Tampere
23 Apr, Tuesday
-3° C

Proakatemian esseepankki

Kipinä THE myyntipäälliköt



Kirjoittanut: Elina Valve - tiimistä Kipinä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 5 minuuttia.

Tämä essee on rehellinen reflektio omasta kasvutarinastani myyjänä, sekä pohdintoja myyntipäivistä kokonaisuudessa.

Myyntipäivät liiketoiminnan kasvun mahdollistajana

Myyntipäivät ovat Proakatemialla myynnin näyttötapahtuma, missä jokainen tiimiyritys kilpailee tiiminä toisiaan vastaan. Kilpailussa on 3 toimeksiantajaa, joiden palveluita tai tuotteita myydään 3 päivän ajan. Voittaja muodostuu siitä tiimistä, joka saa myyntiä eniten suhteessa tiimin kokoon, jotta jokainen tiimi lähtee samalta lähtöviivalta. Toimeksiantajat maksavat myynnistä provision. Yhteisö äänesti ennen myyntipäiviä, että voittaja saa koko provision.

Toimeksiantajat valitaan Shark tank tapahtumassa n. puoli vuotta ennen myyntipäivätapahtumaa. Jokaisen tiimiyrityksen projekti voi hakea shark tankkiin tuotteellaan tai palvelullaan. Tänä vuonna mukaan pääsi Armo, Meliina sekä Puhdistustiimi! Mekin haimme Kipinän yhteisellä projektilla: Kipinä Talesilla mukaan, mutta emme päässeet toimeksiantajiksi. Olemme silti jatkaneet projektia.

Myyntipäiville perustetaan oma myyntipäiväorganisaatio, joka vastaa kilpailun säännöistä ja niiden toteutuvuudesta sekä kilpailusta itsestään. Jokaisena vuonna myyntipäivillä on aina jotain sääntöjä joita oijotaan ja mennään harmaalla alueella. On tiimien päätös lähteekö sille tielle ja on tiimin tehtävä lukea ja ymmärtää säännöt. Myyntipäiväorganisaatio laskee tulokset kilpailun päätyttyä ja julkistaa voittajan. Voittajan julkistus tapahtui tänä vuonna Tampereen Tavara-asemalla. 

Myyntipäivät ovat kilpailu missä halutaan myynnin näytön lisäksi tavoitella toimeksiantajalle liiketoiminnan kasvua. Paras tapa liiketoiminnan kasvuun on tavoitella myyntiä ja uusia asiakassuhteita, (CreditNord. Liiketoiminnan kasvattaminen. 2022.) Tavoitteena on lisätä projektin näkyvyyttä ja boostata liikevaihtoa ja se on todella hyvä paikka vaikkapa uudelle projektille lähteä käyntiin. Hyvänä esimerkkinä viime vuoden Joulumysteeri on saanut super hyvän boostin myyntipäivistä! Mielestäni myyntipäiväkonsepti on todella hyödyllinen projektien käynnistymisvaiheessa, tai kasvamisessa. On siis merkittävää, että myynti tehdään uusasiakashankintoina. Ei ole toimeksiantajan näkökulmasta fiksua myyntipäivillä käyttää aikaa vanhojen asiakkaiden kontaktointiin, kun myyntipäivien potentiaali istuu nimenomaan uusasiakashankinnoissa ja liiketoiminnan kasvattamisessa.

 

Kipinän myyntipäivät 2023

Myyntipäivät ei ole pelkkä myynnin näyttö, vaan siinä testataan samalla tiimin toimivuutta ja se on erinomainen paikka ottaa projektijohtajuus ja saada kokemusta johtajuudesta. Tiimimme voittoon vaikuttaa isossa osassa meidän tiimimme kilpailuhenkisyys ja tavoitteiden asettaminen. Asetimme tavoitteen jo heti toimintamme alkuvuosina, että voitamme molemmat myyntipäivät mihin aijomme osallistua. Tämä tavoite täyttyi. Uskon, että olisimme voineet tehdä uuden myyntiennätyksen, jos vain olisimme uskaltaneet asettaa myyntitavoitteen rutkasti korkeammalle. Olemme myös hyvin tiimiytynyt tiimi, kun tulee kyseeseen jokin yhteinen tavoite. Meille on ollut hankalaa saada tiiminä yhteisiä päämääriä. Olemme kuitenkin aina onnistuneet sellaisissa, mihin olemme asettaneet yhteisen tavoitteen. Myyntipäivillä huomasin, että johtamisessa ja tiimityössä on paljon vielä meillä petrattavaa. Toki aina on mahdollisuus kehittyä paremmaksi. Esimerkiksi energian johtaminen yksilö- ja tiimitasolla oli hieman kaaoottista. Kävimme läpi hyvinkin erilaisia tunneskaaloja. Myyntipäivillä itkettiin, naurettiin, turhauduttiin ja juhlittiin pieniä voittoja. Energiamme puolin ja toisin vaikuttivat tekemiseen positiivisessa sekä negatiivisessa mielessä. Siinä asiassa olisikin parannettavaa, että miten saisi sen kaiken kaaoksen rauhoitettua ja että puhallettaisiin yhteen hiileen. Sillä tiimi on yhtä heikko, kuin sen heikoin lenkki. Ketään ei tulisi jättää yksin. Tiiminä ongelmista täytyy päästä yhdessä yli. Esim. 24H tapahtuma tulee olemaan samantyyppinen rutistus. Itse koen, että asia on hyvä käydä vielä läpi, miten kaikki reagoivat paineeseen ja stressiin. Myös selkeämpi kommunikointi tiimin sisällä on avain asemassa menestykseen. Energian johtamisesta olisi hyvä pitää esim. pajaa liittyen 24h, sillä loppujen lopuksi olemme kaikki vallitsevasta energiasta vastuussa. On hyvä ilmoittaa esim. tarvitsevansa pienen hetken itselleen, kuin se, että vain vetäytyy pois paikalta. Se voi näyttäytyä muille sellaisena, että toista ei kiinnosta ja aiheuttaa turhaa lisäpainetta sekä turhautumisen tunnetta muille. Myös muiden draivi kannattaa ottaa hyödyksi ja ammentaa sitä itselleen.

Pakko kuitenkin sanoa, että olen ylpeä meidän tiimistä. Meidän päätöksemme osallistua myyntipäiviin voiton asenteella ei ollut aluksi selkää. Meillä oli pientä kriisiä, kun emme olleet mitenkään valmistautuneet myyntipäiviin tänä vuonna, ja huhut liikkuivat, että osa tiimeistä ei osallistu myyntipäiviin. Olimme luovuttamisen partaalla jo ennen kuin myyntipäivät olivat edes alkaneet. Sitten jokin vain napsahti meidän päässä. Muistan kun valmentajamme Tutta toitotti moneen kertaan, että “Hei haloo, tehän ootte myyntitiimi ja teillä on 2021 vuoden kokemus jo takana. Menkää nyt ihmeessä tekemään täysillä!” Ja niin me mentiin. Meillä ei mennyt kuin viikko vaihtaa suunta nollasta sataan. Teimme Jeenan ja Juliuksen kanssa nopeasti viime vuotta peilaten strategiaa myyntipäiviin, joka viimeisteltiin koko Kipinän voimin pajassa timanttiseksi. Siihen ei jäänyt kauaa aikaa pohtia, mikä varmasti oli hyväkin asia, sillä otimme faktat faktoina: Mikä oli toiminut ja mikä ei. Sitten vaan suorittamaan ja tadaa kahmittiin toinen voitto myyntipäivistä! Tehtiin Proakatemian historian toinen ennätys: tuplavoitto. Ensimmäisen vuoden ennätyksemme oli huikea myyntimäärämme ja sillä voitto. Nyt kokonaismyyntimääräämme vaikutti varmasti se, että meitä myyjiä oli melkein puolet vähemmän, kuin viimevuonna, eli suhteessa oman tiimimme osallistujamäärään myynti ei jäänyt kyllä kauaksi, kuin viime vuoden myynti. Teimme silti tilanteeseen nähden huikean tuloksen yhteisötasolla asti ja pakko nostaa hattua toiseksi tulleelle Roimalle ja kolmanneksi tulleelle Empirialle, ensi vuonna varmasti on isot mahdollisuudet seurata Kipinän jalanjälkiä.

 

Henkilökohtainen kasvutarinani

Haluan kertoa oman kasvutarinan myynnin parissa. Toivon, että joku saa tästä itselleen inspiraatiota tai samaistuttavuutta.

Olen työskennellyt 2,5v myynnin parissa Telialla myyntineuvottelijana. Tein ensimmäisen puolentoista vuoden aikana puhelinmyyntiä Soldemilla. Työ koostui vanhojen asiakkaiden kontaktoinnista ja heille uusien palveluiden tarjoamisesta. Myös listoissa oli täysin kylmiä kontakteja, joille teki puhelimitse kilpailutuksen. Muistan kun hain Soldemille töihin, päätin, että minusta tulee konttorin paras myyjä. Kerroin sen myös ääneen, mikä lisäsi sitten tietenkin painetta näyttää. Muistan kuinka innostukseni vei minut rakettina kuuhun asti. Opin aika nopeasti homman nimen, ja tein todella hyvääkin tulosta. Olinkin monissa eri kipailuissa ykkösmyyjänä. Kuitenkin itsetuntoni myyjänä alkoi pikkuhiljaa ensimmäisen vuoden jälkeen hiipumaan. En päässyt omiin tavoitteisiini ja viikko viikolta luurin nostaminen alkoi tuntua inhottavammalta. Sädehtivästä ja kaupannälkäisestä myyjästä alkoi kuihtua pikkuhiljaa myyjä, joka ei edes uskaltanut nostaa luuria. Tunsin yhtäkkiä jokaisen sanovan ei.

Tilannetta olen reflektoinut monesti ja tullut siihen tulokseen, että minuun vaikutti paine ylläpitää taso. Myös esimiehenäni oli todella määrätietoinen henkilö, mikä ei sopinut sillä hetkellä yhtälöön. Olisin tarvinnut tukea enemmän henkisessä puolessa. Olisin tarvinnut enemmän huomiota onnistumisistani. Elin itsesäälin kuplassa, missä sätin itseäni mielessäni olevani ihan huono myyjä. Olin myös liian ankara ja negatiivinen itseäni kohtaan. Myös aika pian vaihdoin työpaikkaa Telian ständille. Vaihtokaan ei tuonut kuin hetkellisen onnen, sillä samat itsetunnon ongelmat jatkuivat siellä. Sain aluksi tsempattua itseni, mutta se ei kestänyt kauaa. En tiennyt silloin, miksi myyntini takkusi niin paljon, joten siitä kommunikointi oli erittäin vaikeaa. Kun en asiaan saanut apua vaivuin sellaiseen tilaan, missä uskoin todella olevani vain todella huono myyjä ja että alun innostumisen takia myyntimääräni olivat vain silkkaa hyvää onnea. Lopetin myyntityöt ja aloin suorastaan vihaamaan myyntiä.

Olin myymättä pitkiä aikoja. Jos ei lasketa yksittäisiä epätoivoisia yrityksiä kontaktoida 24H projektiin toimeksiantajia. Sekä tietysti 2021 myyntipäivillä olin myös myymässä, mutta muistan kuinka hankalaa se oli! Tein silloin parhaani, mutta siitä ei jäänyt hyvä maku suuhun, vaan se romutti entisestään myyjäitsetuntoani. Varmasti se, että olin hetken aikaa myymättä ja pohdin tätä yhtälöä päässäni, auttoi asiaan. Mutta isoin läpimurtoni myyjänä tapahtui myyntipäivillä 2023. Mentaliteettini oli myyntipäiviin se, että meidän on PAKKO voittaa. Tein myös järjettömän duunin pään sisällä, että voitan pelkoni. Jotenkin, kun itse asennoiduin asiaan, niin ainoa mahdollinen asia mitä voit tehdä on: nostaa sitä luuria, KOKO_AJAN. Niinhän sitten tein. Jonnekkin katosi pelko siitä, että “mitä jos joku sanoo ei”. No mitä sitten? Soita seuraavalle! Ja sehän tuotti sitten tulosta. Teimme Jeenan kanssa Kipinän parhaimmat myynnit ja voitimme yhdessä Kipinän parhaimman myyjän myyntipalkinnon. Tajusin tämän rutistuksen kautta, että mähän osaankin myydä. Ja oon aika hyvä siinä! Lisäksi sain monilta yrittäjiltä niin ihanaa palautetta puhelimessa, kun soitin heille myyntipuheluita. Moni naurahti ja sanoi: “No kai mun sitten pitää ostaa, kun olit niin vakuuttava.” Myös yksi eläkkeelle jäävä yrittäjä jäi mieleeni painuvasti. Hän hetken aikaa kyseli, mikä minusta tulee isona. Totesi sitten, että asenteeni vaikuttaa siltä, että pystyn varmasti mihin vain, mihin ryhdyn.

Voin kertoa, että oma itsetunto myyjänä on tällä hetkellä todella korkealla. Siellä se tulee pysymäänkin. Isoin oppi kuitenkin tästä kaikesta on se, että jos pystyin tälläiseen tulokseen myyntipäivillä ja voittamaan omat pelkoni, niin mihin mä kuulkaas pystyn kun lähden tavoittelemaan omia unelmia! Uskon, että me kaikki pystytään, kuhan vaan uskotaan ensiksi itseemme. Tarvitsin vain tälläisen “pienen” tönäisyn siihen. Muistutuksena itselleni ja muille on se: Hei c´moon, sä pystyt  mihin vaan!

Lopuksi:

Kannustan kaikkia nykyisiä ja tulevia tiimiyrityksiä rohkeasti hakemaan tuleviin myyntipäiviin toimeksiantajiksi. Siinä on iso potentiaali omalle projektille. Myös kannustan jokaista ottamaan myyntipäivät avoimesti vastaan. Myynti on oikeasti voimaannuttavaa ja sitä kautta oppii itsestään uusia asioita. Myös jokainen meistä kuitenkin yrittäjinä joutuu kohtaamaan myyntiä jossain määrin, sitä on siis hyvä treenata! Ja voin sanoa, jos myyntipäivistä selviää, niin oman tuotteen myynti tuntuu lasten leikiltä. Myyntipäivät myös tiimiyttävät tiimiänne hyvin. Ja kyllähän se voittokin tuntuu ihan mukavalta. 😉 <3

Lähteet:

CreditNord. Liiketoiminnan kasvattaminen. 2022. https://www.credinord.com/liiketoiminnan-kasvattaminen/

Kommentoi