Tampere
07 Dec, Saturday
1° C

Proakatemian esseepankki

Kajon 24H haaste



Kirjoittanut: Jesse Niemi - tiimistä Kajo.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Useita lähteitä
Useita lähteitä
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Proakatemian huipentuma, eli valmistuvien loppuhaaste 24H järjestettiin 18.-19.11.2019. 24H haaste, on tapahtuma, jossa Porakatemialta valmistuvat opiskelijat saavat tiimilleen toimeksiannon suomalaiselta yritykseltä, johon tiimillä on 24 tuntia aikaa kehitellä ratkaisu. Suuremmat, 15-20 henkilön tiimit saavat kaksi toimeksiantoa, jolloin tiimi jaetaan kahtia. Pienemmille tiimeille, joissa jäseniä ei ole niin paljoa, annetaan yksi toimeksianto. Tänä vuonna valmistuvia tiimejä olivat oma tiimini Kajo, rinnakkaistiimimme Value Creative, sekä Proakatemian jatkuvien tiimien Eventan ja Motiven valmistuvien opiskelijoiden muodostamat tiimit.

 

Tiimini Kajo lähti haasteen kimppuun hyvillä fiiliksillä. Valmistautuminen viimeiseen koitokseen oli aloitettu jo hyvissä ajoin syksyn aikana, kun firmamme teki yhden 10H toimeksiannon harjoituksena, sekä piti pajoja aiheesta. Projektipäälliköt, joita oli kaksi, koska toimeksiantoja oli odotettavissa kaksi kappaletta, tekivät pyyteetöntä ja omistautunutta työtä haasteeseen valmistautumisen eteen. Koko tiimi muun muassa jaettiin jo hyvissä ajoin ennen haastetta ryhmiin, jotka lopulta eivät muuttuneet paljoakaan varsinaisen haasteen paljastuttua pääpäivänä. Toisesta tiimistä paistoi myynnin ja markkinoinnin osaaminen, toisessa ryhmässä taas oli enemmän grafiikan ja visuaalisen puolen osaajia.

 

24H tapahtuma lähti liikkeelle toimeksiantojen esittelyillä. Toimeksiantajina olivat: Etuovi.com, Business Tampere, Gronlund Palvelut Oy, Wihuri Oy, Pirkanmaan Yrittäjät, sekä Vakuutusyhtiö Pohjantähti. Oma ensivaikutelmani toimeksiantajista oli samaan aikaan pelokas ja innostunut. Pelko johtui siitä, että mikään muu, kuin Gronlundin toimeksianto ei vaikuttanut sellaiselta, johon minulla olisi suoranaisesti jotain selkeää, omakohtaista annettavaa. Gronlundin toimeksianto oli karkeasti selitettynä se, että heille pitäisi kehittää jonkinlainen franchising-tyyppinen brändi ratkaisu, jolla pienempiä siivousfirmoja voitaisiin yhdistellä ympäri Suomea. Ongelmana Gronlundilla oli ollut se, että alan suurimmat toimijat voittivat yritysten kilpailutuksen siivousfirmoista lähes aina sen takia, että heillä oli toimintaa koko Suomen laajuisesti. Gronlundin toimeksiantoon brändin suunnittelusta en olisi osannut suorilta antaa mitään, mutta franchising-mallisen toiminnan luomiseen minulta olisi löytynyt valtavasti työkaluja Pitstop-renkaanvaihtoprojektin toiminnan pyörittämisen myötä. Lisäksi olin juuri saanut valmiiksi opinnäytetyön, joka käsitteli franchising-konseptin luomista rekrytoinnin ja perehdytyksen optimoinnin avulla. En siis kokenut varmuutta kuin yhdestä toimeksiannosta esittelyvaiheessa. Toisaalta innostus heräsi siitä, että jokainen toimeksianto vaikutti hyvin mielenkiintoiselta.

 

Gronlund oli siis ainoa toimeksiantaja, jonka parissa työskennellessä ajattelin etukäteen olevani vahvoilla. Kajolle toimeksiannoista osuivat Etuovi.com ja Business Tampere. Etuovi.comin toimeksiantona oli kehitellä ratkaisua ongelmaan, jonka Etuovi.com oli kohdannut uudiskohteiden myynnissä ja markkinoinnissa. Heille piti löytää ratkaisu siihen, miten he voisivat paremmin esitellä vasta rakenteilla olevia uudiskohteita Etuovi.comin asiakkaille. Business Tampereen toimeksiantona oli ratkaisun kehittäminen siihen, miten peruskouluikäisten ja toisen asteen koulutuksessa olevien nuorten mielenkiintoa voitaisiin Tampereella nostaa teollista alaa kohtaan. Kumpikin toimeksianto oli erittäin mielenkiintoinen, mutta ensivaikutelmaltaan Etuovi.com vaikutti minusta mielenkiintoisemmalta.

 

Kajo sai molemmista tuotoksista arvosanan 4, joka on AMK asteikolla valtavan hyvä suoritus. Itse olin ratkaisemassa Etuovi.comin toimeksiantoa, jossa lopulliseksi tuotokseksi muodostui uusi verkkosivusto, joka kehiteltiin puhtaasti uudiskohteiden markkinointia ja myyntiä varten. Business Tampereen toimeksiantoon toinen ryhmä sai aikaan suunnitelman, jonka avulla nuorten mielenkiintoa lisätään teollisuuden alaa kohtaan. Suunnitelmassa oli mm. youtube yhteistöitä sekä tapahtuma, joka on suunnattu yläaste- ja lukioikäisille opiskelijoille, sekä ammattikoululaisille.

 

Kaiken kaikkiaan 24H haaste vastasi odotuksia hyvin monella osa-alueella. Haaste oli yhtä rankka kuin olin odottanutkin. Itse yllätyin kovasti siitä, että olin jo puolen yön aikaan niin väsynyt, etten meinannut pystyä keskittymään tekemiseen enää ollenkaan. Koko päivän kestänyt intensiivinen työtahti vaati veronsa erityisesti yön aikana, eikä keskittymistä meinannut saada kasaan millään. Toimeksiannot, joita Kajo sai, olivat myös yhtä haastavia, kuin mitä olin kuvitellut. Ne olivat laajoja ja niiden parissa todella käytettiin jokainen minuutti vuorokaudesta hyödyksi. Itse nukuin haasteen aikana noin 3 tuntia. Muutama Kajolainen ei nukkunut ollenkaan. Kaiken kaikkiaan tiimit pysyivät yhtenäisenä koko haasteen ajan, eikä suurempia konflikteja sattunut edes yöllä töitä tehdessä. Kaiken kaikkiaan 24H haaste oli opettavainen tapahtuma, jossa tiimit saivat luotua toimeksiantajayrityksille hyödyllisiä ratkaisuja, joita kaikkia tullaan varmasti ainakin jollain tasolla hyödyntämään tulevaisuudessa. Onnistumisesta kertoo myös kaikkien aikojen korkein arvosanojen keskiarvo, mitä Proakatemian historiassa on 24H haasteissa saatu.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close