Tampere
26 Jan, Tuesday
0° C

Proakatemian esseepankki

Kerhomarkkinoinnin opit ja kopit



Kirjoittanut: Emma Rikkonen - tiimistä Motive.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Järjestimme viime keväänä liikunnallista kerhotoimintaa erityistukea tarvitseville lapsille. Projekti oli kummankin järjestäjän intohimo ja annoimme sille sata prosenttia itsestämme. Olimme kuulleet useaa kautta, että erityistukea tarvitsevien lasten liikuntaharrastuksista on pulaa ja näin ollen projektimme vastaisikin suureen kysyntään. Kerhoihimme tuli kuitenkin vain neljä osallistujaa ja korona-pandemian takia jouduimme lopettamaan kerhot muutaman viikon jälkeen. Yritimme järjestää kerhoja seuraavana syksynä uudestaan entistä huonommalla lopputulemalla. Emme saaneet kerhoja pienen osallistujamäärän takia edes aloitettua. Mikä meni siis pieleen ja kuinka olisimme voineet toimia toisin?

 

Markkinointi viestintä tekee yrityksen ja meidän tapauksessamme projektimme näkyväksi. Mainonta on näkyvin osa yrityksen markkinointiviestintää ja mainonnan muotoja ovat muun muassa mediamainonta, joka pitää sisällään televisio- ja radiomainontaa sekä muu myynnin edistäminen, kuten tapahtumat ja sponsorointi. Ensimmäisen kerhon markkinoinnissa keskityimme mainoslehtisiin, joita veimme liikuntapaikoille, fysioterapiavastaanottojen ilmoitustauluille sekä lastenvaateliikkeisiin. Flyereita harvempi kuitenkaan huomioi seiniltä tai kassoilta, joten se ei kannattanut. Mainostimme kerhojamme myös Motiven omassa sosiaalisessa mediassa, jossa meitä ei kuitenkaan seurannut kohderyhmään kuuluvia ihmisiä. Kyseinen mainonta olikin ehkä ennemmin muistutus siitä mitä projekteja Motivella on käynnissä kuin että olisimme sillä yrittäneet aidosti saada mukaan perheitä ja kerholaisia. Missä onnistuttiin sen sijaan, oli kohderyhmän tavoittaminen koulujen ja iltapäiväkerhojen kautta. Lähetimme erityisopettajille ja koulun fysioterapeuteille sähköpostia, joissa kerroimme projektistamme. He tulostivat mainoslehtisemme oppilaiden reppuihin, jotka sitä kautta päätyivät vanhempien käsiin. Otimme myös yhteyttä eri liittoihin ja facebook-ryhmiin, jonka ansiosta saavutimme entistä enemmän kohderyhmäläisiä. Ensimmäisen kerhon aikataulu oli todella kiireinen, sillä halusimme aloittaa kerhot pian, jotta pystyisimme pitämään niitä mahdollisimman paljon ennen kesää. Joustavammalla aikataululla olisimme ehtineet tavoittaa varmasti vielä lisää perheitä.

 

Koronatilanteen hälvettyä hieman, uskalsimme aloittaa uuden kerhon suunnittelun. Mukaan projektiin otimme toisen tiimin, jolla oli myös suunnitteilla erilaista toimintaa lapsille. Toisen tiimin jäsenillä oli myös paljon enemmän kokemusta markkinoinnista, ja tämä tietämys tuli kyllä tarpeeseen. Pystyimme yhteistyön myötä käyttämään markkinointibudjettia sosiaalisen median mainontaan. Järjestimme myös oman tapahtuman lapsiperheille sekä osallistuimme Hämeen urheilun ja liikunnan perhepäivään, joista löysimme paljon kiinnostuneita vanhempia sekä lapsia. Meillä oli ajatuksena järjestää kerhotoimintaa syksyllä kaikille lapsille eikä vain erityistä tukea tarvitseville, sillä ajattelimme tämän lisäävän asiakaskuntaamme roimasti. Kerhon alun häämöttäessä emme kuitenkaan saaneet mukaan kuin kolme osallistujaa, minkä vuoksi jouduimme taloudellisista syistä perumaan kerhot. Tilanteeseen vaikutti varmasti korona, sillä olimme kuulleet myös muiden isojen toimijoiden joutuneen lopettamaan lasten kerhojaan.

 

Kerhojen suunnittelu ja markkinointi ovat olleet todella opettavaisia kokemuksia. Sain paljon paremman käsityksen kerhomarkkinoinnin kautta siitä, mitä markkinointi oikeastaan pitääkään sisällään ja kuinka kohderyhmä tulee kartoittaa sekä tavoittaa. Vaikka kerhot eivät onnistuneetkaan haluamallamme tavalla, opimme paljon ja voimme hyödyntää näitä oppeja myöhemmin monipuolisesti eri projekteissa.

 

Muistilista tulevaisuuden varalle:

  • Rajaa kohderyhmä tarkoin ja selvitä miten heidät saa tavoitettua parhaiten
  • Tylsät ja perinteiset keinot eivät aina toimi – käytä mielikuvitusta
  • Jaa ajatuksia itseäsi viisaampien kanssa
  • Ole ajoissa liikkeellä, niin ei tarvitse hätiköidä
  • Liikunnallisen kerhotoiminnan sijaan käytä hauskempia nimiä, ketterät kirahvit puree lapsiin ja aikuisiin paljon paremmin!

Essee on julkaistu Motive 5.0n facebook-sivuilla.

Lähde:

Verkkovaria. 2016. Markkinoinnin kilpailukeinot – markkinointiviestintä. Luettu 21.11.2020. Päivitetty 1.4.2016. https://www.verkkovaria.fi/taydentavat/markkinointi/?page_id=495

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close