Tampere
23 Feb, Friday
2° C

Proakatemian esseepankki

Kahvilaliiketoiminta -odotuksia & ajatuksia



Kirjoittanut: Siiri Eronen - tiimistä Hurmos.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Tässä esseessä käyn läpi ajatuksia ja odotuksia Kahvila Lemmestä sekä siitä mitä tuleman pitää. Nyt noin kuukauden päivät Hurmos on omistanut kahvilaliiketoiminnan. Kahvila Lemmen takana tulee ensi kesänä olemaan minä, sekä Iiris Määttä. No, miten tässä näin pääsi käymään? Pitkään olen omassa päässäni pyöritellyt aihetta nimeltä “intohimoprojekti”. Olen pohtinut mitä kaikkea haluan kokeilla yrittäjätaipaleellani ja mistä oikeasti saisin paljon oppia tulevaisuuteen. Koskaan en ole oikein mihinkään lopputulokseen aiheen tiimoilta tullut, paitsi nyt. Vastaus on siis Kahvila Lempi. Uskallan väittää, että tämä tulee olemaan projekti täynnä oppia.  

Mistä sitten minun ja iiriksen yhteistyö lähti? Olimme alkusyksystä tuutoroimassa ja aloimme jakamaan ajatuksiamme siitä, mitä odotamme ja tavoittelemme Proakatemialla. Molempien puheissa nousi paljon esiin samoja asioita. Emme olleet ennen tehneet töitä yhdessä, mutta pikkuhiljaa välillemme syntyi aito yhteys. Yhteistyö tuntui helpolta, sekä kommunikointi oli luontevaa ja rehellistä, joten päätimme lähteä toteuttamaan yhteistä projektia.  

 

Odotuksia  

 Paljon positiviisia odotuksia tällaiselta optimistilta löytyy, vaikka odotuksia en oikein yleensä osaakaan listata. Uskon kuitenkin, että lujalla yhteistyöllä ja luottamuksella pääsemme pitkälle. Parhaaseen lopputulokseen taas pääsee aina yrittämällä parhaansa ja pitämällä jatkuvan tiedon janon yllä. Odotan eniten sitä, että kesä koittaa ja pääsemme näkemään meidän oman kädenjälkemme ja työmme tulokset. Myös huumoria ei meidän päivistä puutu, sillä meinaan pääsee pitkälle. Uskon, että luomalla kahvilalle vankan ja toimivan pohjan tulee se auttamaan meitä paljon kesällä. Kuitenkin projekteissa on aina varjopuoliakin, joten löytyy niitä myös tästäkin projektista. Jatkuva kiire on varmasti jokapäiväistä, johtuen sitten jäätelön loppumisesta tai yllättävistä mutkista matkassa. Lomailulle tuskin jää paljoa aikaa, koska päivät ovat pitkiä ja jatkuvat vielä kahvilan sulkemisenkin jälkeen. En kuitenkaan usko, että tämä tulee kauheasti minua haittaamaan, sillä tykkään pitää itseni kiireisenä. Kesän aikana tulemme myös varmasti huomaamaan useita asioita mistä vain toteamme, “Tuonkin olisi voinut hieman erilailla.” Koen kuitenkin, että nämä ja kaikki muut asiat kuuluvat yrittäjyyteen ja varsinkin ensimmäiseen kesään kahvilayrittäjänä.  

 

Markkinointi ja brändäys  

Minua on aina kiinnostanut markkinointi, etenkin sisällöntuottaminen. Nyt jos koskaan olen kuitenkin todella innoissani. Kahvila Lempi tulee sijaitsemaan Pikku Kakkosen puiston läheisyydessä, joten meillä on hyvin selkeä kohderyhmä. Kahvila Lemmen markkinoinnin kohderyhmä on lapsiperheet sekä äidit. Lapsiperheille ja äideille suunnatussa markkinoinnissa on paljon asioita mistä pidän. Siinä pääsee käyttämään luovuutta, joten mielikuvitus saa kukkia. Haluamme tehdä laadukasta sisältöä ja tuoda Lemmen brändiä enemmän näkyville. Aiomme myös ennen markkinoinnin aloittamista hieman kirkastaa ja uudistaa Lemmen brändiä. Tavoitteena luoda Kahvila Lempi 2.0. Tähän sisältyy myös jonkin uuden innovointi, tiedä sitten mitä se onkaan… Innolla odotan myös erilaisten tapahtumien ja tempauksien suunnittelua, Kahvila toiminnan ympärille. Tällä saamme varmasti lisättyä asiakas volyymia. Viikoittaiset tempaukset ja pienet aktiviteetit lapsille ovat mielestämme enemmän kuin tärkeitä.  

 

Työntekijät 

Haluamme kesällä työllistää mahdollisimman monta henkilöä Hurmoksesta. Sekä toki itse työskennellä Lemmessä koko sesongin. Haluamme, että Lemmessä on tiivis ja lämmin ilmapiiri työskennellä. Luottamus ja psykologinen turvallisuus ovat kaksi asiaa mitä haluamme työntekijöille painottaa. Koemme, että psykologisen turvallisuuden kautta syntyy myös syvä luottamus. Myös palautteenanto olisi tavoitteena pitää viikoittaisena, jotta jokainen uskaltaa sanoa, jos jotain on mielenpäällä. Palautteenanto on yksi avain toimivaan työyhteisöön, joten sitä haluamme kesällä työntekijöille painottaa. Kuitenkin hauskuus ja huumori on yhtä tärkeää, ja oikeanlaisella työyhteisöllä varmasti päivät Lemmellä tulevat olemaan täynnä noita molempia.  

 

 

Mitä on tehty ja mitä seuraavaksi?

Tähän mennessä olemme tehneet jo asioita, jotka koimme, että olisi hyvä hoitaa ajoissa. Varanneet oikeanlaisen mökin ja tehneet vuokrasopimuksen Tampereen kaupungin kanssa koko kesälle. Vuokrasopimuksemme alkaa vappuna 1.5. Olemme tehneet jäätelösopimuksen ja tilanneet/varanneet oikeanlaiset pakastimet kesää varten. Olemme myös käyneet läpi tuotteistoa mm. Juomia mitä otamme myyntiin. Haluaisimme luoda kesälle jonkin tuotteen, joka toimisi ns. “vetonaulana”, joten sitä olemme myös pohtineet.  Myös markkinointia ja brändäystä olemme jonkin verran kerennyt miettimään.  

Asioita, joita aiomme tehdä seuraavaksi on kaiken näköiset laskelmat. Kannattavuuslaskelma, jonka avulla hahmotamme paremmin liiketoimintamme tulot ja menot. Se tulee auttamaan meitä myös ennakoinnissa, kun tiedämme paremmin miten raha liikkuu. Ennalta tehtyä kannattavuuslaskelmaa voidaan kutsua myös budjetiksi. 

Aiomme tehdä myös laajan kilpailija-analyysin, koska Kahvila sijaitsee keskeisellä alueella keskustassa. Kilpailija-analyysin avulla pystymme tekemään parempia strategisia päätöksiä, joilla erotumme kilpailijoistamme. Sen tekeminen vie varmasti jonkin verran aikaa, mutta tekemällä sen kerran perinpohjaisesti helpottaa se meitä myös jatkossa. Tärkeimpiä tavoitteita kilpailija-analyysilla on saada selville markkina-asema, ymmärtää markkinoiden kehitystä eri näkökulmista ja analysoida brändin kilpailukykyä ja mainetta suhteutettuna yleisesti kyseiseen toimialaan. Myös budjetin luominen alkuhankinnoista on tehtävä, jotta osaamme varautua alkukustannuksiin. 

 

 

 

Lähteet: 

Kahvila liiketoiminnan perustaminen. Sedergren, I. 2016. Opinnäytetyö. Luettu 5.12.2023. ttps://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/106341/Irina_Sedergren_ONT.pdf?sequence=1&isAllowed=y 

Kannattavuuslaskelma. Yrittäjät.fi. Nd. Verkkosivu. Luettu 5.12.2023. https://www.yrittajat.fi/tietopankki/liiketoiminta/rahoitus/kannattavuuslaskelma/  

Kilpailija-analyysi: Pysy perillä kilpailijoidesi liikkeistä ja strategioista. Meltwater. 31.1.2022. Luettu 5.12.2023. Verkkosivu.  https://www.meltwater.com/fi/blog/kilpailijaseuranta-ja-kilpailija-analyysi  

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close