Tampere
02 Dec, Wednesday
2° C

Proakatemian esseepankki

Itsensä rääkkämisestä tulee mielihyvää



Kirjoittanut: Jyri Lempinen - tiimistä Value.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Vannoutunut sotamies ja todellinen johtaja luo itselleen pahimmat haasteet. Voit hallita elämääsi ja tuntuu, että jokainen asia on hallinnassa. Koulu etenee hyvin, projektitunnit on kasassa ja kirjapisteet  yhtä pistettä vaille valmiit. Rajoihin on reilusti aikaa. Siitä huolimatta tuntuu, ettei saa riittävästi aikaiseksi. Helvetillinen viikko saattaisi olla sinulle sopiva aika kokeilla jotain aivan uutta. Voit luoda itsellesi niin haasteellisen viikon, että tiedät sen jälkeen saaneesi aikaan paljon. Voit kuvitella vaikka tekeväsi kahden viikon työt ainoastaan viikossa. Lisäät aamuun liikuntaa, luot itsellesi niin tiukan aikataulun, että tunnut pusertavasi itsesi epätoivoon ja ahdistukseen. Tunteet ovat kuitenkin ainoastaan pään sisällä liikkuvaa kemiaa. Ne vaikuttava psyykkeeseesi ja fyysisyyteen. Olemme koneisto, mikä tarvitsee ravintoa, ihmissuhteita ja liikuntaa. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Anna itsellesi mahdollisuus epäonnistua ja kieltää tapojen vaikuttamista toimintaasi. Tunnista vaikutteita ja pyri itsellesi haitallisista vaikutteista irti. Elämän on tarkoitus tällä viikolla ns. vetää kunnolla turpaan. Eteenpäin sanoi höyryveturi, kun hiilta kamiinaan lapattiin. Olo pitäisi olla samanlainen, kuin lentopelkoisella ensimmäistä kertaa lentokoneessa. Antaa mennä!

Maanantai, tavat

Itselläni ei ole ollut tapanani koskaan käydä aamulenkillä klo 5.45 aamulla. Rikotaan tämä ja annetaan sille mahdollisuus. Liikunta nimittäin lisää verenkiertoa myös aivoissa. Aamujumpalla on erityisiä terveydellisiä vaikutuksia päivän kulkuun. Et tarvitse aamulla välttämättä kahvia heräämiseen, mikä ainakin itselläni on ollut tapana. Valitse itsellesi haitallinen tapa ja pyri muuttamaan sitä tällä kyseisellä viikolla. Tavan muuttaminen tuskin tapahtuu kokonaisuudessaan ja saatat palata näihin huonoihin tapoihin viikon jälkeen, mutta olet ainakin kokeillut ja tiedät mitä se vaatii. Tavan muuttaminen voi olla helpompaa ja jopa inspiroida sinua muutokseen.

Tiistai, flow ja keskittyminen

Keskity aina aiheeseen, kuin aiheeseen terävästi. Poista itseltäsi häiriö tekijät ja sulje itsesi pois kaikesta siitä, mikä ajaa sinut eri tielle nykyisen tehtäväsi kanssa. Keskittymistä on mahdollista harjoittaa. Itse olen huomannut, että keskittymiseni paranee, kun kuuntelen rauhallista sanoittamatonta musiikki taustalla. Se auttaa pääsemään mielentilaan, missä esimerkiksi kirjoittaminen sujuu huomattavasti paremmin.

Keskiviikko, ajanhallinta

Ajanhallinta on Proakatemiassa varmasti monelle iso haaste ja omien aikataulujen tekeminen ei välttämättä ole ollut iso asia ennen. Nykyään jokaisen tiimiläisen on ollut tärkeä ottaa kalenteri käyttöön ja opetella muistamaan ajankohtia ja deadlinejä aivan itse. Lukuisista vastaavanlaisista kirjoista olen oppinut, että ajanhallinan ja työn aikaan saamisen välillä on selkeä ero. Kalenterimerkintä toki kannustaa tekemään asiat, mutta tehtävälista antaa tyydytystä. Listassa voidaan jokainen tehty työ merkitä erikseen tehdyksi. Tällä tapaa saadaan aikaansaamisen tyydytys. Jokainen pienikin asia on kannattavaa laittaa paperille, niin tiedät missä mennään. Todellinen aika saattaa unohtua kokonaan ja teet työtä tehokkaammin.

Torstai, pois mukavuusalueelta

Kuten Bertrand ja muut kirjoittajat haluavat tuoda tämän vinkin esille. Mukavuusalueella on hauskaa, mutta voit saavuttaa laajemman mukavuusalueen hyppäämällä välillä rohkeasti uusiin täysin vieraisiin asioihin. Kukaan käsittääkseni ei ole vielä kuollu stressiin, vaikka sen pitkään jatkuvuuden sivuvaikutuksena saattaakin olla kova masennus. Epämukavuusalueella kannattaa käydä useasti, jos haluaa kehittyä. On mukava peilata näitä asioita vaikkapa armeija-aikaan. Armeijassa koeteltiin väsymyksen tuottamaa stressiä ja keskittymistä useasti metsäleireillä. Leirien tarkoitus johtajakaudella oli luoda hyvin epämukavat oltavat ja väsynyt olo. Yhden leirin aikana nukuin ainoastaan 3,5 tuntia kolmeen päivään. Tässä vaiheessa normaalien elintoimitojen kanssa oli haasteita. Paikallaan pysyminen ei onnistunut ja kun piti kirjoittaa tekstiä niin käsialastakin huomasi, että koordinaatio kyky oli heikentynyt. Tämän koettelemuksen jälkeen ei kuitenkaan montaa kertaa ole miettinyt vaikuttaako yhden yön valvominen enää mitään toimintaan.

Perjantai, lepo ja palautuminen

Palautuminen ja lepo ovat asioita, mitkä usein unohtuvat ihmisillä kiireellisessä elämässä. Ensimmäinen asia on tunnistaa sen tarve. Ei ole syytää luottaa elimistöön sen kannalta, että vähä uni riittää sinulle. Ihminen tarvitsee unta 8 tuntia vuorokaudessa. Uni vaikuttaa ihmiseen ja saattaa näkyä epäterveellisinä elämän tapoina. Ihminen syö enemmän valveilla olon aikana saattaa näin ollen lihoa.

Meditaatiota voidaan myös käyttää hyvänä apuvälineenä. Ei ole fiksua pallotella työn ja levon välillä, vaan kannattaa keskittyä omaan itseensä ja vireystilan laskemiseen. Vaikutukset vireystilan laskemisella ovat unta vastaavat. Pystyt jatkamaan töitäsi huomattavasti pirteämmin ja tehokkaammin.

Lauantai, hiljainen minä

Lauantaina poistutaan kaikesta epämukavasta ja inhottavasta asiasta. Palaudutaan siihen, kuinka työn tekeminen on mukavaa ja positiiviset ajatukset annetaan tulla sisältä. Emme anna negatiivisille ajatuksille tilaa. Saamme jatkuvasti aikaan asioita ja annamme itsellemme tilaa enemmän. Pidetään ruokatauko 30 minuutin sijasta tunnin mittaisena. Nautitaan siitä, miltä päivä tuntuu. Vaikka sää saattaakin olla sateinen ja kylmä. Mieti, että olet sisällä lämpöisessä. Pohdi rauhassa asioita, mitkä ilahduttavat sinua. Ajattelen yrittämisestä juuri tällä tavalla. Annan itselleni tilaa tehdä töitä silloin, kun haluan ja olen vapaa tekemään sitä mikä tuntuu itsestäni parhaalta. Ruusuilla tanssimista on toki turha odottaa aina, mutta tämä on se päivä kun nautin tekemisestä.

Sunnuntai, rakennustarvikkeiden koonti

Sunnuntai on lepopäivä. Tällöin istut alas miettimään kulunutta viikkoa ja sitä mitä siitä jäi käteen. Ole ylpeä viikon suorituksistasi ja ponnisteluistasi. Näetkö asia eri tavalla helvetinviikon jälkeen? Erityisesti tärkein osa helvetinviikkoa on varmasti, se että se on ohi. Voit nauttia niistä hetkistä jolloin tunsit henkistä ja fyysistä kipua. Ei sinun tarvitse sitä kestää, mutta ainakin tiedät mihin nyt pystyt. Jatka niistä asioista, mistä huomasit saavasi eniten irti.

 

Olis hauska joskus kokeilla tällaista viikkoa yhdessä vaikka ystävän kanssa. Muistan, että näitä kokeiluja on tehty, mutta tällaisena niitä ei koskaan ole toteutettu. Ympäristö on ollut aina eri. Vinkkejä lukemistani kirjoita on niin monia, että en vielä päätä tässä, mitä niistä aion viedä suoraan käytäntöön. Toivottavasti löydän niistä sen omani.

 

 

 

 

Aihetunnisteet:
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close