Tampere
27 Nov, Friday
-1° C

Proakatemian esseepankki

Jetin matkassa



Kirjoittanut: Joonatan Halonen - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Maailma pyörii nykyään enemmän tai vähemmän rahan ympärillä. Raha hallitsee jokaista ostotapahtumaa, eikä aikojen alun metsästys- ja keräilykulttuurista ole enää miltei mitään jäljellä. Jo lapsesta asti meitä opetetaan käyttämään rahaa ja tekemään töitä haluamiemme asioiden eteen. Tämän saman tajusi Jethro Rostedt kirjassaan Raha ratkaisee (2013).

Jethron taival alkoi Turun Porthaninkadun puutaloista, joissa hän vietti viisi ensimmäistä vuotta elämästään. Alue ei ollut mitään hienoa eikä sisävessaakaan ollut, vaan käytössä oli taloyhtiön yhteinen ulkohuussi. Ehkä juuri nämä kurjat olosuhteet ja köyhä lapsuus antoivat Jethrolle riittävästi sisua saavuttaa hänen nykyinen paikkansa yhteiskunnassa. Jethron ensikosketus bisnesmaailmaan tapahtui 8-vuotiaana partion joulukalenterimyynnin kautta. Kalenterit piti lunastaa ensin itselleen ja voitot kerättiin vasta myöhemmin, joten köyhästä perheestä lähtöisin oleva Jethro oli tosipaikan edessä. Pakon sanelemana hän päätti lähteä myymään kalentereja tarinan avulla. Hän kertoi tarinansa köyhyydestä ja kurjista oloistaan naapurin rouvalle, joka päätti ostaa kaikki Jethron joulukalenterit tarinan ansiosta. Kirjassa hän vinkkaa, ”Tee itsestäsi tai yrityksestäsi tarina. Sympaattinen tarina tuo kaupankäyntiin herkkyyttä ja tunnetta. Se luo sinusta ja yrityksestäsi brändin. Ilman tarinaa ei ole mitään.” (Rostedt 2013, 20)

Pikkupoikana Jethro iski silmänsä maastopyöriin. Hän halusi palavasti yhden itselleen, mutta rahaa kun ei ollut hänen täytyi olla luova. Tuohon aikaan Jethron äiti myi Tupperware-tyyppisesti meikkejä. Katsoessaan avonaista meikkilaukkua Jethro tajusi hetkensä koittaneen (2017, 25). Hän aloitti myyntiprosessin ammattimaisesti määrittämällä kohderyhmän ja kehitti tarinan. Myynti räjähti käsiin näiden kikkojen ansiosta ja pian Jethrolla oli kaksi jälleenmyyjää ja kolme maastopyörää (2017, 27).

Jethro sai siis jo hyvin nuorena kunnon kosketuksen myynnin maailmaan. Hän teki kovasti töitä tavoitteidensa eteen ja se on säilynyt hänessä vielä tähänkin päivään. Selkeät tavoitteet, oikea segmentti ja tarinan avulla myyminen auttavat onnistumaan myyntityössä. Saavuttaessaan yhden tavoitteen Jethro nosti sitä aina korkeammalle. Avaimia menestykseen ovat juurikin korkeat tavoitteet ja ne saavutettua uusien tavoitteiden määrittäminen.

Julkisuuteen Jethro Rostedt nousi vuonna 2009 Diili-ohjelman myötä. Huumorilla höystetty turkulainen roikkuikin iltapäivälehtien otsikoissa päivästä toiseen erilaisten kommellusten ansiosta. Julkisuus toi Jethrolle melkeinpä pelkkää hyvää, jos muutamia liian innokkaita faniposteja ei lasketa. Vuonna 2009 hänen kiinteistövälitysyrityksensä liikevaihto kuusinkertaistui. Vaikka julkisuus toikin Jethrolle mainetta ja kunniaa, piti hän aina jalat maassa. Nöyrän asenteen ansiosta Jethro on vieläkin julkisuuden hyvällä puolella ja kansan suosiossa.

Luettuani Jethron tarinan tajusin, etten ole ajatellut sitä, että yrityksestämme voi yhtä lailla tulla kuuluisa. Kirja antoi hyviä vinkkejä, joiden avulla pystyy selviytymään julkisuuden ryöpytyksestä ja ennaltaehkäisemään huonoa julkisuutta. Julkisuuteen kannattaakin suhtautua mahdollisimman paljon huumorilla, mutta hyvän maun rajoissa. Promisian tai minkä tahansa yrityksen kasvaessa on hyvä keskittyä omaan tekemiseen, eikä pidä välittää muiden huuteluista. Jalkojen on myös pysyttävä tiukasti maan pinnalla, jotta julkisuus ei vie mennessään. Niin sanotusti kusen nouseminen hattuun ei johda mihinkään.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close