Tampere
25 Jan, Monday
0° C

Proakatemian esseepankki

Kannattavuutta vai kasvua



Kirjoittanut: Janne Pussinen - tiimistä Hurma.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Liekeissä!
Petteri Kilpinen
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Mihin yrityksen arvo perustuu? Mitä potentiaalinen sijoittaja haluaa tarkastella juuri sinun yrityksessäsi? Mikä on paras tapa vetää sijoittajien huomio omaan tekemiseesi? Kuinka kehittää yrityksen sisälle kulttuuri ja ilmapiiri, joka ruokkii sijoittajien kiinnostuksen kohdetta?

Petteri Kilpinen käsittelee muun muassa näitä asioita kirjassaan Liekeissä! Huutomerkki on osa kirjan nimeä, ei minun lisäykseni. Vaikka Kilpisen talouspolitiikka on turhan liberalistista, suuret yrityksen anteeksiantavaa, hän on selkeästi hyvällä asialla yritysten kulttuurin ja johtamisen kehittämisessä, ja jopa inspiroiva paikoitellen.

Yksi aihe, joka minut henkilökohtaisesti työnsi pois kirjan parista, oli sen maine riskinoton puolesta puhujana. Riskit ovat minun elämässäni välttämätön paha, jotka tulisi minimoida. Useimmiten näen riskit aina vain mahdollisuutena epäonnistua, eli minun pahimpina painajaisinani. En usko, että tulen ikinä ymmärtämään ihmisiä, jotka pystyvät noin vain heittäytymään niin sanotusti syvään päätyyn, huolehtimatta riskeistä. Ennen kuin ryhdyn yhteenkään projektiin, tarvitsen siitä ainakin riskianalyysin, markkinatutkimuksen ja alustavan budjetin. Jos voisin elää ilman mitään riskejä, voisin ehkä olla onnellinen.

Ilman riskejä ei kuitenkaan voi tapahtua minkäänlaista kasvua, tapahtuipa se sitten yksityiselämässä tai yrityksessä. Aina kun astumme ulko-oven toiselle puolelle, otamme riskin. Ja yritykset, varsinkin uudet yritykset, startupit ja vastaavat eivät voi selvitä tai edes olla olemassa ilman jättiläismäisiä riskejä niihin liittyville henkilöille. Sen takia on outoa, että yritykset tuntuvat kaihtavan potentiaalisesti kasvua kehittäviä riskejä. Muutos on aina pelottavaa, sillä emme voi olla varmoja onko se riskin arvoista. Mutta kun katsomme yrityksiä, jotka eivät ikinä ottaneet riskiä muuttuakseen, voimme nähdä mihin turvallisuus johtaa: Blockbuster, Nokia 2000-luvulla, Makuuni. Kaikki kaatuivat.

Yksi yritys on hyvä esimerkki tästä riskinottamisesta: Netflix. Moni ei tiedä, että Netflix perustettiin jo vuonna 1997 ja se toimi alun perin DVD-elokuvien postimyynnillä ja laajensi ajan kanssa postin ja redbox-laatikoiden kautta. Yrityksen johto kuitenkin näki 2000-luvun puolessa välissä videoiden streamaus-palveluiden, kuten Youtuben suosion ja ottivat riskin ja siirsivät toimintansa kohti elokuvien ja sarjojen streamaus-palveluun. Vuonna 2019 palvelu on tuottanut useita palkittuja sarjoja ja elokuvia ja palvelulla on yli 300 miljoonaa käyttäjää. Riski oli sen selvästi väärtin arvoinen.

Perinteinen malli, jossa sijoittajat hakevat vain suoraa kannattavuutta, ei ole enää kestävä ratkaisu yhdellekään yritykselle, joka haluaa menestyä jatkossakin. Kannattavuus on Kilpisen kuvailemana vain synonyymi stagnaatiolle, paikallaan pysymiselle. Jos yritys on kannattava, eivät siihen sijoittavat henkilöt ole kiinnostuneita yrityksen edistymisestä, arvoista, henkilökunnasta tai muista resursseista, vaan he odottavat sitä kultaista exit-hetkeä, kun voivat myydä oman sijoituksensa pois ja irtautua kokonaan, eivätkä enää aseta hylkäämälleen yrityksellä yhtään ajatusta.

Kannattavuus on riskien väistämisen paras oikeutus. Ainaisen kannattavuuden jahtaaminen on tekosyy muutoksen ja uudistuksen vastustamiselle. Mutta se on lohduttavaa. Kannattava yritys on ainakin tällä hetkellä turvallinen sijoitus, joka tuottaa rahaa säännöllisesti. Mutta kannattavat yritykset jämähtävät paikalleen, eivätkä etene. Kulkevat siis Blockbusterin ja Makuunin tietä, kohti hidasta konkurssia. Kun yritys on ollut tarpeeksi pitkään kannattava, lunastaa sijoittaja omat tuottonsa pois yrityksestä ja jättää sen jatkamaan kuolemaansa. Sijoittaja siirtyy seuraavaan yritykseen, ja näin sijoittajan elämä jatkaa luonnollista kaartaan, jättäen taakseen yrityksen kalutun raadon.

Mitä yrityksen sitten tulee tavoitella, jos ei kannattavuutta? Kilpinen kokee yritysten tavoitteen oltavan kannattavuuden sijaan kasvu. Mitä kasvu sitten tässä yhteydessä on? Yrityksen kasvu on totta kai sen markkinaosuuden ja tuloksen kasvua. Meidän pohdittavanamme on se, miten yritys saadaan kasvamaan.

Millä tavalla yritys saadaan kasvamaan? On tärkeää, että yrityksen johdolla on oikeanlainen asenne. Muutoksen pelko ja riskien välttäminen ovat kuolemaksi. Totta kai riskit täytyy ottaa harkiten, mutta ne tulee nähdä mahdollisuuksina, ei uhkina. Lainaan nyt suoraan Kilpisen kirjasta viisi vinkkiä joka päiväiseen johtamiseen.

  1. Jos johtaminen perustuu pelkkään kannattavuuteen, eikä kasvuun, käy kuten anoreksiapotilaalle: aluksi kivalta näyttänyt solakkuus muuttuu henkiinjäämistaistoksi.
  2. Muutoskykyinen yritys luo jatkuvasti pitkän tähtäimen skenaarioita jojo toimialasta ja markkinasta – ja tekee vaihtoehtoisia strategioita, joilla voi voittaa isosti. Strategia on jatkuvaa haastamista ja rakentamista.
  3. Ei riitä, että työntekijöitä palkitaan lyhyen aikavälin taloudellisesta tuloksesta. Johdon pitää palkita ihmisiä, jotka tuottavat uusia ideoita, innovaatioita ja pitkän tähtäimen uudistuksia.
  4. Johtajan tulee luoda profiili leaderina, joka johtaa kohti huomista ja parempaa tulevaisuutta. Ei saa jämähtää manageriksi, joka viilaa pilkkuja vain tämän hetken haasteissa.
  5. On organisoitava uusien asioiden tuottaminen – usein rutiinit ja rakenteet pitävät yritystä pystyssä mutta estävät kaiken uuden syntymisen.

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close