seppälän AIDA myyntivalmennus. Itse asiassa Arto veti niin hyvin, että mietin pajan jälkeen mistäköhän ne oikein tuon kaverin on palkannut. Itselläni ei siis ollut tietoa, että Arto kuuluu itse Kipinä tiimiin.

Toisena asiana kirkkaana mieleen jäi se kerta, kun projektipäällikkö Santeri näytti ensimmäisen kerran tavoitelaskelmat. Muistaakseni meidän myyntipäivien kokonaistavoite oli noin 36 000€ alv.0%. Rupesin vertaamaan lukuja mielessäni viime vuoden lukuihin ja mietin, että tuo on piru vie melkein kolme neljäsosaa viime vuoden kokonaismyynnistä. Aivan suuruuden hulluutta. Toisaalta pidin erittäin paljon siitä, että tavoitteet ovat korkealla. Eihän muuten voi voittaa?

Viimeisenä päivänä ennen myyntipäiviä oltiin pakkaamassa Kipinän porukalla joulumysteeri-kalentereita. Se oli puuduttavaa varsinkin, kun tuntui kalentereita olevan aivan liikaa ja emme ikinä kerkeisi valmistella niitä ennen h-hetkeä. Saimme kuitenkin hyvällä porukalla kaiken valmiiksi ennen myyntipäiviä ja itseasiassa tämä yhdessä tekeminen ja myytävän tuotteen kanssa tekeminen yhdessä oli yksi avaintekijöistä meidän voittoomme. Saimme silloin tuntumaa itse tuotteeseen ja se tuntu, jopa vähän minusta omalta, vaikka en ollut sen kehittämisessä mitenkään mukana.

Myyntipäivien kulku

Myyntipäivien ajaksi oli Kipinä varannut meille käyttöön HUBS:lta tilat pääkampukselta. Tilat olivat vallan mainiot, vaikka välillä tuntui, että siellä oli todella paljon muitakin opiskelijoita niin puhelinmyynti vähän häiriintyi sen takia. Parasta tiloissa oli kuitenkin se, että siellä ei ollut ketään muuta myyntipäiviin osallistujaa vaan ainoastaan me, joten saimme keskittyä vain omaan tekemiseen. Ruokala oli myös lähellä, joten ruokailukaan ei rokottanut aikaa pois. Vielä on myös mainittava se, että kaikista ständeistä mitä meillä oli varmaan eniten myyntiä, tehtiin pääkampuksella. Paikan valinta oli siis onnistunut.

Ensimmäinen päivä startattiin yhdessä kuunnelleen alkuspiikit ja Sointu Borgin motivaatio sanat. Startin jälkeen oli kuitenkin varmaan koko porukalla fiilis, että mitä nyt tapahtuu. Tunnelma oli sekava ja vähän jopa ahdistunut. Itse keskityin myyntipäivien ajan puhelinmyyntiin ja ajattelinkin, että tartunpa heti puhelimeen ja soitan ensimmäisen puhelun heti alta pois. Ensimmäisen puhelun jälkeen tajusin kuitenkin, että en tiedä läheskään tarpeeksi paljon myytävistä tuotteista, joten keskityin vielä niiden opiskeluun seuraavien parin tunnin ajan. Myynti jatkui, mutta kuitenkin tuloksetta enkä saanut koko päivänä yhtäkään kauppaa tehtyä. Muutenkin koko päivä oli meidän tiimimme osalta kaikista vaisuin päivä koko kisan aikana. Illalla yhteisessä päätöksessä olikin aistittavissa, jonkin sortin epäonnistumisen tunnetta.

Toiseen päivään saatiin, kuitenkin kaivettua taas aivan uutta asennetta myymiseen ja tunnelma oli päivän aikana hyvä ja muiden onnistumisia juhlittiin yhteisessä keskusteluryhmässä. Whatsapp-ryhmän merkitys olikin suuri ja näin jokaisen henkilökohtainen onnistuminen oli myös muiden onnistuminen. Projektiryhmän vetäjät Micaela ja Santeri kehittelivät, myös välillä välitavoitteita ja tuntui, että tekeminen oli koko ajan tavoitteellista ja pääsimme jatkuvasti eteenpäin. Torstai-iltana lähdimme, myös Mariannen kanssa kiertämään ovelta ovelle ja saimme tunnin aikana myytyä kaikki tuotteet käsistä, mitä jaksoimme kantaa. Tästä oli hyvä lähteä vikaan päivään.

Perjantai olikin aivan käsittämätön. En siis itsekkään tajua, että mitä silloin oikein tapahtui. Tuntui, että kauppaa tuli kaikille ovista ja ikkunoista. Sain jopa itsekin tehtyä muutamat yrityskaupat! Flow-tila oli tuolloin käsin kosketeltava ja tulen varmaan sen muistamaan aina. Perjantain aikana myimme tuotteita yli 10 000 € (alv.0€) tuo summa on aivan todella valtava, sillä perjantai päivä oli puolet lyhyempi verrattuna muihin päiviin. Mehän sitten voitimme koko kisan myymällä kolmen päivän aikana yli 33 000 € (alv.0%). Huikea summa, huikea tiimi!

Vinkit myymiseen

Luin kirjan: ”100 faktaa myynnistä”, mistä olen poiminut muutaman tärkeän vinkin sinulle seuraavia myyntipäiviä varten.

Kiteytä ja kirkasta

Myynti tilanteessa on todella tärkeää, että saat kiteytettyä tärkeimmän asian myymästäsi tuotteesta todella lyhyeen aikaan ilman jättämättä tärkeitä pääpiirteitä pois. Tiedän, tämä on todella vaikeaa. Olemassa on monenlaisia tapoja kiteyttää asioita, tässä muutama esimerkki: Pitchaus, slogan, hissipuhe, bio, boiler plate, visio, missio, arvot, henkilöesittely ja nimivaakuna. Käytitpä, mitä vain näistä pitää sinun pystyä allekirjoittamaan kaikki, mitä olet viestinyt asiakkaalle.

Mieti, kenelle myyt

Myydessäsi esimerkiksi joulumysteereitä yritysjohtajalle täytyy sinulla olla tiedossa, miksi juuri hänen pitäisi ostaa näitä joulukalentereita, vaikka heidän yrityksensä toimii terveydenpalveluiden alalla. Sillä näinkin tapahtui, että saimme myytyä yritykselle, jonka ensimmäinen kysymys oli, että: ”Miksi meidän pitäisi näitä ostaa?”. Ole siis valmis ja aseta itsesi ostajan kenkiin ja mieti vastaväitteet valmiiksi. Näin voit myydä ihan kenelle vaan.

Yllätys! Ostaja onkin ihminen!

Olipa kyseessä myyntitilanne, missä myyt B2C tai B2B. Niin on silti aina kyse H2H tilanteesta. (Human to human) Ostaja on siis aina ihminen, eikä organisaatio. Oli sitten kyseessä yksityinen- tai yritysasiakas, niin kumpaakin ohjaavat tunnepuolen asiat ihan yhtä paljon. Vetoa siis tunteisiin, mikäli se vain sopii sinun myyntistrategiaan. Tämä on erittäin vaikea laji, sillä asiakas voi haistaa helposti liiallisen tunteilla leikkimisen. Silti ihminen on kuitenkin vain loppu peleissä aivan tunne-eläin.

Loppuun

Haluan kiittää vielä mahtavaa Kipinää siitä, miten otitte minut ja muut pinkut vastaan. Todellakin saimme täyden kokemuksen myyntipäivistä ja se oli juuri sitä, mitä lähdin tavoittelemaan. Myyntipäivien voittokin tuntui oikein kivalta! Samalla myös, kun me voitimme myyntipäivät, niin tehtiin uusi Proakatemian myyntipäivien myyntiennätys 133 000€ (alv.0%) tuo summa on aivan käsittämätön. Tuosta on kiittäminen kaikkia tiimejä ja tuo oli taas osoitus siitä, mitä yhteisön voimalla voidaan saavuttaa. Iso kiitos vielä myyntipäivä tuotteille: Joulumysteerille, Hekumulle ja Treffiboxille. En malta odottaa seuraavia myyntipäiviä!

Ps. Tästä oppineena. Mark my words. Empiria voittaa seuraavat myyntipäivät.

Lähteet

Koivumäki, A., Kortesuo, K. 2019. 100 faktaa myynnistä. Alma Talent.

Hietikko, A. 2021. Pajavihko.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close