Tampere
20 Apr, Saturday
-4° C

Proakatemian esseepankki

Kampaamokäynti tunnelmamuotoilun näkökulmasta



Kirjoittanut: Oona Orava - tiimistä Saawa.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Tunnelmamuotoilu
Marjo Rantanen
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

YKSITYISKOHDAT, LUOTTAMUS JA YLELLISYYDEN TUNNE
Kampaamokäynti tunnelmamuotoilun näkökulmasta

Muuttaessani uuteen kaupunkiin vierailin monessa eri kauneusalan yrityksessä, mutta
usein asiakkuus jäi siihen yhteen kertaan. En ollut tyytyväinen saamaani palveluun,
kunnes vierailin eräässä yrityksessä, jossa käyn kampaajalla sekä muissa
kauneusalan palveluissa edelleen. Marjo Rantasen (2016) Tunnelmamuotoilu-kirjan
luettuani aloin pohtimaan, miksi minusta tuli juuri tämän yrityksen niin sanottu kanta-asiakas.

Maksamani palvelun lopputulos ei ole suuresti eronnut yritysten välillä ja
kantapaikkani on jopa hieman muita hintavampi. Miksi sitten palaan samaan
kampaamoon yhä uudelleen? Tässä esseessä yritän löytää vastauksen kysymykseen
Tunnelmamuotoilu-kirjasta saatujen oppien avulla.

 

YKSITYISKOHDAT

”Keinoja muotoiluun voivat olla fyysinen ympäristö, auditiivinen ympäristö, lämpötilat,
valoisuus ja muut aisteja ja ihmisiä stimuloivat asiat. Asioiden sijoittelu, ärsykkeiden
määrä, väljyys ja kohtaamisten ohjaaminen synnyttävät tunnelmaa” (Rantanen 2016,
58).

Astun kampaamon ovesta sisään ja saan iloisen tervehdyksen, oli kyseessä kuka tahansa
sen työntekijöistä. He ovat kaikki myös huoliteltuja, mikä luo vakuuttavuutta, kun
kyseessä on kauneusalan yritys. Yrityksen tilat ovat todella viihtyisät ja vaikuttaa, että
asioiden sijoitteluun on laitettu ajatusta. Tilassa on myös todella siistiä ja tuoksu on
raikas. Odottaessa vuoroani istun mukavalla sohvalla ja halutessani voin viihdyttää
itseäni lukemalla sohvapöydällä lepääviä lehtiä. Samalla pöydällä on myös laseja ja
kannu vettä, mikäli jano pääsee yllättämään. Rentoa tunnelmaa on luomassa juuri
sopivalla voimakkuudella soiva taustamusiikki. Tilassa on myös miellyttävä lämpötila
ja sohvalla on muutama viltti vilun yllättäessä. Kaikki aistit on huomioitu, jolloin on
onnistuttu luomaan haluttu tunnelma; lukuun ottamatta valaistusta, joka on
luonnollisesti erittäin kirkas. Valaistus on kuitenkin juuri kyseiseen paikkaan
tarkoituksenmukainen, jolloin se ei häiritse vaan enemmin luo ammattitaitoisen kuvan.

 

LUOTTAMUS

”Hyvän ja onnistuneen vuorovaikutuksen edellytys on turvallisuuden tunne ja
luottamus” (Rantanen 2016, 84).

Kampaamo tuoliin päästessäni kampaaja kyselee kuulumisiani ja jakaa myös omansa.
Hän onnistuu hienosti luomaan rennon ja tuttavallisen ilmapiirin välillemme. Aluksi
keskustelemme siitä, mitä on tarkoitus käynnin aikana tehdä. Kampaaja kuuntelee
tarkasti mitä sanon ja tuo esiin myös oman ammattinäkemyksensä. Koko palvelun
ajan hän kertoo mitä on milloinkin tekemässä, mikä luo tilanteeseen turvallisuuden
tunteen. Tässä välissä on pakko mainita yksi pieni asia, mikä tekee minuun
vaikutuksen kyseisessä kampaamossa. Aiempien kampaamokäyntien jälkeen
otsalleni ja niskaan on jäänyt hiusvärin jälkiä, ellen ole erikseen pyytänyt kampaajaa
niitä putsaamaan. Tässä vakikampaamossani kampaaja putsaa ylimääräisen värin
oma-aloitteisesti, jolloin lopputulos on huoliteltu. Tämän luulisi olevan joka
kampaamossa itsestäänselvyys mutta se ei ole.

 

YLELLISYYDEN TUNNE

”Tunnelmalla tullaan varmasti kilpailemaan tulevaisuudessakin. Pelkkä hinta tai
valikoima vaikuttaa valintoihimme koko ajan vähemmän. Kuluttajat janoavat
elämyksiä, fiiliksiä ja fiilistelyä” (Rantanen 2016, 39).

Hiusvärin vaikutusajan alussa kampaaja kysyy haluanko kahvia, teetä vai kaakaota.
Valitsen kaakaon ja viisi minuuttia myöhemmin saan eteeni kauniin kupin lämmintä
kaakaota kera kahden makean Omar-karkin. Tämä pieni ele saa minulle aikaan
ylellisyyden tunteen; enkä ole kokenut vastaavaa kaikissa kampaamoissa. Tämä on
mielestäni hyvä esimerkki siitä, että pienet lisätyt yksityiskohdat vaikuttavat
palvelukokemukseen todella paljon. Näiden elämysten ei tarvitse olla vain hienoja ja
suuria vaan pienillä eleilläkin voi olla suuri vaikutus, kuten kaakao esimerkkini osoittaa.
Ylellisyyden tunnetta kampaamokäynnillä luo myös pesun aikana tapahtuva
päähieronta. Huolimatta siitä, että hieronnasta on hiuksille hyötyä, olen huomannut
siinä selkeitä eroja kampaajien välillä. Vakikampaamossani selkeästi huomioidaan
asiakas kokonaisuutena siinäkin kohtaa, sillä päähieronta on oikeasti rentouttava ja
sille annetaan aikaa. Palvelun lopuksi kampaaja vielä suoristaa tai kihartaa hiukseni,
mikä on loppusilaus ylellisyydentunteen luomiselle. Olen myös huomannut, että
kampaaja kehuu kuinka uudet hiukset ovat sopivat, joka nostaa uuden hiustyylin
tuomaa itsevarmuutta entisestään.

 

Miksi siis palaan samaan kampaamoon yhä uudelleen?

Uskon vahvasti, että vastaus löytyy edellä mainitusta kolmesta ominaisuudesta, jotka
hahmotin esseestä sen kirjoittamisen loppuvaiheessa; yksityiskohdat, luottamus ja
ylellisyyden tunne. Nämä asiat yhdessä muodostavat kampaamokäynnillä
kokemuksen, joka erottaa vakikampaamoni muista vierailemistani kampaamoista.
Palvelumuotoilussa on kyse arvon luomisesta sekä kokemusten muotoilusta. Tämä
yritys on onnistunut luomaan yksityiskohdista eheän tunnelman ja eri
arvonluontipisteiden avulla lisäarvoa kampaamokäynnille.

Lähteet:
Rantanen, M. 2016. Tunnelmamuotoilu. Helsinki: Talentum Media Oy,

Kommentoi