Tampere
21 Jan, Thursday
-6° C

Proakatemian esseepankki

Kehittymisen jalo taito



Kirjoittanut: Jimi Hautamäki - tiimistä Evision.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Käsittelen esseessä tuotteen analysoimista musiikkibisneksen näkökulmasta. Osallistuin Jukka ”Juka” Hynysen webinaariin, jossa opittiin analysoimaan kappaleita. Kappaleena oli Annastiina Vuokon demo, jota hän oli työstänyt jo useamman vuoden ajan. Yritän peilata kappaleen jalostamisen ja artistipersoonan kehittymisen liiketoimintaan ja tuotteistamiseen.

 

Ensimmäisenä Hynynen esitteli Musiikin urapolku-koulutuksesta tuttuja kaaviopohjia. Ensimmäinen kuva oli polku, jonka matkalla oli kysymyksiä ja esteitä. Ensin artistin tulee kartoittaa, mitä tahtoo saavuttaa. Tämän voi kääntää suoraan liiketoimintaan ajattelemalla, mitä tahdot yrittäjänä saavuttaa.

 

Urapolku

 

-Missä olen?

-Onko tielläsi esteitä? Mitä?

-Eksyminen (harhautuminen alkuperäisestä ideasta)

-Risteyskohta (mahdollisuudet kehittyä eri suuntiin)

-Ajautuminen muualle (vaihtoehtoiset päämäärät)

-Harjoittelu, suunnittelu, varautuminen, sinnikkyys, kärsivällisyys

-Uusia haasteita tiellä, mitä?

-Erikoistuminen

 

Listaa ylös myös vahvuudet ja mahdollisuudet, sekä heikkoudet ja uhat. Tärkeää on asettaa tekemiselle päämäärä, sekä vaihtoehtoinen päämäärä. Webinaarissa käytettiin esimerkkinä, jos et menestykään artistina niin voiko vaihtoehtoinen päämäärä olla biisinkirjoittaja tai tuottaja.

 

Kaava muistutti pitkälti Proakatemiallakin käytettäviä Canva tauluja tai SWOT-analyysiä.

 

Webinaarissa haastateltava Annastiina tahtoi artistina mukaan Suomen musiikkipiireihin. Hänen musiikkinsa ei ole valtavirran musiikkia vaan omanlaistaan marginaalia. Hän tahtoisi esiintyä mm. Flow festivaaleilla ja kuulua suuremmilla radiokanavilla. Kannattaa pohtia tuotetta kehitellessä, mitä konkreettisia etappeja tahdot tuotteen saavuttavan ja vastaavatko ne todellista maailmaa toimialalla. Ovatko tuotteen odotukset ristiriidassa toimialan onnistumistodennäköisyyksien kanssa.

 

Toinen kaavio oli puu, jolla on juuret maanpinnan alapuolella, paksu runko, josta kasvaa oksia ja oksien päässä omenoita. Tarkoituksena on herätellä ajatusta, miksi tavoittelet päämääräsi. Mitkä ovat niitä asioita, joita todellisuudessa tavoittelet. Juuret ovat maanpinnan alla olevia asioita, joita muut eivät suoraan näe kuten arvot, intohimot ja tunteet. Runko kuvastaa elämäntapaa ja edustaa sitä, mitä teet ja minkä muut näkevät. Oksat kuvastavat välitavoitteita ja tekoja, jotka antavat tekemisellesi konkreettista suuntaa. Mitä tekoja ja ponnisteluja omenoiden kasvaminen vaatii ja miten tulokset vahvistavat runkoa ja auttavat puuta kasvamaan?

 

Biisin julkaisemisprosessi on lähes samanlainen, kuin minkä tahansa muun liiketoiminnan tuotteen julkaiseminen. Alkuun on hirveä hätä ja kiire saada tuotos ulos markkinoille, koska se on paras idea ikinä. Uusin biisi on aina omasta mielestä paras, samalla tavalla kuin itse kehitetty palvelu tai tuote.

Hynysen mukaan kannattaa kuitenkin valmistella ennen julkaisua useampi biisi valmiiksi. Tällöin saat enemmän liikkumavaraa muutoksiin, kun ensimmäinen tuote on markkinoilla. Harkinta-aika poistaa vauhtisokeutta ja oman kultamussukan luomaa taikaverhoa, jolle helposti sokeutuu. Digitaalinen algoritmi suosii tänä päivänä tasaisia julkaisutahteja. Liian pitkät ajat julkaisujen välillä luovat ison kuopan leviämiselle. Tuotetta kannattaa pelottomasti haastaa ja antaa sille varaa kehittyä alkuperäisestä ideasta. Ei pidä pelätä koskea ideaan ja heittää sitä myllyyn hakemaan uutta muotoa, sillä alkuperäiseen ideaan voi aina palata.

 

Tuotteen tai biisin rakenteeseen ja yksityiskohtiin kannattaa kiinnittää huomiota jo varhaisessa vaiheessa. Vastaavatko ulkomuodolliset tai ajatukselliset seikat tuotteessa alussa määriteltyjä miksi kysymyksiä tai arvoja? Annastiinan esimerkissä biisissä oli pop musiikista poikkeavasti 6/4 tahditus, jota on hankala seurata ja kuulostaa epäjohdonmukaiselta. Artisti on kuitenkin vakuuttunut siitä, että tahtoo pitää kyseisen poikkeavan linjan. Kyseinen peliliike saattaa karsia tiettyjä kuulijoita sekä radioita pois, mutta hän on valmis ottamaan riskin. Biisiä tai tuotetta kehittäessä kannattaa katsoa omaa työskentelyä laatikon ulkopuolelta. Näyttääkö työskentelysi siltä, että lähdit rakentamaan biisiä sanat edellä, joka saattaa rajoittaa tuotetta. Käännettynä liiketoimintaan siten, että lähditkö suunnittelemaan uusia aurinkolaseja kotelo edellä, johon ei välttämättä mahdu oikean kokoiset aurinkolasit? Onko tuotteessa ajatuksellisesti turhia osia, jotka vievät huomiota tuotteen tai kappaleen ydinasiasta.

 

Musiikkialan ja normaalin liiketoiminnan markkinoita yhdistää yksinkertaisuus. Se on monessa tilanteessa valttia ja auttaa erottumaan joukosta. Kun riisut tuotteen yltä ylimääräset korulauseet tai vahvan brändiin käärimisen niin jäljelle jäävä tuote tulee olla yksinään vahva. Hynysen mukaan biisin tarinan tulee pystyä määrittelemään enintään viidellä lauseella ilman että, mitään olennaista jää kertomatta.

 

Toinen yhdistävä tekijä on tunnereaktion aiheuttaminen asiakkaalle. Harva meistä jaksaa kuunnella liirum laarum laulua, jossa tarina ei kosketa ollenkaan tai käsiteltävä aihe ei ole samaistuttava. Miksi sitten ostaisit tuotteen, joka ei herätä tunteita puolesta, eikä vastaan. Otan vertailtavaksi pariksi Justin Bieberin kappaleen ”Baby” ja aurinkolasimerkki Nopeet. Jokainen Bieberin biisin kuullut osasi siltä istumalta tehdä päätöksen, oliko biisi ärsyttävä juustoinen teinityttöbiisi vai ihanan söpö poika laulamassa helposti samaistuttavaa tarinaa. Biisi tehtiin tarkoituksella mahdollisimman ylituotetuksi pop musiikin kärjistymäksi. Se jakaa helposti ihmisiä ja antaa molemmille mahdollisuuden ilmaista tunteensa vahvasti sosiaalisessa mediassa. Aurinkolasimerkki Nopeet löysivät samanlaisen vaikuttamisen taidon julkaisemalla äärimmäisen räväkän malliston. Lasit jakoivat rajusti mielipiteitä, mutta silti niitä myytiin suuria määriä aina varaston loppumiseen asti.

 

Tähän nopeana vertauksena, jos Justin Bieber olisi valinnut miedomman linjan ensimmäiselle kappaleelleen ja kuvannut aikuisempaan eli isompaan yleisöön vaikuttavan videon. Olisiko suosio ollut yhtä huumaava? Jos Nopeet olisivat lanseeranneet tavallisen aurinkolasimalliston, jotka mukailisivat nykypäivän yleisiä trendejä.

 

Hynynen korosti webinaarinsa lopulla oman polun määrittelemisen tärkeyttä. Mitä haluat saavuttaa ja miksi. Onko kyseisten tavoitteiden saavuttaminen mahdollista vaatimuksillasi. Toivottavasti essee herätti ajatuksia oman tuotteen kehittämisestä ja oman suunnan hakemisesta urapolulla.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close