Tampere
20 Apr, Saturday
-4° C

Proakatemian esseepankki

Jotain käytöstapoja hei



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Ihmiset kohtaavat toisiaan päivittäin. Usein kohtaamiset ovat arkisia, ystävien ja tuttujen kesken jutustelua. Toisinaan kohtaamiset ovat virallisempia. Virallisemmissa kohtaamisissa voidaan vaatia tarkkojakin käytöstapoja. Etikettiä. Inspiroiduin taannoin yhdessä yritystapaamisessa, missä vastapuolellani oli herrasmies, joka oli todella mukava, mutta hänellä ei ollut lainkaan etikettiä, eikä kohteliaisuutta. Ymmärrän toki, että opiskelija statuksella asioivaa henkilöä ei välttämättä kohdella samoin kuin esimerkiksi toista yritysjohtajaa, mutta silti… Käytöstapoja on oltava. En lähde suuremmin mustamaalaamaan enkä syyttelemään, mutta kirjoitan suoraan siitä, mitä puutteita huomasin vastapuolella. Harva nykyajan nuori kiinnittää huomiota virallisiin käytöstapoihin. Vanhoillisimmissa piireissä näitä eleitä ja tapoja arvostetaan valtavasti.

Muistin kirjahyllyssäni lojuvan ”Hyvä käytös, hyvät tavat” teoksen, jossa käsitellään niin arkisia kuin virallisempia etikettejä. Otan näkökulmaksi Business tapaamiset ja niihin liittyvät etiketit. Haluan lisäksi tuoda myös esille ravintoloissa toimimisen ja kutsuillalliset, joita saattaa tulla vastaan, kun tekee hyviä kauppoja.

 

Etiketti on kaikessa lyhykäisyydessään toisen huomioon ottamista. Monissa kulttuureissa muodollinen puhuttelu on itsestään selvyys. Kyseisiä seikkoja voivat olla esimerkiksi tittelit, sukupuolitaustat ja ikävuosien kunnioittaminen. Toisissa kulttuureissa hierarkia on merkittävämmässä roolissa kuin Suomessa. Latinalaisessa Amerikassa miehiä tervehditään ”señor Escobar” ja suomessa “moro Pekka.” Yhteiskunnallisella asemalla on myös suuri merkitys etikettiin. Presidenttiä puhutellaan ”Herra presidentti” eikä pelkästään Sauli Niinistö.

 

Tervehtiminen pitäisi olla jokaiselle tuttu asia. Katsekontakti, hymy ja tervehdys. Siihen kun liittää yhden kohteliasuuden, niin saa hyvän ensivaikutelman. Kohteliasuuden ei tarvitse olla mitenkään mielistelevä. Pikemminkin ele, jonka tarkoituksena on luoda kevyempi ilmapiiri keskustelun pohjaksi. Ennen vanhaan oli tapana, että korkeampiarvoinen tervehtii ensin. Oli se sitten vallan, iän tai kulttuurisen aseman puolesta. Nykypäivänä ei tarvitse enää miettiä tervehtimisjärjestystä. Se kumpi ehtii ensin, tervehtii.

Kättely pohjautuu antiikin ajoista ja on ystävällisyyden ja tasa-arvoisuuden ele. Fyysinen kontakti edistää yhteenkuuluvuuden tunnetta ja on täten tehokkaampi kuin kohteliaammatkin tervehdykset. Illalliskutsuilla tervehditään aina ensin isäntäväki. Yleensä kutsun lähettäjä ensin ja sitten hänen puolisonsa. Vasta sitten tervehditään muita vieraita. Tämä on syytä muistaa esimerkiksi, kun asiakas kutsuu teidät johonkin tilaisuuteen.

Mitä tehdä, kun istuu ja joku tulee kättelemään?

Nainen saa istua samalla kun kättelee, mutta miehen on poikkeuksetta noustava. ”Perinteinen etikettikaava edellyttää myös naisen nousemista ylös silloin, kun hän tervehtii korkeassa yhteiskunnallisessa asemassa olevaa henkilöä – naista tai miestä – tai itseään huomattavasti iäkkäämpää naista.” Ylös nouseminen on näin kunnioittava ele.

 

Vieraassa seurassa saattaa usein tulla kiusallisia tai hiljaisia hetkiä. Varsinkin kun ollaan ykköspuvut päällä ja tilannekohtaiset puheenaiheet, kuten myöhästynyt bussi tai koirat eivät sovi tilanteeseen. Mistä olisi sopivaa alkaa jutella? Henkilö, joka pystyy rikkomaan hiljaisuuden saa osakseen vilpitöntä kiitollisuutta vieraiden kesken. Tällaiset henkilöt pystyvät rakentamaan itselleen suuriakin verkostoja yrityselämässä. Hyvä puhuja saa kaikki henkilöt mukaan keskusteluun ja osaa ottaa huomioon myös hiljaisemmatkin henkilöt. Tärkeä taito on olla positiivinen.

Keskustelun hyviä kultaisia sääntöjä ovat seuraavat:

 

  • Keskity vastapuoleen. Ihmisten kanssa puhuessa on syytä säilyttää katsekontakti. Samaan aikaan ei tulisi vilkuilla muualle ja etsiä mahdollisesti uutta, mielenkiintoisempaa juttuseuraa.
  • Näytä kiinnostuneelta. Vastapuolellasi on henkilö, joka tarkoituksella haluaa kertoa sinulle jotain. On erittäin epäkohteliasta alkaa haukottelemaan tai pyöritellä silmiä. Nyökkäile, myötäile ja kannusta vastapuolta keskusteluun.
  • Ota huomioon kaikki seurueen jäsenet. Akatemialla tämä taito pitäisi olla jokaisella. Tiimissä on paljon erilaisia ihmisiä ja niiden kaikkien huomioon ottaminen on todella tärkeätä.
  • Välillä huomaa paljon ihmisiä, jotka syystä tai toisesta ei keskity siihen, mitä heille puhutaan. Aito keskustelu ruokkii molempia osapuolia. Välillä pelkästään kuunteleminen on hyvä asia. Saattaa olla, että seuraavalla kerralla on helpompi jutella, kun muistaa edellisestä keskustelusta jotain, mihin voi viitata.
  • Älä puhu pelkästään itsestäsi. Ensinnäkin se on todella raskasta. Toisekseen se antaa ylimielisen kuvan kuuntelijalle. Varsinkin työelämässä tähän törmää usein. Paljon pitää keulia sillä, kenet tuntee missäkin piireissä.

 

 

Muodolliset ruokailut ravintolassa ovat liike-elämässä hyvin tuttua. Hyvien kauppojen jälkeen tai jopa ennen voidellaan asiakasta oikein kunnolla. Virallisissa tilaisuuksissa kutsujista kaikkein korkea-arvoisin vastaanottaa kaikki vieraat. Hän saattaa ohjata vierailijat suoraan pöytään tai johdattaa seurueen itse. Kutsuja kulkee aina ensin ja hänen perässään seuraavat vieraat. Pariskunnista nainen päästetään kulkemaan aina ensin ja mies seuraa perässä. Pöytään saavuttua tarjotaan naiselle tuolia ja aina kun nainen nousee, on hänen seuralaisenkin noustava auttamaan häntä.

”Kun aterialla juodaan viiniä, sen tilaaminen kuuluu isännälle tai emännälle.” Isäntä tai emäntä aloittaa myös ruokailun toivottamalla vierailleen hyvää ruokahalua. Pöydissä käy ahkerasti tarjoilijoita. Muista aina kiittää joka kerralla, kun sinulle tarjoillaan jotain.

Ruokapöytä etiketit ovat myös oma kokonaisuutensa. Isäntä tai emäntä saattaa pitää puheen. Pöytäpuheet ovatkin juhla-aterioiden keskeinen ohjelmanumero. Jos joskus toimitte isäntinä tai emäntinä, muistakaa aluksi tervetuliaismalja. Nouskaa seisomaan, nostakaa malja ja lausukaa tervetuliaissanat. Puheen ei tarvitse olla pitkä. Ruokailun päätteeksi kunniavieras voi myös pitää puheen ja kiittää ateriasta kaikkien vieraiden puolesta. Tämän jälkeen kaikilla muilla vierailla on vapaa sana.

 

Monet etikettisäännöt ovat vanhaa perua, mutta ovat yksinkertaisuudessaan kunnioittavia eleitä. Isäntä tai emäntä on saattanut nähdä todella paljon vaivaa juhlallisuuksien eteen. Tai yritysvierailulla tapaamasi johtaja kunnioittaa vanhoillisia arvoja. On aina kuitenkin syytä muistaa tulkita tilannetta tarkoin. Myös ylikohteliaisuus tai liialliset käytöstavat voidaan tulkita jossain piireissä väärällä tavalla. Kuitenkaan ei kohteliaisuus ole ketään tappanut. Ja hyviä käytöstapoja arvostetaan laajalti. Kuten aikaisemmin kirjoitin: ” Tällaiset henkilöt pystyvät rakentamaan itselleen suuriakin verkostoja yrityselämässä.”

Kommentit
Kommentoi