


Kahvikeisarinnan Strategia – Big picture
Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Osallistuin viime syksynä isäni Pekka Bergin vetämään strategiapäivään. Koulutus järjestettiin Saarikylällä yhden tiimiläisemme mökillä. Päivän tarkoituksena oli saada yleinen käsitys yrityksen strategian luomisesta sekä laittaa aluille Hurman strategia.
Projektin alusta saakka tavoitteena on ollut, että jossakin kohtaa perustamme Kahvikeisarinnasta kokonaan oman yrityksen. Itse sain alkysyksystä vision, että tämä voisi olla myös opinnäytetyöni. Se mitä muuta opinnäytetyö tulisi sisältämään, oli hämärän peitossa. Pelkästää yrityksen perustaminen ei vielä riitä. Strategiapäivässä sain idean, että strategian luomien Kahvikeisarinnalle voisi olla ainakin osa opinnäytetyötäni. Mahdollista on myös luoda pelkkä strategia tai vain osa strategiasta. Riippuu siitä, kuinka perusteellisesti asiaan haluan paneutua.
Päivän parasta antia oli ehdottomasti Strategian ”bic picture”. Avaan sitä seuraavassa hiukan lisää ja pohdin muutamalla sanalla Kahvikeisarinnan näkökulmasta.
(1)Missio – Visio – Arvot
– Missio
– Visio
– Arvot
Kahvikeisarinnalla on mietittynä missio sekä arvot. Visio on työstämättä.
(2)Business Intelligence
– Asiakkaat
– Käyttäjät
– Brändit
– Skenaariot
– Pestel
– Kilpailijat
Tämä osio vaatii paljon vielä työstöä.
(3) Tarjoama
-> Tavara – palvelu -> High -end kokemus
Tavara mitä myymme on tuore ja hyvälaatuinen vietnamilainen kahvi. Tulevaisuudessa mahdollisesti lisäämme myös muita tavaroita tarjoamaamme. Palvelut, on kokonaan työstämättä.
(4) Resurssit
– Osaaminen
– Infra
– Aika
– Ihmiset
– Kultuurit
Tämä osio vaatii paljon vielä työstöä. Ihmiset ja osaaminen on suht selkeä jo nyt.
(5) Prosessit
– Myynti & markkinointi
– Kehitys
– Tuki
– Tuotanto
– Palaute / oppiminen
Emme ole kehittäneet vielä prosesseja Kahvikeisarinnalle.
(6) Arvolupaus
– Arvolupaus
– Arvon luonti
– Arvon tuotto
– BM
– tulokset
Arvolupausta eikä BM vielä ole. Tuloksia olemme kuitenkin jo saaneet.
Lähteet
Pekka Berg, Strategiapäivä, Saarikylä, 02.10.2019.