Tampere
29 Mar, Friday
6° C

Proakatemian esseepankki

Joko valloitat maailmaa?



Kirjoittanut: Saura Pohjonen - tiimistä Saawa.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Spotify - Miten maailma valloitettiin?
Jonas Leijonhufvud
Sven Carlsson
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

1      JOHDANTO

 

 

Maailman valloitus.

 

Tämä essee kertoo Spotifyn kasvutarinan kautta, menestyksestä. Toivon, että tämä lyhyt oppimäärä menestyksestä inspiroi sinuakin miettimään omaa menestystarinaasi juuri sellaiseksi kuin sinä haluat. Kirja ei antanut minulle avaimia käteen ”kuinka olla menestynyt”, Se oli enemmänkin pieni muistutus siitä, miten voisit saada itsestäsi potentiaalin esiin.

 

Spotifyin tarina alkoi tukholmalaisesta lähiötoimistosta, jossa tämä pieni start-up yritys ei tehnyt ensimmäiseen kolmeentoista vuoteen kruunun kruunua. Kuitenkin syksyllä 2019 se oli maailman suurin musiikin suoratoistopalvelu. Mikä tähän johti? He satsasivat ”freemiumiin”, aloittivat Ruotsissa ja todistivat, että malli toimii, sekä yrityksen laajentaminen vähitellen muihin maihin olivat suurimmat menestyksen avaimet. Freemium oli kiistelty asia, joten ehkä niistä kiistellyimmistä asioista voi takoa bisnestä tulevaisuudessakin. Panostus uuteen ja tuntemattomaan voi luoda jotain uutta ja kestävää, joten kannattaa miettiä hetki niitä asioita mitkä ovat hyvin kiistellyimpiä. Ne voivat hyvinkin olla osa tulevaisuutta.

Kirjassa perehdytään myös teknologian maailmaan, joka auttaa ehkä sinuakin miettimään tähän maailman tilanteeseen sopivia ratkaisuja. Spotifyin perustajien päättäväisyys ja verkostoituminen ovat luultavasti vieneet heitä kaikista eniten eteenpäin.

 

Verkostoituminen kuvataan nykypäivänä ihmissuhteiksi, joita hyöty käytetään. Onnistunut sosiaalinen ihminen kerää siis ympärilleen paljon tuttuja, joista hän pystyy hyötymään elämässään, (avaimet menestykseen, 2018). Kirjassa verkostoitumista korostettiin ja Spotifyin perustaja Daniel Ek on sosiaalisesti vakuuttava ja karismaattinen. Hän pystyi vakuuttamaan muut persoonallaan. Hän tuntee paljon ihmisiä ja loi itselleen hyödyllisiä ihmissuhteita.

 

2      MISSÄ POTENTIAALI

 

Meissä jokaisessa on suuri potentiaali, jos vain uskallamme tuoda sen esiin. Suurilla unelmilla on merkitystä potentiaaliin, Spotifyin perustajat unelmoivat suuria jo pienestä pitäen. Olen myös aina itse ajatellut, että mitä suuremmat unelmat, sitä paremmin sinulta löytyy tahdonvoimaa saavuttaa niitä, vaikka ne eivät toteutuisikaan juuri niin kuin olet ajatellut. Ajattele ja unelmoi.

 

Menestys; menestyksen voi määritellä monella eri tavalla, eri konteksteissa. Mielestäni menestys tarkoittaa sitä, että joku on parhain jossain tietyssä kontekstissa, esimerkiksi Spotifyn perustajat päihittivät piilaakson teknologiajätit. Kirjassa tulleita menestykseen avaimia olivat esimerkiksi neuvotteluvaltti, tahdonvoima, usko itseensä ja asiaan mitä tekee. Onneksi näitä kaikkia menestyksen ominaispiirteitä pystyy kehittämään, sillä asuuhan ne meissä, kunhan saamme ne näkyviin.

 

Daniel EK ja Martin Lorentzo – Spotifyn perustajat ovat menestyneitä omalla alallaan ja tällä hetkellä heidän tavoitteenaan on tehdä Spotifyista Euroopan suurin yhtiö. Heistä kertovassa kirjassa, kuinka maailma valloitetaan, on inspiroiva kirja, joka pistää ajattelemaan omia päämääriä ja kuinka pitää niistä kiinni. Danielin kerrotaan uskovan lujasti tuotoksiinsa, vaikka useat epäilivät häntä Spotifyista. Moni uskoi Spotifyin olevan musiikki alalle rappauttava. Spotifyi ajoi nykyaikaa, nyt asiakas löytää helposti musiikin ja myös parhaat biisit löytävät nyt heidät.

 

Ruotsissa on paljon menestyviä yrityksiä kuten, Spotify, Dyson, Volvo ja Abloy. Daniel EK kertoo, että Ruotsissa kulttuuri on kannustava ja menestyvä. Ruotsissa kannustetaan riskien ottamiseen, sekä uskotaan luoviin aloihin. Pitäisikö meidän ottaa siis mallia Ruotsin kulttuurista ja lähteä kokeilemaan? Daniel Ek:n ajatus lapsena oli, että hänestä tulee isompi nimi kuin Bill Gates. Mikä on sinun ajatuksesi?

 

Menestykseen avaimet, koottu Spotify – miten valloittaa maailma kirjasta:

 

  1. Mene omien epämukavuus alueen ulkopuolelle. Esimerkiksi jos vihaat aamuja, lähde muutaman kerran viikossa aamukävelylle. Näin kehität itseäsi eniten.
  2. Usko itseesi ja kehitä uskoasi. Jokainen meistä välillä epäilee itseään enemmän ja vähemmän. Haasta itseäsi ja mieti päivittäin, että sinä pystyt, sen sijaan, että mietit negaation kautta.
  3. Ota luovia hetkiä, pysähdy ja ajattele.
  4. Älä myy yritystäsi, vaan kehitä ja pidä omasta luomuksestasi kiinni.
  5. Harjoita neuvottelutaitojasi, karisma ja itseluottamus ovat valtti neuvotteluissa. Kuinka moni on menestynyt neuvotteluissa, jos menet palaveriin niin, että vähänkään epäilet omaa luomustaan?
  6. Pidä itsestäsi ja läheisistä huolta.
  7. Verkostoidu ja täytä lähipiirisi ihmisillä ketkä nostavat sinua ylöspäin, sillä ympärillä olevat ihmiset tekevät sinusta menestyjän. He ovat avaimet sinun menestykseesi ja sinä heidän menestykseensä.
  8. Lisää pitkän tähtäimen ajattelua. Mitäpä jos mietit tämän päivän sijaan silloin tällöin tavoitteitasi ja lisäisit sitä enemmän kalenteriisi. Jos tavoitteenasi on löytää uusi harrastus. Lisää tämä kalenteriin ja mene ja tee.

 

Daniel Ek on itseoppinut tietokone nörtti, joka pääsi 2005 vuonna Stardoll-nimisen yrityksen konsultiksi 22-vuotiaana, hänen työtehtävänään oli yrityksen teknologiajohtaminen. Yrityksen perustamisessa ja sen koko olemassa olon aikana tulee eteen jatkuvasti uusia haasteita, ajatus yrityksen kuivumisesta kasaan on varmasti jatkuvasti mielessä. Eteenpäin on kuitenkin mentävä ja uskallettava ottaa riskejä. Spotifyin ja monen muun yrityksen tarina on lähtenyt aivan pienestä ja kasvanut pikkuhiljaa. Potentiaalia löytyy siis meistä kaikista yhtä lailla, riippuu sinusta itsestäsi, miten tuot sen esiin.

 

 

3      POHDINTA

 

Kirjassa kerrottiin paljon tapahtumia ja kuvailtiin Spotifyin kasvutarina kohtaamisten ja tarinoiden kautta. Tämä oli inspiroiva ja auttoi minua menemään askeleen eteenpäin kohti tavoitteitani. Kirja myös haastoi minua kääntämään elämäni suuntaa. Olen mukavuudenhaluinen, mutta rohkea. Olen vain tottunut tiettyyn rutiiniin ja välillä sitä ei ole ollenkaan. Kuitenkin tämä oli taas muistutus siitä mitä kannattaa tehdä ja miten. Aion haastaa itseäni ja mennä oman epämukavuusalueen ulkopuolelle. Pystyn tuomaan ajatusmaailmaani myös tiimiini ja haastaa meitä kaikkia kasvamaan ja kehittymään kohti tavoitettamme. Mielestäni kirjan tärkein pointti oli verkostoituminen ja omaan juttuunsa uskominen. Niiden avulla Spotifyista on kasvanut maailman suosituin musiikin suoratoistopalvelu. Spotifyin perustajat Daniel Ek ja Martin Lorentzon ovat osanneet luoda jotain sellasta millä musiikki maailma menee eteenpäin, vaikka matkalla on ollut monta epäilijää. Musiikkia ladattiin 2000-luvulla netistä laittomasti. Daniel ja Martin halusivat luoda alustan, josta saa kuunnella musiikkia ilmaiseksi. Tähän monet alan ihmiset olivat vastaan, koska miksi tuottaa musiikkia, jos siitä ei saa rahaa. Siitä on kehitetty kuitenkin rahaa tuottava ja menestyksekäs suuryritys. Jatkuvalla kehittämisellä ja erilaisilla yhteistöillä Spotifyi jatkaa varmasti kasvuaan.

 

Spotifyin markkinointi on erityisen ensiluokkaista. Esimerkkinä joka vuoden lopussa he tekevät suosituimmat kappaleet siltä vuodelta, jota ihmiset haluavat jakaa omilla sivuillaan. Tämä tuo laajaa näkyvyyttä sosiaaliseen mediaan. Spotifyilla on muitakin maininnan arvoisia markkinointi keinoja, joten niitä kannattaa tutkia. Niiden avulla pystyt miettimään oman yrityksesi markkinointia, sekä miettimään vähän erikoisempiakin ratkaisuja markkinointiin.

 

Tämä yrityksen kasvutarina on inspiroiva, joten tee sinäkin tiimisi kanssa kasvutarinastanne teitä inspiroiva ja ehkä jopa muutakin maailmaa.

 

3.1     PUHEESTA TEKOIHIN

 

Monesti on paljon puhetta, mutta missä teot? Olen tekijä tyyppiä, harvemmin edes muistan puhua ennekuin teen. Saatan kuitenkin ajatella, mutta ajatus hukkuu ajatusvirtaan. Kirjoitan siis tähän ylös muutaman asian mitä aion arjessani jatkossa toteuttaa. Menen aamukävelyillä ennen töitä. Joka ilta olen ollut innoissani seuraavasta aamusta, sillä se on haaste nousta paljon aikaisemmin kuin normaalisti ja lähteä ulos huonollakin säällä. Kirjoitan myös joka sunnuntai seuraavan viikon kalenteriin kaikki tarvittavat, lisään myös joka viikolle jotain uutta mitä en mielelläni tekisi, esimerkiksi jotain missä olen epävarma. Ilmoittauduin ohjelmoinnin perusteet kurssille koska, koodauksen opetteleminen on tämän vuoden tavoitteeni. Käyn myös akatemian lisäksi muita kursseja, joten en välttele valtavaa tehtävä määrää, vaan teen. Kevääni näyttää tällä hetkellä todella kiireiseltä, mutta kun käytän aikani oikein ja tehokkaasti saan kaiken tehtyä, sillä potentiaalilla miten haluan. Lisäksi henkilökohtainen tavoitteeni on tutustua tiimiini ja tutustua uusiin ihmisiin. Olen aktiivinen ihmissuhteissa, laitan viestiä ja haastan teidät muutkin tähän. Laita jollekin mukavalle ihmiselle viestiä ja pyydä häntä esimerkiksi kävelylle. Tällä hetkellä korona saa meidät saamattomiksi ja sängystä nouseminen työpäivän ajaksi voi tuntua tukalalta, mutta minä en ainakaan anna sen enää haitata omaa arkeani ja eteenpäin menemistä. Keksin uudet ratkaisut arkeeni ja haastan itseäni menemään epämukavuusalueille uusin keinoin.

 

Mitkä asiat sinä laitat puheista tekoihin?

 

 

LÄHTEET

Nyman, P. 2018. Verkostoituminen. Luettu 1.2.2021. https://www.avaimet-menestykseen.fi/verkostoituminen/

 

Leijonhufvud, J. & Carlsson, S. 2020.  Spotify – Miten maailma valloitetaan? WSOY, E-kirja.

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close