Tampere
28 Jan, Saturday
-2° C

Proakatemian esseepankki

Itsensä uudelleen kaupallistaminen



Kirjoittanut: Arto Ala-Seppälä - tiimistä Kipinä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Business Model You: A One-Page Method For Reinventing Your Career
Tim Clark, Alexander Osterwalder ja Yves Pigneur
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

AIHE: Myynti, asiakkuudeet ja verkostot
Luokitus: 2 esseepistettä, yksilö essee
Kirjoittajat: Arto Ala-Seppälä

 

Johdanto

Edeltävässä esseessäni, otsikolla Orava on hyvin brändätty rotta, kirjoitin brändeistä ja pohdimme yhdessä brändejä Tiimimestareissa. Tässä otsikossa oli taustalla näkökulmien merkitys katsasteltavaan asiaan. Toisen näkökulmasta katsasteltava asia voi olla aivan päinvastainen, miten toinen asian kokee. Siksi on tärkeä pysähtyä miettimään välillä myös omaa näkökantaa asioihin ja yrittää ymmärtää, ettei mikään ole mustavalkoista. Kaikki on lopulta kiinni tarkastelukulmasta.

Tarkastelukulmat tulevat erittäin merkitykselliseksi kun pysähdymme miettimään omia vahvuuksia ja heikkouksia. Positiivinen pitkäjänteisyys voi olla toisesta näkökulmasta negatiivista periksi antamattomuutta. Ylitsevuolas rasittava puheliaisuus voi olla positiivista sosiaalisuutta. Teimme testin Tiimimestareissa työkalun avulla missä vertailimme näitä vastakohtia keskenään. Oivalsin lopulta, että itsensä soimaaminen heikkouksissa on täysin tarpeetonta, sillä yleensä niiden kääntöpuolella on positiivinen vahvuus.

Olen viimeisen kahden vuoden aikana pohtinut tulevaisuuden suuntaani urallani. Olen yrittänyt ymmärtää arvomaailmaani, tutkinut nuoruuttani ja aikuisuutta, sekä kulttuuria mihin olen kasvanut. Pyrkinyt tunnistamaan omia intohimon kohteita ja kokemuksen myötä kertyneitä erityisosaamisalueita. Tim Clark, Alexander Osterwalder ja Yves Pigneur ovat kirjoittaneet kirjan Business Model You, A One-Page Method for Reinventing Your Career. Kirjan tarkoituksena on esimerkkien ja tehtävien avuilla hahmottaa oman osaamisen ja kiinnostuskohteiden piilevät markkina-arvot.

 

Itsensä uudelleen kaupallistaminen

Kirjailijoiden mukaan unelmien työ on useimmin itse rakennettu kuin löydetty, ja siksi itsetietoisuus on avainasemaassa onnistumiseen (Clark, Osterwalder, Pigneur 2012, 84). Olen kuullut sanottavan, että historiatieteilijät tunnistaessa tulevaa katsovat aina menneeseen. Jos haluat nähdä kymmenen vuotta eteenpäin, sinun tulee katsoa kymmenen vuotta taaksepäin. Tulevaisuutta ei ole kirjoitettu, mutta menneestä voit päätellä tulevaa.

Kirjailijoiden työkaluna on meille Proakatemiassa erittäin tutuksi tullut Business Model Canvas. Kirjoittajat ovat kuitenkin kohdistaneet tämän kaavion kaikkein tärkeimpään henkilöön, eli sinuun itseesi (Clark ym. 2012, 54). Oman uran uudelleen innovointi alkaa siitä, että purat aikaisemman työelämäsi osa-alueet kaavion ja tunnistat nykyiset vahvuustekijät urallasi. Elämä on kuitenkin muutakin kuin pelkkää työntekemistä ja edustamme muitakin rooleja työelämän ulkopuolella. Kun työelämä on purettu taulukkoon, on seuraavaksi tehtävä elämäsi tunnistetuista rooleista vastaavanlainen purku tähän kaavioon (Clark ym. 2012, 96).

Useimmat ura-asiantuntijat vahvistavat, että työn nautinnollisuutta ajaa kolme päätekijää; kiinnostuksen kohteet, taidot ja kyvykkyydet, ja persoonallisuus (Clark ym. 2012, 99). Näitä yhdistävässä tekemisessä ollaan mielekkään tekemisen äärellä ja kirjassa tätä kuvataan Siilikonseptin tavoin kolmen ympyrän keskiönä (Clark ym. 2012, 98).  Näiden tunnistamiseen voidaan käyttää elämän linjaa, mihin merkitään kaikki kuluneen elämän huippuhetket ja vaikeudet. Kun olennaisimmat tapahtumat on kirjattu ylös, voit tunnistaa huippuhetkien kautta ne asiat mitkä aidosti kiinnostavat sinua, mitkä taidot ja kyvykkyydet tukevat näitä kiinnostuksen kohteita. Seuraavaksi on tärkeää havaita kymmenen toimintaa, konkreettista tekemistä, ja niiden pohjalta listata viisi mieluisinta aktiviteettia. Näistä viidestä aktiviteetista karsitaan vielä kolme intohimoisinta toimintaa, mitä myös omat kyvykkyydet tukevat ja mitä voit käyttää työssäsi menestymiseen (Clark ym. 2012, 107).

Onnistumisien ja epäonnistumisien kautta voidaan myös tunnistaa omaa arvomaailmaa ja sen kautta persoonaa. Persoonallisuudella on omamerkityksensä ja näiden tunnistamiseen voidaan käyttää erilaisia työkaluja. Tavoitteena on kuitenkin ymmärtää oman persoonan vahvuuksia erilaisissa toiminnoissa ja työtehtävissä. Tähän suosittelen Belbin -tiimiroolitestiä.

Kun kaikki tieto on kerätty kasaan, on lopuksi lisättävä vielä kaiken päälle tarkoitus. Kuvaile ensiksi kaikki toiminnat mistä nautit kaikista eniten, sen jälkeen ihmiset keiden kanssa haluat viettää aikaa, ja lopulta miten voit auttaa muita kyvyilläsi (Clark ym. 2012, 147). Tämän pohjalta sinulle alkaa muodostumaan vähitellen kuva siitä mihin suuntaan sinun oma intohimosi vie, mitkä ovat kiinnostuksen kohteet ja kyvyt, ihmiset keiden kanssa haluat työskennellä ja kenelle voit tarjota arvoa auttamalla heitä.

 

Pohdinta

Moni asia on riippuvainen näkökulmasta. Siksi kaikkia ei voi, eikä kannata lähteä miellyttämään. Aika on myös rajallinen arjessamme ja aika kuluu elämässä yllättävän nopeasti. Eilinen on jo historiaa ja tulevasta emme tiedä. Meillä on vain tämä hetki ja se kannattaa viettää asioiden ja ihmisten parissa mitkä vie sinua kohti tavoitettasi ja unelmaasi. Oikeaa hetkeä tai aikaa ei ole olemassakaan. Jokainen meistä tekee oman onnensa. Leikkaa elämästäsi pois kaikki ne ihmiset ja asiat mitkä hidastavat vauhtiasi kohti sinun onneasi. Jos joku on tehnyt tavoittelemasi asiat jo aikaisemmin ovat ne myös toteutettavissa uudestaan sinun toimesta jos todella tahdot.

Yllä oleva kartoitustyö tulee viemään paljon aikaa, mutta se on hyvä tapa pyrkiä tunnistamaan mitä todella haluat ja mikä on sinua varten, mikäli et sitä ole löytänyt jo aikaisemmin. Kun vähitellen alat hahmottamaan oman tarkoituksesi, on aika lähteä rakentamaan omaa brändiä ja pilotoida asiakkaiden ja kumppaneiden kanssa tekemistä. Kerää palautetta, analysoi, kehitä ja pilotoi uudelleen niin pitkään, kunnes toimiva mieluisa malli löytyy tekemiseen. Kun lopulta löydät toimivan mallin, nauti matkastasi täydellä sydämellä, sillä olet sen ansainnut.

 

Lähteet:

Clark, T. Osterwalder, A. & Pigneur, Y. 2012. Business Model You. New Jersey: John Wiley & Sons, Inc

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close