Tampere
20 Apr, Saturday
-4° C

Proakatemian esseepankki

Instagramin ja Facebookin voima markkinoinnissa



Kirjoittanut: Anniina Tirkkonen - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
biteistä bisnestä
kasvuhakkerit podcast
mika ruokonen
petri makkonen
kasvuhakkerit
Esseen arvioitu lukuaika on 5 minuuttia.

Olemme tänä keväänä kuuden Apajalaisen kanssa tehneet yhteistyötä instagram markkinointia tekevän yrityksen Keskity kanssa ja saaneet sieltä paljon oppia liittyen instagram markkinointiin ja myyntiin. Instagram on tällä hetkellä kasvavin somealusta ja siellä on tällä hetkellä noin 2 miljoonaa suomalaista käyttäjää sekä lukuisia yrityksiä. Vaikka digitaalisuuteen päin mennään koko ajan enemmän ja enemmän, ei suurin osa yrityksistä ole pysynyt vauhdissa mukana ja käyttävätkin rahaa erittäin paljon mainontaan, josta he eivät saa parasta mahdollista hyötyä. Instagram markkinoinnissa on aivan valtava voima ja sillä pystyy tavoittamaan miljoonia ihmisiä, jos sen osaa vain tehdä oikein, tutkii asioita paljon ja satsaa siihen tarpeeksi.

 

Keskity.fi yritys tekee tiiviisti yhteistyötä myös Kasvuhakkereiden kanssa. Projektin myötä olen itsekin kiinnostunut aiheesta paljon, joten otin Keskity.fi:n oppien lisäksi kuunteluun myös Kasvuhakkereiden Podcastin. Kuuntelin sieltä monia jaksoja, ja avaan joitain sieltä saamiani oppeja tässä esseessä.

 

Mikä on somemarkkinoinnissa suurin ongelma? 

Kun yritykset lähtevät tekemään markkinointia somessa, ei mietitä tarkasti mitä lähdetään tekemään, eikä olla oikein kartalla siitä mikä on mahdollista, missä asiakkaat ovat, keitä he edes ovat ja mitä siellä somessa voikaan oikein tehdä. Suurimmalla osalla yrityksistä puuttuu täysin tarkka strategia.

Facebookissa voi valita kuka sinun yrityksesi mainoksen näkee. Jos mainoksen osaa kohdentaa oikein, voi tilanne olla se, että jokainen, joka mainoksesi näkee, on jo valmiiksi kiinnostunut yrityksesi palveluista. Mainos täytyy rakentaa niin, että se on myyvä ja kanavalla täytyy pystyä kommunikoimaan asiakkaiden kanssa. 

Sosiaalisessa mediassa myynti ja markkinointi on yllättävän lähellä toisiaan, ne vain täytyy osata kohdentaa oikein. 

 

Miten asiakkaita kannattaa hankkia sivuille? 

Facebook mahdollistaa sen, että voit nähdä mistä sivuista ja aiheista asiakkaasi tykkäävät, ja sitä dataa kannattaa käyttää mahdollisimman paljon hyödyksi sekä sitä kannattaa opiskella. Jos johonkin tiettyyn postaukseen on reagoitu paljon, voi siitä ottaa mallia ja miettiä sekä kokeilla mikä toimisi sinun seuraajiesi kanssa. Oikeaa keinoa täytyy vain sinnikkäästi testata. Kannattaa myös seurata sellaisia yrityksiä, joiden liiketoimita on omaasi lähellä, ja katsoa sieltä millaiset ihmiset heidän julkaisuihinsa reagoivat. He voivat olla sinunkin potentiaalisia asiakkaitasi. 

Omaan kanavaan täytyy tuottaa laadukasta sisältöä ja testata mikä toimii asiakkaiden kanssa. Some markkinointi perustuu kommunikointiin asiakkaiden kanssa. Mikäli haluaa markkinoida Facebookissa edullisesti, hyvä kikka on etsiä facebook ryhmiä, joissa olevat käyttäjät liittyvät jotenkin sinun liiketoimintaasi ja postata kyseisiin ryhmiin. Silloin yhdellä postauksella voi tavoittaa paljon ihmisiä, joilla on jo valmiiksi kiinnostusta. 

Jos oman yrityksensä markkinoinnin ulkoistaa, on tärkeää pitää huoli, että siihen palkatut ihmiset oikeasti ymmärtävät asiasta kaiken ja osaavat ymmärtää eri alustojen algoritmeja. Heiltä kannattaa kysellä mahdollisimman paljon ja kyseenalaistaa heidän tekemistään. Mainontaan tulee käyttää myös riittävästi rahaa. Jos joku tekee sitä todella halvalla hinnalla, ei lopputuloskaan voi olla kummoinen. Facebook kerää jatkuvasti käyttäjistä dataa ja tietääkin ihmisistä ihan valtavasti. Tätä dataa pystytään hyödyntämään ja se on avain ihan kaikkeen. Kun algoritmien säännöt, sekä oman asiakaskunnan opiskelee ja alkaa käyttää niitä hyödykseen, seuraajia ja sitä kautta kauppaa alkaa tulla huomattavasti. 

Kuinka saada lisää seuraajia Instagramissa? 

Instagramissa toimii tietty algoritmi, joka määrittää siellä oikeastaan kaiken ja sitä täytyy osata lukea. Algoritmi on koko instagramin merkitys, jonka tuhannet parhaat koodarit ovat koodanneet. Kun opiskelee, kuinka algoritmi toimii ja saa sen puolelleen, saa silloin kaiken Ig:ssä.   

Nykyään Instagram ei toimi enää aikajärjestyksessä, vaan sovellus näyttää juuri niitä kuvia, joita se luulee sinun haluavan nähdä. Ne määrittyvät sen perusteella ketä seuraa, kenen stooreja katsoo ja keiden kuvaista sekä tykkää että kommentoi. 

 

Mitä täytyy tehdä, että kaikki, jotka ovat kiinnostuneita alastasi, näkee sinut? 

Instagram luokittelee käyttäjän jollekkin tietylle alalle. Se määräytyy sen mukaan, ketä seuraat, kenen kuvia katselet ja kommentoit, millaisia häshtägejä käytät sekä millä sivuilla toimit aktiivisena. Jos olet esim. personal trainer ja haluat, että sinut löydetään sen alan toimijana, sinun tulee tietoisesti kategorisoida käyttäjäsi sen mukaan, eli seurata myös monia personal trainereita, tykkäillä heidän julkaisuistaan ja kommunikoida heidän kanssaan. Silloin instagramin algoritmi haistaa, että toimit samalla alalla, ja alkaa myös näyttää sinun julkaisujasi liikunnasta, treenaamisesta ja ravinnosta kiinnostuneille ihmisille. 

Instagrammin algoritmi myös pisteyttää kaikki käyttäjät ja arvioi kuinka “luotettava” käyttäjä on. Ollaksesi luotettava käyttäjä sinun tulee postata kuvia tasaisesti, tuottaa laadukasta sisältöä, kategorisoida käyttäjäsi oikein, käyttää instagrammin kaikkia toimintoja tasaisesti (feedi kuvat, stoorit, highlightit, ig live, ig tv yms). Mitä luotettavampi käyttäjä olet ja mitä laadukkaampaa sisältöä teet, sitä laajemmin instagram näyttää julkaisujasi ja sitä nopeammin tilisi kasvaa ja tavoittaa potentiaalisia asiakkaita.

 

Millaisia häshtägejä kannattaa käyttää?

Instagrammissa tilin kasvun kannalta on erittäin tärkeää käyttää oikeita häshtägejä. Mikäli työskentelee personal trainerina, kannattaa julkaisuissa käyttää siihen liittyviä häshtägejä. Mikäli tilillä on todella paljon seuraajia, voi käyttää myös ns ”isompia” ja tunnetuimpia häshtägejä, koska silloin julkaisut näkyvät kyseisessä kategoriassa. Mikäli tilillä on kuitenkin vaikka 500 seuraajaa, kannattaa häshtägit valita sen mukaan. Kun testaa montako top-julkaisua sillä häshtägillä löytyy, pystyy niistä valitsemaan oikean kokoiset. Mikäli haluaa liikenteen omalla sivulla lisääntyvän, on turhaa laittaa oman käyttäjätilin kokoon nähden liian tunnettuja ja isoja häshtägejä koska silloin ne hukkuvat isompien käyttäjien alle. Mikäli omissa julkaisuissaan käyttää todella huonoja ns ”spämmi” häshtägejä, ig tilin arvo tippuu heti, eikä kuvia ja stooreja näytetä niin paljoa. Tämän takia on siis erittäin tärkeää valita häshtägit oikein. Kun ne ovat kunnossa, on taas yksi askel tilin kasvattamiseen otettu.

 

Powerliket- miljoona ihmistä joka päivä! 

Kasvuhakkereiden podcastissa kerrottiin myös, kuinka kasvattaa seurtaajakunta todella nopeasti. He olivcat saaneet kasvatettua tilin nollasta sataan tuhanteen vuodessa, ja tämän takana on ollut powerliket. Powerlikeä hyödyntäessään on edelleen erittäin tärkeää ymmärtää instagramin algoritmia ja sitä, kuinka se toimii, jotta parhaan hyödyn saa käyttöön. Instagramin algoritmi toimii niin, että kun tietyn kuvan julkaisee, mitä enemmän siihen tulee aluksi tykkäyksiä ja kommentteja, sitä laajemmalle yleisölle instagram laittaa sen näytille. Tällöin kuva ränkkäytyy haku kategorian kohtaan ylös sellaisille ihmisille, jotka ovat kiinnostuneita ”sinun jutustasi”. Powerlike toimii niin, että sinulla on tietty verkosto, jotka toimivat kanssasi samalla alalla. Kun postaat kuvan, ilmoitat verkostoosi, että olet tehnyt julkaisun, jolloin kaikki verkostossasi olevat ihmiset käyvät tykkäämässä ja kommentoimassa julkaisua. Silloin kun ihmiset, jotka reagoivat siihen, toimivat samalla alalla, sekä heillä on paljon seuraajia ja ovat ns ”isoja käyttäjiä”, nostavat julkaisusi isolle näkyvyydelle. Kun kuva saa heti kommentteja ja tykkäyksiä, algoritmi haistaa, että tämä on hyvä julkaisu ja nostaa sen kaikkien palvelustasi tai tilistäsi kiinnostuneille ihmisille näkyville. Instagramista voit etsiä verkostoja tai tilejä, joiden kautta voit korvausta vastaan löytää tällaisia verkostoja, jossa jokainen olija auttaa sinun tilisi kasvuun. Powerlikejen voima kannattaa ehdottomasti hyödyntää, koska niitä käyttämällä tilejä voidaan kasvattaa lyhyessä ajassa erittäin paljon. Tämä keino on tilien kasvattamisessa ihan ykkösjuttu ja sillä voi dominoida instagramissa hyvin paljon.

 

Instagram profiilin optimointi 

Instagram tilin optimointiin kuuluu kaikki tiliin liittyvät asiat. On tärkeää miettiä, että bio on luokiteltu oikein ja siinä on tarvittavat tiedot. On erittäin tärkeää myös, että feedi on laadukkaan ja mielyttävän näköinen. Tili täytyy optimoida hyvännäköiseksi, jotta asiakkaalla on tilillesi tullessaan jokin syy jäädä seuraamaan. On myös tärkeää, että intsgrammin algoritmi ymmärtää mistä yrityksessäsi on kyse ja tämä tehdään optimoinnin avulla. Tilille kannattaa tallentaa high lightit (tallennetut stoorit), joista asiakas pystyy nopeasti katsomaan mistä yrityksessäsi on kyse, ja niihin täytyy olla tallennettuna tärkeimmät asiat. Niissä voi olla esiteltyinä esim joitain tuotteita sekä asiakastyytyväisyyttä. Tilillä täytyy olla myös linkki mistä pääsee eteenpäin esim nettisivuille sekä painike, josta voi lukea lisää tuotteista tai palveluista. Omalla tililläsi olevaa bioa pystyy päivittämään jatkuvasti, ja se kannattaakin pitää aina ajantasalla. Bioa muokataan sen mukaan mitä haluat asiakkaidesi tekevän nähdessään tilisi.

 

Meillä Proakatemiassa kannattaa ehdottomasti käyttää hyödyksi sosiaalisen median kanavia ja suurin osa onkin ottanut käyttöön jo esim. Linkedinin. Pohdin kuitenkin sitä, kuinka tehokkaaksi markkinointikanavaksi esim. Instagram saadaan tehtyä, sillä meillä ei ole tiettyä alaa, jolla teemme palveluita, emmekä myy vain tiettyä tuotetta, joten tiliä ei saa kategorisoitua tarkasti mihinkään tiettyyn ”laatikkoon”. Jos näin olisi, näkyvyyttä voisi lisätä selkein askelin, joita avasin aikaisemmin esseessä. Tällöin algoritmi lukisi paremmin millaisille ihmisille julkaisuja näytetään ja ketkä voisi palveluista olla kiinnostuneita. Sivusta saa varmasi tehtyä hyvän, ja sitä kannattaa huolella pohtia mistä näkökulmasta toimivaa tiliä lähtee rakentamaan, jotta siitä saadaan kaikista potentiaalisin. Voisiko esim. opiskelijoita kiinnostaa esimerkiksi dokumentoivampi tyyli siitä millaisia projekteja teemme millaista opintomme ovat ja mistä asioista päivämme koostuu. Mielestäni myös tiimimme kannattaa hyödyntää sitä, että tiimissä on monta erilaista mielenkiintoista ihmistä, joiden kasvutarinaa voisi olla kiinnostavaa seurata. Apajan kanssa olemme myös pohtineet, että jokaisen oman henkilökohtaisen brändin luominen voisi hyödyttää yritystä, jolloin jokainen olisi henkilökohtaisesti jo tietoinen siitä millaista henkilökuvaa ja brändiä luo. Kun 18 vahvaa henkilöbrändiä yhdistää yhdellä tilillä, voi potentiaalia olla mihin vain.

 

Olen pohtinut paljon miksi yritykset hyödyntävät Instagramia niin vähän markkinoinnissa. Facebookissa on suurin osa, mutta sielläkään markkinointi ei ole laadukasta ja on harvoin kohdennettu oikein. Instagramissa ja Facebookissa markkinointi on huomattavasti edullisempaa kuin tv, radio tai lehtimainokset. Ne ovat moderni tapa viestiä ja kommunikoida asiakkaiden kanssa, siellä pystyy kohdentamaan julkaisut palvelustasi tai tuotteistasi kiinnostuneille sekä tavoittamaan hurjan määrän ihmisiä todella lyhyessä ajassa, mikäli se tehdään oikein. Ymmärrän, että muutos vie aikaa, mutta yritykselle olisi suuri hyöty, mikäli se pyrkisi jatkuvasti kehittämään toimintaansa, sekä kyseenalaistamaan jatkuvasti sitä, kuinka asiat hoidetaan tällä hetkellä. Vain näin voidaan kehittyä paremmiksi ja nostaa kerta toisensa jälkeen tasoa. Mika Ruokonen puhui Biteistä bisnestä kirjassaan siitä, kuinka suomessa teoriassa osataan ja tiedetään digitaalisesta puolesta paljon, mutta sitä viedään aika huonosti siihen tietomäärään nähden käytäntöön. Kun maailma muuttuu jatkuvasti, on myös liiketoiminnan strategioiden muututtava, muuten tiputaan kelkasta alta aika yksikön. Mitä muutosketterämpi ja kehityshaluisempi yritys on, sitä paremmin se tulee pärjäämään.

Kommentoi