Tampere
20 Apr, Saturday
-5° C

Proakatemian esseepankki

Joulu on kulutus(juhlaa)



Kirjoittanut: Antti Eloranta - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Ei kirjaa
Ei kirjailijaa
Esseen arvioitu lukuaika on < 1 minuutti.

800 miljoonan euron joulusesonki

 

Tilastokeskuksen tietojen mukaan joulu on ihmeiden aikaa. Vähittäiskaupan joulusesonki on joulukuussa, jolloin liikevaihto on keskimäärin 25 prosenttia koko vuoden mynnistä. Koko vähittäiskaupan arvonlisäverollinen myynti viime joulukuussa oli lähes 4,8 miljardia euroa, eli noin 1 029 euroa henkilöä kohden. Esimerkiksi kultasepänliikkeiden myynti yli tuplaantuu joulukuussa keskimääräiseen kuukausimyyntiin verrattuna.

Suomessa joulun ihme on todellinen, sillä moni yrittäjä odottaa tätä ihmettä koko vuoden, tai vähintään koko syksyn. Black Friday on jatkuvasti nostanut kulutusjuhlana päätään, mutta joulu on silti oma lukunsa. Kuitenkaan liiketoiminnan ei kannattaisi perustua yhden kuukauden ihmemyyntiin, sillä liiketoiminta ei tällöin ole kovin kannattavalla pohjalla. Pörssiyhtiöissä, etenkin tavaratalojen osalta nähdään tälläisiä tilanteita, missä sijoittajat odottavat joulumyynnin pelastavan muuten huonon tuloksen. Suomessa hyvänä esimerkkinä Stockmann, jonka tulos hyvinkin voi riippua viimeisen kuukauden myynneistä.

Suomessa sijaitsee myös joulupukki, joka on saanut 1985 vuodesta tähän päivään mennessä yhteensä 20 miljoonaa kirjettä 199 eri maasta. Viime vuonna joulupukki sai 500 000 kirjettä, eniten kirjeitä tuli puolalaisilta, italialaisilta ja kiinalaisilta. Tämäkin on mielenkiintoinen tieto, sillä edelleen joulukortti bisnes ja konkreettiset joulukortit ovat äärimmäisen suosittuja. Tieto on hyvä, sillä meidän tiimidiili tuotoksemme, alfa-vaiheessa oleva Ele, joka sai sijoittajien erityismaininnan on juuri palvelu tälle markkina segmentille.

”Paperinen joulukortti pitää edelleen pintansa joulutervehdyksenä. Joulukorttien kirjoittaminen tuo yli puolelle (51 %) vastaajista joulumielen.” Tämä tilastokeskuksen tuottama data kuulostaa hyvältä, sillä monet ostetut joulukortit ovat myös arvokkaita n.3,50€ – 5€, jolloin ELE sopii 7,90€ hinnallaan varsin kelpo vaihtoehdoksi.

 

 

 

Lähteet

https://www.stat.fi/tup/tilastokirjasto/joulu-tilastojen-valossa-2018

Projekti, ELE

Kommentoi