Tampere
19 Apr, Friday
-3° C

Proakatemian esseepankki

Kasvuyrittäjyys



Kirjoittanut: Fanni Sillanpää - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Onnistu kasvuyrittäjänä
Manne Pyykkö
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Usein elämässä ne, jotka näkevät ongelmat tilaisuuksina ja uskovat omiin vaikuttamisen mahdollisuuksiinsa, löytävät itsensä veturinkuljettajina ja muutoksen aallonharjalla. 

Myynti, kassavirta ja asiakashankinnassa eteneminen ovat aidot ja rehelliset yrittäjyydessä olevat merkitykset. Usein ajatellaan, jos perustaa startup yrityksen, se on varma menestys. Oikeasti on paljon startup yrityksiä, joiden alamäki alkaa hyvin nopeasti, mutta media nostaa vain niitä menestyneitä. Tällöin harvinainen ja yleinen menee sekaisin, todellinen ja illuusio sulautuvat toisiinsa. Itseluottamuksesta on paljon hyötyä, jos mielii yrittäjäksi ja varsinkin kasvuyrittäjäksi, mutta on hyvä muistaa, että ylpeys käy lankeemuksen edelle. ”Kasvuyrittäjyydessä näyttää enemmän siltä, että asiakkaan kokemuksen sivuuttamisesta on jouduttu maksamaan erittäin kova hinta” (Pyykkö, 18).  

 

Muuttuva maailma 

 

Hyöty, arvo ja lisäarvo ovat hankalia termejä niiden perinteisessä merkityksessä. Lean-ajattelussa arvoa on se, mistä on hyötyä asiakkaalle kaiken muun ollessa hävikkiä. Kaikki on kulua ennen kuin joku ostaa jotakin – tai edes hyötyy jostakin.” (Pyykkö, 26) Kasvuyrittäjyydessä nykypäivänä on mahtavaa se, että on netti. Nettiympäristössä pystyy paljon oppimaan uutta ja nopeasti, apu on aina lähellä. Itsenäisyys ja autonomian kaipuu saa monet ryhtymään yrittäjäksi, mutta sama vaikutin voi estää heitä kuuntelemasta asiakkaita ja tarttumaan asiakkaiden ongelmiin. Monesti olemme Apajassa pysähtyneet projektin suhteen siihen, ettemme ole täysin alkaneet miettimään asiakkaiden ongelmia, vaan olemme nähneet omat ideat niin hyvinä, ettemme ole voineet edes kuvitella, etteikö kuluttajat innostuisi ideasta. Tästä on meidän onneksi niin monessa paikassa puhuttu, että nyt olemme oikeasti alkaneet tajuamaan, että meidän täytyy täyttää asiakkaiden toiveet ongelmien kautta. Vastaukset eivät löydy yrittäjän päästä – vastaukset ovat asiakkaiden mielissä, heidän preferensseissä ja tavoissaan sekä impulsiivisissa teoissa.  

 

Dynaamisuus liikeideassa 

 

Täytyy löytää tie mikä auttaa toimivan bisnesmallin löytämistä ja tämän jälkeen tie kovalle kasvulle bisnesmallissa. On olemassa paljon yrityksiä, ketkä eivät löydä toimivaa bisnesmallia. He eivät kaadu huonon tuotteen tai palvelun takia vaan syynä on, ettei ole yksinkertaisesti asiakkaita, oikeaa markkinarakoa ei ole löytynyt. ”Startupin on saavutettava Guy Kawasakin mielestä kahdeksan virstanpylvästä matkallaan menestykseen” (Pyykkö, 33). 

 

  1. Todista Konsepti 
  1. Määrittele ominaisuudet ja toiminnallisuudet 
  1. Viimeistele prototyyppi 
  1. Hanki rahoitus ja resurssit 
  1. Lähetä tuote asiakkaille/ pioneereille – saa asiakaspalautetta 
  1. Lähetä ”lopullinen”, aidosti kaupallinen versio asiakkaille 
  1. Saavuta break-even taloudellisesti 
  1. Löydä oma bisnesmallisi – ja monista sen avulla vimmatusti 

 

Ilman asiakkaita ei ole myyntiä ja ilman bisnesmallia ei ole kasvua ja skaalaavuutta. Meille on paljon tullut kehuja eri projektien suunnittelusta, kuinka olemme osanneet miettiä erilaisia projekteja, joissa oikeasti on skaalaavuutta. Se on minusta ihan todella tärkeää, koska miksi lähteä tyhjästä miettimään tuotetta tai palvelua, jos ei ollenkaan ole mahdollisuutta tai edes uskoa, että siihen voisi olla mahdollisuus skaalaavuudelle. ”Bisnesmallin pitää karkeimmillaan vastat kahteen avainkysymykseen: kenellä on sinun rahojasi taskussaan ja miten saat nämä rahat taskuusi?” (Pyykkö, 32). Bisnesmalli on tilanne, jossa voi ja on jopa hyvä kopioida. Yrittäjällä on paljon muita tilanteita, jossa joutuu niin sanotusti tappelemaan, joten on hyvä keskittää energia innovoimiseen muissa tilanteissa. Toki, matka bisnesmallin löytämiseen voi olla pitkä ja mutkikas, vaikka sitä kuinka yrittäisi kopioida, mutta siitä kuitenkin tulee tehdä yrityksen omannäköinen. Mikäli bisnesmallia ei johdeta kaikille myyntityötä, tarpeiden ymmärtämistä ja asiakasuskollisuutta, työt hyvin todennäköisesti jäävät puolitiehen.  

 

Kasvuyrittäjyyden myynti 

 

Kun puhutaan kasvuyrittäjyydestä, myynnin halutaan nousevan räjähdysmäisesti. Myynti on yrittäjyyden elinehto. Voisiko myynnistä yhdistämään asiakaskyselyt ja samalla tarjota omaa tuotetta tai palvelua? Myynnissä on järkevää lähteä liikkeelle rohkeasti ja opittava läpäisemään asiakkaiden tuomat ongelmat myytävää asiaa kohtaan. Mitä enemmän saa läpäistyä asiakkaiden kertomia ongelma, se tuo asiakasuskollisuutta. Lähtökohtana on, että myyjän pitää pystyä tuottamaan itse, omalla panoksellaan, lisäarvoa asiakkaalle sen sijaan, että hän kertoisi olemassa olevan tarjonnan tuottamaa lisäarvoa. Paras lupaus asiakkaan mielestä on se, mistä asiakas saa enemmän rahaa itselleen. Toiseksi paras lupaus on kulujen nipistäminen.  

 

Kommentoi