Tampere
24 Jan, Sunday
0° C

Proakatemian esseepankki

Kasvua ja tunnettavuutta Instagramin avulla



Kirjoittanut: Ida Laaksonen - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Somemarkkinoinnin työkirja
Salla Virtanen
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Halusin kirjoittaa esseen, josta olisi hyötyä sinulle, joka haaveilet Instagram markkinoinnin aloittamisesta. Toivottavasti vinkeistäni on sinulle hyötyä. Somemarkkinoinnin työkirjan ensimmäisillä sivuilla on kysymys: Mitä somemarkkinointiin liittyvää haluat oppia tai kehittää kirjan avulla? Vastaukseni kysymykseen on myynnillinen kasvu ja maksettu mainonta.

 

Olen tehnyt Instagram-profiilini vuonna 2015. Niistä ajoista tähän päivään some ja sen mahdollisuudet ovat muuttuneet hurjasti. Nykyään Instagram toimii myös yritysten markkinointikanavana ja helpottaa yksityisyrittäjien henkilöbrändäystä. Alkuaikoina alustassa oli vain yksityisiä henkilöitä eikä lainkaan yrityksiä. Alustana Instagram on ollut minulle aina kiinnostava. Olen pitänyt sen luovista ominaisuuksista ja mahdollisuuksista. Myös visuaalinen ulkoasu puhuttelee minua enemmän kuin vastaavat somet. Tartuin some-markkinoinnin työkirjaan, sillä haluan oppia lisää erityisesti Instagram mainonnasta. Kirja antaa konkreettisia vinkkejä some-markkinointiin ja mainontaan.

 

Some- markkinointi ei ole pelkkää mainontaa vaan kaikkea somenäkyvyyteen liittyvää. (Virtanen 2020)

 

  1. Tavoitteet selkeiksi

Instagramiin sisällöntuottamisessa on tärkeä ymmärtää, kuka postauksia katsoo. Mikä on yrityksesi päätavoite eli miksi tehdään somea? Koen, että tavoitteiden selkeyttäminen on yksi tärkeimmistä asioista liikkeelle lähtemisessä. Konkreettisen tavoitteen avulla on helpompaa seurata edistymistä niin markkinoinnin kuin myynnin kautta. Mikäli tavoite on saada asiakkaat tulemaan liikkeeseen paikanpäälle, on seurattava kävijämääriä tai ostavia asiakkaita päivittäin. Pidemmällä aikavälillä on helpompaa erottaa, mikä asiakas on löytänyt liikkeeseen Instagramin kautta. Täysin yksinkertaista asiakkaiden liikkeiden seuraaminen ei ole, mutta kärsivällisyydellä pääsee jo pitkälle.

 

Olen syksyn aikana auttanut vakuutusalan toimijaa luomaan Instagramiin sisältöä kuvina ja teksteinä. Yrittäjä on vasta alalla aloittanut, joten selkeää visiota markkinoinnille ei ole. Hänelle oli kuitenkin tärkeää, että postaukset eivät ole liian myyviä vaan enemminkin tavoitteena on, että lukija saa hyödyllistä tietoa. Yrittäjän tavoitteena oli luoda sisältöä, joka antaa lukijalleen tietoa vakuutuksista. Lähdimme liikkeelle orgaanisilla eli ei maksetuilla postauksilla. Tarkoituksena on ensin kasvattaa seuraaja kuntaa ja sitten panostaa mainontaan. Tämä on hyvä ja toimiva matalan kynnyksen liikkeelle lähtö. Kannustan kuitenkin kokeilemaan mainontaa, kun oma asiakassegmentti on selvillä.

 

Aloitin tiimiläiseni kanssa projektin, jossa tuotamme alusvaate liikkeelle joulukalenterin Instagram julkaisujen muodossa. Joulukalenterin tavoitteena on kertoa asiakkaalle mielenkiintoisella tavalla vaihtuvista tarjouksista ja tuotteista. Yrittäjälle puolestaan joulukalenterin tavoitteena on saada lisää uusia asiakkaita ja ihmisiä asioimaan liikkeeseen. Usein some markkinoinnilla tavoitellaankin myyntiä nimenomaan kivijalkamyymälässä verkkokaupan sijaan.

 

  1. Yhtenäisyys, brändi ja tunnistettavuus

Käytä apunasi esimerkiksi Planoly sivustua, jonne voit lisätä haluamasi kuvat julkaisua varten. Alustan avulla voit helposti katsoa, mitkä kuvat sopivat yhteen ja missä järjestyksessä julkaisut kannattaa toteuttaa. Muokkaa kuvat samalla tyylillä tai käytä esimerkiksi samaa filteria kuvanmuokkaus sivustolla. Suunnittelu sivustot on suunnattu erityisesti yritystileille, jotta suunnittelusta saa täyden hyödyn irti. Suunnitelmallisuuden avulla saat feedistäsi yhtenäisen ja sama kuvatyyli säilyy. Asiakkaiden kannalta on tärkeää, että kuvasi ovat tunnistettavia. Kun asiakas törmää julkaisuusi monien tuhansien kuvien joukosta, on hyvä että hän tunnistaa kenen kuva tai mainos tämä on. Tunnistettavuuden kautta voi osoittaa luotettavuutta.

 

Brändin luomisen pohjalla on asiakassegmentit ja mielikuvat. Haluamme herättää kiinnostusta tietyn segmentin ihmissä, joten myös markkinoinnissa brändin on hyvä näkyä. Minun mielestäni helpoin tapa saada brändi näkymään kuvissa on mainitsemani kuvatyyli ja värit. Voit luoda avuksesi esimerkiksi väripaletin, jota voit hyödyntää Instagrman storyen tekemisessä. Paletista saat helposti haettua oikean väriset tekstit ja yksityiskohdat. Kun olet napannut värit paletista voit siirtää paletin pois ja julkaista storyn käyttäen samoja sävyjä yhdenmukaisesti. Toinen konkreettinen vinkki, joka tulee mieleeni, on tekstit ja fontit. Käyttämällä samaa fonttia storyissä, julkaisusi ovat tunnistettavampia ja näin brändissä on näkyvämpi.

 

  1. Mainosta

Some on täynnä sisältöä, joten vain mielenkiintoisimmat julkaisut tavoittavat potentiaaliset asiakkaat tai seuraajat. Kohdennetun mainonnan avulla julkaisut tavoittavat halutun ostajakunnan. On siis tarkennettava ennen maksetun mainonnan tekemistä oma asiakaskunta. Onneksi some-markkinointi mahdollistaa hyvinkin tarkkaan rajatun kohderyhmän tavoittamisen. Sen sijaan, että käyttäisit aikaa postiluukuista flyerien jakamiseen saat yleisösi helpommin ja nopeammin tavoitettua somessa. Orgaanisilla eli ei maksettua mainontaa sisältävillä postauksilla voi myös saavuttaa näkyvyyttä. Tärkeää on, että sisältö on katsojalle mielenkiintoista ja että jokainen sivun kuva on mielenkiintoinen katsojalle.

 

Millainen on hyvä mainos? Hyvä mainos on kiinnostava. Jep jep mutta mitä muuta. Mainos, jossa on liikettä on kiinnostavampi kuin pelkkä kuva. Jäämme pidemmäksi aikaa seuraamaan liikkuvaa mainosta kuin kuvaa, jossa on paljon tekstiä. Vähemmän on enemmän. Harkitut tehosteet, kuvat ja värit muodostavat visuaalisen kokonaisuuden, jota mielellään katsmme. Toimialasta riippuen mainonta on tietysti erilaista, mutta usein parhaimmat mainokset ovat jotenkin yllättäviä ja erottuvia. Ei siis kannata juuttua omalla toimialalla totuttuihin mainoksiin vaan pohtia, miten voi erottua ja herättää kiinnostusta oikeasti.

 

Mainoskampanjat, arvonnat ja alennukset toimivat, mutta mitä muita syitä on tehdä mainontaa. Mainonnan avulla kasvatat tunnettavuutta ja seuraajakuntaasi, tavoitat haluamasi ihmiset ja potentiaaliset asiakkaat. Siksi mainoksen sisältöön kannattaa panostaa yhtä paljon kuin hyvään ensivaikutelmaan treffeillä.

 

  1. Mittaa

Viimeiseksi halusin nostaa markkinoinnin mittaamisen, joka on mielestäni yksi markkinoinnin kulmakivistä. Minulla on sellainen oletus, että monet yrittäjät myös ompastuvat siihen ettei aika riita seuraamaan markkinointiaan ja sen dataa.  Erityisesti Instagram auttaa yrittäjää seuraamaan profiilinsa kehittymistä, joten sitä kannattaa hyödyntää. Myynnin ja lukujen merkitystä korostetaan usein, mutta myös markkinointia kannattaa seurata ja mitata. Mainoksen kautta tulleet vierailut sivustollesi, Instagram profiilista siirtyminen verkkokauppaan, tykkäykset ja seuraajat. Nämä ovat asioita, joita kannattaa tilastollisesti seurata kasvun saavuttamiseksi. Data kertoo mainoksen tai ylipäätään markkinoinnin onnistumisesta. Datan avulla on helpompi myös seurata omien markkinoinnin tavoitteiden toteutumista. Mikäli tavoitteena on verkkokaupan kasvu, on hyvä huomioida kuinka moni asiakas klikkaa kauppaan Instagramin kautta ja millaiset tuotteet ovat helppoa ostaa myös somesta.

 

Lähteet:

Virtanen, S. 2020. Some-markkinoinnin työkirja. E-kirja Storytel-kirjapalvelussa. Kauppakamari. Hansa.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close