Tampere
29 Mar, Friday
2° C

Proakatemian esseepankki

Kansainvälistyjän bisnesetiketit



Kirjoittanut: Mui Hong - tiimistä Kajo.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 5 minuuttia.

 

Yksilöessee

 

Suomalaiset yritykset tähtäävät entistä enemmän kansainvälisille markkinoille, koska kotimarkkina ei yksinään tarjoa enää tarpeeksi haastetta. Yritykset vievät tavaroita tai palveluja tai harjoittavat liiketoimintaa ulkomailla, koska haluavat kasvattaa ja kehittää yrityksen toimintaa kokonaan uudelle tasolle. Kansainvälistyminen ja ulkomaankaupan käynnistäminen ei ole aina helppoa, mutta kansainvälisille markkinoille haluava yritys voi saada konsulttiapua erilaisilta suomalaisilta tahoilta kuten esimerkiksi Fintralta, joka on erikoistunut kehittämään suomalaisten ulkomaankaupan osaamista. Menestyvä suomalainen yritys selättää kansainvälisen ympäristön luomat haasteet olemalla perillä toiminta-alueensa tapakulttuurista.

 

Kansainvälisille markkinoille janoavan on otettava selvää eri maiden tapakulttuurista, sillä se on kansainvälisen liiketoiminnan perusta ja edellytys menestyksekkäälle kaupankäynnille. Suomessa on löysempi bisneskulttuuri kuin muualla maailmassa ja se mikä toimii täällä ei tarkoita sitä, että se toimisi myös ulkomailla, siksi perusteellinen perehdytys kohdemaan kulttuuriin on suotavaa. Aloitteleva kansainvälistyjä törmää matkallaan moniin erinäisiin tilanteisiin, jotka joko asettavat hänet hyvään valoon tai hänen maineensa joutuu kyseenalaistetuksi.

 

Mitä kansainvälistyjän tulisi tietää muiden maiden tapakulttuurista pärjätäkseen Suomen ulkopuolella? Miten pukeutua edessä odotettaviin tärkeisiin neuvotteluihin? Mitä haasteita yrityksillä on monikulttuurisesta työyhteisöstä ja millä tavoin viestintää voi kehittää?

 

Tervehtiminen

 

Tervehtiminen kuuluu hyviin bisnestapoihin, ja tervehtimisellä ilmoitamme muille olemassaolostamme ja siitä, että kunnioitamme heitä. Ihminen, joka ei tervehdi pidetään yleisesti epäkohteliaana eikä häneen voida luoda lähempää suhdetta. Tervehtimisessä on otettava kohdemaan tavat huomioon, sillä oikealla tervehtimisellä annat itsestäsi hyvän ja kunnioitettavan vaikutelman. Jos tervehdyksesi ei vastaa maan tapoja, voit joutua siitä koville ja joidenkin silmissä saatat vaikuttavaa epäkohteliaalta ja röyhkeältä.

Yleisin tapa tervehtiä on kättely. Kun kaksi ihmistä kättelevät, he rakentavat sillan kahden eri kulttuurin välille ja valmiiksi rakennetun sillan kautta on helpompi ylittää edessä olevia esteitä. Kättelyn nyrkkisääntönä on se, ettei saa puristaa liian kovaa. Yhtä huono kättely on silloin kun tarjoudut kättelykaverillesi velton kämmenen, josta ei saa edes otetta.  Oikea tapa kättelyyn on kunnon reipas ote, kun katsot samalla henkilöä silmiin.

 

Esitteleminen

 

Esitteleminen tuottaa minulle suurta päänvaivaa. Näin arkielämässä on helppo kätellä toista, katsoa häneen silmiin ja esitellä itseni lyhyesti sanomalla nimeni. Bisneselämässä esitteleminen on kuitenkin monimutkaisempaa, sillä et voi aina esitellä itse itseäsi vaan esimerkiksi suurissa juhlatilaisuuksissa isäntäväki voi toimia esittelijänä. Esittelemisen järjestys on myös hyvä tietää.

On hyvä muistaa, että alemmassa asemassa oleva esitellään korkea-arvoisemmalle. Mies esitellään naiselle ja yksinäinen henkilö esitellään seurueelle esimerkiksi isännän toimesta. Ja se, jolle esitellään, ojentaa ensin kätensä. Esitteleminen etenee järjestyksessä. Naiset ja iäkkäät henkilöt saavat istua esittelemisen aikana, mutta miesten ja nuorten henkilöiden on aina noustava ylös. En ole tietoinen edellä olevista asioista, joten oli kyllä sivistystä kerrassaan.

Uusien ihmisten tapaaminen tuo lisää jännitystä elämääni, mutta joskus se on niinkin jännittävä kokemus, että saatan saman tien unohtaa kaikkien ihmisten nimet, joita minulle on esitelty. Tästä johtuen pyrin aina toistamaan tapaamani henkilön nimen mielessäni useita kertoja tai saatan tahallani puhutella häntä nimellä, jotta muistaisin hänen nimensä myöhemminkin.

 

Small Talk

 

Small talk on taitolaji, jota kuka tahansa meistä voi harjoitella. Small talk on ns. pieni keskustelusessio, jonka tarkoituksena on huomioida toista ja tutustua toiseen paremmin. Sosiaalisten suhteiden ylläpitäminen on elintärkeä yritystoiminnalle, sillä nykypäivän maailmassa verkoston merkitys on suuri.

Suomalaisten vähäpuheisuutta ja kuuntelutaitoa osataan arvostaa maailmassa, mutta small talkissa tarvitaan molempia osapuolta. Jos et tiedä mistä aloittaa, aloita säästä. Sää on aina varma puheenaihe. Ulkolaiset ovat yleensä kiinnostuneita Suomesta ja maamme jokamiehen oikeuksista, joten puhu marjastuksesta, sienien poiminnasta, mökkeilystä tai veneilystä.

Joskus small talk kääntyy flirtailuksi. Pieni flirttailu on terveellistä ja mieltä piristävää, kunhan muistat pysyä kunnioituksen puolella eli et saa mennä toisen kielletylle reviirille.

Tuntemattomien ihmisten kanssa puhuminen ei tuota minulle harmaita hiuksia. Voi melkein sanoa, että nautin tuntemattomien ihmisten kanssa puhumisesta, sillä ihmiset kiehtovat minua. En ole kummoinen keskustelija, mutta olen huomannut sen, että on ihmisiä, joiden kanssa small talk sujuu kuin tanssi ja on myös niitä, joiden kanssa ei voi oikein puhua mistä mistään.

 

Työtyylikkyys

 

Suomessa työpukeutuminen on mielestäni rennompaa kuin esimerkiksi Amerikassa ja Aasiassa. Meillä ei ole varsinaista pukeutumiskoodia, kunhan muistaa laittaa päälleen siistit ja asialliset vaatteet. Amerikassa työpukeutumista pidetään mielestäni äärimmäisen tärkeänä. Siellä muutenkin korostetaan paljon ulkonäköä, sillä uskotaan, että kauniilla kasvoilla pääsee nopeammin etenemään työuralla. Naiset pukeutuvat edustavasti ja viimeisen päälle hiukset laitettuna. Mitään ei jää huomaamatta. Työpaikan pukeutumiskoodia on hyvä noudattaa, sillä ali- tai ylipukeutuminen ei aina katsota hyvällä. Harvemmin näkee televisiossa amerikkalaisia toimittajia rennossa t-paidassa ja farkuissa niin kuin täällä koto Suomessa.

 

Naisen työpukeutuminen

 

Naisena olemisen etu työpukeutumisessa on se, että meillä on paljon enemmän valinnanvaraa kuin miehillä. Suomessa naiset voivat pukeutua housuasuun ja pitkiin housuihin, mutta noin rento työpukeutuminen ei ole sopiva esimerkiksi amerikkalaisille ja korealaisille. Korealaiset ja amerikkalaiset naiset panostavat työpukeutumisessa laadukkaisiin vaatteisiin. Vaatteet eivät ole paljastavia vaan naisellisia. He pukeutuvat mielellään hameisiin, mekkoihin ja housupukuihin. Naiset käyttävät myös rohkeasti värejä, toisin kuin suomalaiset naiset, jotka turvautuvat tummiin sävyihin. Tummat sävyt korostavat kantajan arvokkuutta, mutta voi saada hänet näyttämään etäisemmältä ja ikäistään vanhemmalta.

Naiset käyttävät avokkaita työssään ja on hyvä katsoa, että kengät sopivat asuun ja on samanvärinen kuin laukku. Hiukset ja tuoksu kuuluvat asukokonaisuuteen ja niihin on syytä panostaa.

Miehen työpukeutuminen

 

Miehen virallinen työasu on puku. Suomessakin näkyy paljon pukumiehiä lounastamassa japukeutumisestaan voi päätellä, että nämä miehet ovat yrityksen esimiehiä ja johtajia. Toisinaan olen tavannut myös hienosti pukeutuneita puhelinmyyjiä (myyntiassistentteja) joiden tehtäviin kuuluu asiakkaiden tapaaminen. Asiallinen pukeutuminen luo uskottavuutta ja uskottavammalla myyjällä on paremmat edellytykset saada menestyneempiä kauppoja aikaseksi.

Työasun kokonaisuuteen kuuluu puku, paita ja solmio. Pukujen väri on yleensä tumma ja ruskeaa ei suosita, koska se ei anna kantajastaan arvokasta ilmettä. Paidan väri on klassisen valkoinen ja vaaleansininen, mutta muitakin pastellinsävyjä voi käyttää. Solmio on tärkein asuste ja sen tulee olla puhdas, sileä ja laadultaan parasta mitä löytyy. Materiaaleista silkki ja villa ovat parhaita.

Miehen kengät ovat nahkaiset, ohutpohjaiset, ja niiden tulee olla siistit ja kiiltävät. Uskottavuus kärsii likaisista kengistä, joten kenkiin on syytä panostaa. Olen kuullut jonkun suusta, että menestynyt liikemies tunnistaa hänen kengistään. Mitä menestyneempi, niin sitä kiiltävämmät ja siistimmät kengät hänellä on jalassa.

Mitä korkeammassa asemassa henkilö on, sitä enemmän hän kiinnittää huomiota omaan pukeutumiseen. Pukeutumisen kautta hän viestii arvomaailmastaan ja asemastaan kanssakävijöille. Olen sitä mieltä, että jokaisella yrityksellä on oikeus määrittää oman pukeutumiskoodinsa. Olisipa pukeutumiskoodi millainen tahansa, työntekijä on lopulta se, joka saa asiat ja ihmiset toimimaan ja kunnioittamaan häntä, ei hänen päällään olevat vaatteet.

 

Kulttuurien välinen viestintä

 

Kansainvälinen liikkuvuus on merkittävästi kasvussa. Työyhteisö koostuu eri kulttuurissa elävistä ihmisistä. Monikansallinen työyhteisö, jossa työskentelee eritaustainen henkilöstö luo haasteita etenkin niille yrityksille, joissa viestintä on työskentelyn olennainen osa. Kansainvälisessä ympäristössä olevien yritysten on keskityttävä pääomansa kulttuurien välisen viestinnän taitojen kehittämiseen koulutuksen kautta.Monikulttuurinen työyhteisö edesauttaa suomalaisia yrityksiä kansainvälistymisessä.

Kulttuurien välinen viestintä tarkoittaa viestintää eritaustaisten ihmisten kanssa. Kulttuurinen tausta vaikuttaa ihmisten tapaan tulkita maailmaa ja omaan käyttäytymiseensä. Vuorovaikutuksen avulla mm. etsitään yhteisymmärrystä viestinnän tehostamiseksi.  Eritausten ihmisten kanssa on vaikea viestiä, jos emme tunne sen kulttuurin yksinkertaisia käyttäytymismalleja. Yksilöllisten erojen ja erilaisten etnisten taustojen oppiminen ja ymmärtäminen vähentää väärinkäsityksiä ja ristiriitoja. Onnistuneen kulttuurien välisen viestinnän edellytyksenä on kielitaito, sillä suojamuurien murtaminen on haastavaa ilman yhteistä asiointikieltä.

Tampere kaupunki on kansainvälistynyt ja monikulttuurisuus on osa Tamperetta. Tampereella on paljon ulkomaalaisia työntekijöitä ja opiskelijoita, joista voimme olla kiitollisia. Kulttuurien kohtaaminen vaatii oikeaa asennetta, rohkeutta ja ennakkoluulottomuutta. Pyrin olemaan mahdollisimman avoin kulttuurien kohtaamisessa enkä halua kyseenalaistaa eritaustaisten ihmisten ajattelu-, käyttäytymis- ja viestintätapoja.

Kansainvälistä liikehdintää ei voi pysäyttää, sillä maailma globalisoituu koko ajan. Työskenteleminen ja yrittäminen yli maan rajojen lisääntyvät tulevaisuudessa ja jos sinä haluat pysyä aallon huipulla, lähde sinäkin kalastamaan kansainvälisille vesille kotimaan markkinoiden sijasta.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close