Tampere
29 Nov, Sunday
0° C

Proakatemian esseepankki

Itsetutkiskelua ja itsetunnon rakentamista



Kirjoittanut: Matilda Tistelgren - tiimistä Hurma.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Kuuntelin podcastit nimeltään; Kaikki tai ei mitään mustavalkoisuus (eevsku) ja Itsetunto-ongelmien ja riittämättömyyden tunteen äärellä (laurrenna). Sain kyseisistä podcasteistä paljon huikeita pointteja ylös, joiden avulla rakensin työkalupakin itsetutkiskeluuna ja itsetunnon rakentamiseen!
Kyseiset naiset ovat mahtavia tsemppareita ja aitoja persoonia! Tyyppejä jotka inspiroi, haastaa ja pistää ajattelemaan! Käy ihmeessä kuuntelemassa!

0. Mitä hyvä itsetunto sinun mielestä on?

Mitä hyvä itsetunto on? Minun mielestä hyvä itsetunto on sitä kun ihminen tietää oman arvonsa. Henkilön ei tarvitse rakentaa ”minuuttaan” enää muiden ihmisten mielipiteillä. Muiden sanomiset ja tekemiset eivät nostata tai mittaa omaa minuutta! Hyvä itsetunto ei rakennu yhteen asiaan esimerkiksi työhön tai johonkin suoriutumiseen, se tulee toistojen ja epäonnistumisten kautta! Tämän rakentamiseen tarvitaan ihmisiä joiden edessä saa olla hauras, epäonnistuva ja rikkinäinen.
Ihminen jolla on hyvä itsetunto on myös realistinen käsitys siitä mitä on kohtuullista vaatia itseltään ja mihin pitää olla tyytyväinen. Tämmöinen tyyppi keskittyy pääosin itseensä eikä muiden arvosteluun ja kyyläämiseen. Hän antaa kaikkien kukkien kukkia eikä näe tarpeelliseksi keskittyä siihen mitä muut tekevät. Tämmöinen tyyppi keskittyy omaan juttuunsa ja tukee muita omissaan, on aidosti iloinen toisten puolesta ja haluaa vilpittömästi ympärillään oleville ihmisille pelkkää hyvää.

Seitsemän työkalua itsetutkiskeluun ja hyvän itsetunnon rakentamiseen

1. Millaiset reunaehdot meillä on elämällemme?

Mieti onko sinulla jotain elämän onnistumisen reunaehtoja? Valmistaudutko elämään etkä elä sitä tässä ja nyt? Elätkö huomaamattasi muiden elämää mentaliteetilla ”Kun vanhemmat tekivät myös näin” tai ”Mummi on aina toivonut minulta tätä” ?
Kiinnitä huomiota siihen, kuinka puhut itsellesi. Jos olit esimerkiksi ykkösluokalla huono matikassa kannattaa kiinnittää huomiota siihen näätkö itsesi edelleenkin huonona tässä aineessa. Jos yksi ihminen on sanonut et olet porukan ruma ankanpoikanen, ajatteletko tosiaan olevasi ruma tämän kommentin takia?
Ei katsota mitä naapuri haluaa meidän olevan, ollaan mitä ollaan. Ollaan mitä ollaan tässä hetkessä ja hyväksytään se. Mennään askel kerrallaan kohti muutosta ja parempaa minua. Katsotaan peiliin ja hyväksytään itsemme ja annetaan tilaa opiskellaan rauhassa uutta. Armollisuus kunniaan, ole itseäsi kohtaan yhtä armollinen kuin kaveriasi kohtaan!

2. Arvot ja ajankäyttö käsikädessä?

Jos arvot ja ajankäyttö eivät kulje käsikädessä on syytä tehdä asialle jotain. Meneekö sinun ajastasi suurin osa juttuihin mistä et pidä vai asioihin joista nautit. Mitkä ovat sinun arvosi ja mihin käytät aikasi.
Me helposti välitämme asioista, joilla ei tosiaankaan ole merkitystä omien arvojemme kannalta. Mieti mitkä asiat tuovat sinulle energiaa ja mitkä vievät energiaasi ja listaa ne ylös. Jos asiat joita teet vievät energiaa ikävällä tavalla tee siihen muutos.
Mieti myös onko ympärilläsi ihmisiä jotka lisäävät hyvinvointiasi vai pahentavat sitä. Sinun ei nimittäin tarvitse olla tekemisissä ihmisten kanssa, jotka saavat sinulle jatkuvasti epämukkavan olon ja vievät energiaasi.
On myös todella hyvä kiinnittää huomiota siihen keitä seuraat sosiaalisessa mediassa. Saavatko nämä ihmiset olosi inspiroituneeksi vai epävarmaksi ja huonoksi. Älä seuraa ihmisiä, ketkä aiheuttavat sinulle ahdistusta ja ikäviä tunteita. Sosiaalisen median maailma on armoton ja väärä. Siitä maailmasta on aitous kaukana, joten älä ainakaan ota sen tuomaa kuvaa totena, sen jos minkä minäkin oon viime aikoina oppinut ja ymmärtänyt.
Päätinkin lopettaa useamman ihmisen seuraamiset, ketkä saivat minulle enemmän epämukavan ja huonon olon!

3. Millä on lopulta merkitystä?

Niin hurjalta kun se kuulostaakin, kannattaa miettiä sitä millä on lopulta merkitystä. Mistä haluat, että sinut muistetaan, kun sinua ei enää ole. Hurja harjoitus voisikin olla kirjoittaa ylös asioita, joita haluat sinulle sanottavan esimerkiksi omassa muistotilaisuudessa.
Mieti silloin kun otat paineita hyvinkin pienistä asioista sitä millä tässä elämässä on lopulta merkitystä; ulkonäollä ja omaisuudella vai älykkyydellä, lempeydellä ja aitoudella.

4. Mihin meidän identiteettimme on rakentunut?

Zoomaa siihen mihin olet rakentanut oman identiteettisi? Jos olet esimerkiksi masentunut ja voit huonosti, ei tarkoita sitä että olet yhtä kuin huono. Ei tehdä työstä tai muista merkityksellisistä asioista elämässämme meidän identiteettiä, vaan mietitään mikä meidän identiteetti on kaiken takana kun meidän riisutaan.
Mitkä kaikki ominaisuudet luovat meidän identiteettimme? Esimerkiksi masennus sairautena voi olla vain yksi pala meidän palapelistämme josta identiteettimme koostuu. Tämän lisäksi meillä on satoja muita ominaisuuksia! Sairauden lisäksi olet esimerkiksi isä, vaimo, yrittäjä, jalkapallotuomari, poika ja paljon muuta.
Yhden asian varaan ei saa tai kannata määrittää omaa identiteettiä. Näin ollen kun yksi osa muuttuu identiteettimme ei tarvitse muuttua. Kun parannumme masennuksesta olemme edelleen sataa muuta asiaa, tai jos saamme potkut töistä olemme edelleen sata muuta hienoa asiaa kuten isä, vaimo ja jalkapallotuomari!

5. Mistä todella nautit ja missä haluat kehittyä?

Kaikessa ei kannata yrittää olla pirun hyvä ja menestyvä. Panosta siihen mikä tuntuu oikealta luontaisesti ja mistä nautit. Mieti jutut mitkä tekevät sinut onnelliseksi. Mieti myös muita kuin ulkopuolelta tulevia asioita!
Sitten kun saavutan tämän onnen nauti siitä. Anna itsellesi tilaa nauttia onnesta ja onnistumisesta, ja ole tyytyväinen itseesi.
Nykymaailmassa tämä saattaa olla hieman haastavaa. Ajattelemme helposti onnen niin että; “Sitten kun saavutan tämän ja tämän olen onnellinen”. On hyvä pysähtyä miettimään näiden saavutusten jälkeen oletko tosiaan nyt onnellinen. Tärkeintä on nimittäin löytää syyt siihen miksi olet nyt ja tässä hetkessä onnellinen ja tyytyväinen siihen kuka olet ja millainen olet.
Se ei tarkoita sitä, etteikö kannata kehittyä ja asettaa tavoitteita, päinvastoin, mutta tästä hetkestä tulee osata löytää onni ja muu on vain extraa.

6. Syytätkö ongelmistasi muita?

Ongelmasta voi aina syyttää muita, mutta se ei vie minnekkään. Kurkkaa peiliin, etsi ongelma itsestäsi ja tee sille jotain. Jos voit tehdä sille jotain tee muutos.
Kun olet löytänyt ongelman voit joko hyväksyä sen ja oppia elämään sen kanssa tai tehdä muutoksen asiaan. Nämä ovat kaksi vaihtoehtoa.
Me pyydämme nimittäin helposti lupaa kaikilta muilta olla se mitä olemme ja parhaimmassa tapauksessa syytämme lopulta muita siitä kun emme saa olla mitä olemme. Nurinkurista! Jos emme saa tarpeeksi tykkäyksiä facebookissa.. postaus poistetaan, jos kukaan ei innostu sinun ideasta lykkäät sen.
Me kysytään kamalasti lupaa muilta ja mennään helposti niiden mukaan, näin meistä muodostuu muiden mielipiteiden tuote.
Kiinnitä tähän huomiota ja seiso omien mielipiteidesi takana. Tämän vuoksi onkin hyvä jos omat arvot ovat selvillä. Voit aina peilata toimintaasi silloin niihin.

7. Miten rakkaus itseesi näkyy arjessa?

Listaa ylös kuinka rakkaus itseesi näkyy arjessa.
Monesti se, että jokin henkilö sanoo olevansa oman elämänsä prioriteetti ykkönen ja hän rakastaa itseään juuri sellaisena kuin on saa aikaan hämmästeleviä katseita ja jopa paheksuntaa. Veikkaanpa, että tämä on kateuden aiheutuva reaktio.
Jokainen meistä haluaa taatusti rakastaa itseään ja olla sinut oman ulkonäkönsä, luonteensa ja no.. itsensä kanssa kokonaisuutena! Se, että omalla päätöksellä ei miellytä ketään ja elää elämää niin, että arvostaa itseään on ihan mahtava homma! Siihen meidän jokaisen tulee pyrkiä.
Se ei tarkoita ainakaan minun mielestä sitä, että emme joustaisi omissa mielipiteissämme tai antaisi omastamme muille, päinvastoin. Kun arvostetaan itseämme, osaaamme myös arvostaa ja ymmärtää muita sekä antaa heille minkä pystymme.

LÄHTEET:

Soundcloud, Kaikki tai ei mitään mustavalkoisuus
Eveliina Tistelgren, ”eevsku”

Soundcloud, Itsetunto-ongelmien ja riittämättömyyden tunteen äärellä
Laura Mäntynen ”laurrenna”

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close