


INSTAGRAM VINKIT – OSA 2
Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
JULKAISE VIDEOITA!
Miksi?
Some-kanavien algoritmit suosivat videosisältöä antaen niille hyvin näkyvyyttä. Siksi sinunkin kannattaa julkaista videoita kuva- ja tekstimuotoisten julkaisujen lisäksi. Sanotaan, että kuva kertoo enemmän, kuin tuhat sanaa, video kertoo miljoonia. Videon avulla saat viestisi esiin tavalla, johon kuvat eivät yksinään pysty. Nykypäivänä on haastavaa napata kohderyhmän huomio sosiaalisessa mediassa, markkinointitulvan keskellä. Hyvin tehty video on tehokas tapa kiinnitää huomio ja tarjota mieleenpainuvaa sisältöä.
Minkälaisia?
Instagram on viimevuosina lisännyt videoiden hyödyntämismahdollisuuksia, ottaen mallia muista sovelluksista. Instagramissa on tällä hetkellä kolme erilaista videon julkaisutapaa. Ensimmäinen on Instagram video, jossa kuvasuhde on vähintään 4:5 ja enintään 9:16. Nämä videot voivat olla jopa 60 minuutin mittaisia. Lisäksi on Instagram Reels johon voi julkaista maksimissaan minuutin mittaisia videoita. Näiden kuvasuhde on 9:16. Instagram tarinoissa on sama kuvasuhde, mutta niiden maksimipituus on 15 sekuntia. Tarinoita voit tosin julkaista monta peräkkäin.
Instagramin tarinat-osioon voit julkaista videoita matalammalla kynnyksellä ja lisätä mukaan hauskoja elementtejä kuten tarroja, giffeä tai jopa musiikkia. Näitä elementtäjä saat lisättyä myös Reels-videoihin. Se, minkälaista sisältöä näihin kannattaa julkaista riippuu paljon siitä mikä on tavoite ja millaista viestiä on tarkoitus välittää. Sama koskee Instagram Videot-osiota, johon kannattaa jo kuitenkin julkaista ammattimaisempaa sisältöä. Videot-osioon voisi sopia esimerkiksi yrityksesi esittely tai rekrytointivideo.
Kolme vinkkiä videon julkaisuun
- Harjoittele ja panosta laatuun
Nykypäivänä myös hyvillä puhelimilla saa kuvattua ja editoitua laadukkaita videoita, et siis välttämättä tarvitse ammattikalustoa. Videointia sekä editointia tarvitsee kuitenkin kokeilla ja harjoitella, jotta saa tehtyä laadukkaita videoita ja oppii käyttämään erilaisia työkaluja. Internetistä löytyy nykypäivänä hurja määrä ilmaista tietoa ja vinkkejä, mitä kannattaa hyödyntää. Aika on siis ainut välttämätön resurssi, jota tarvitset, jos haluat julkaista Instagramissa hyviä videoita. - Herätä mielenkiinto heti
Tutkimusten mukaan videon ensimmäiset 3 sekuntia ovat ratkaisevia. Sinun on herätettävä katsojan mielenkiinto välittömästi. Mieti siis tarkkaan, millä tavalla videon aloitat. - Tekstitä videot
Moni ei katso videoita aluksi äänien kanssa. Tekstityksen ansiosta katsojat saavat nopeasti kiinni, mistä videolla on kyse ja laittavat äänet päälle, mikäli kiinnostuvat.Miten editoit videoita instagramiin?
Katso tutoriaali täältä:
Lähteet:
Videos vs. Images: What Should You Be Promoting on Social Media? | Inc.com
Instagram video – Instagram yhdistää eri videomuodot yhteen paikkaan – Kuulu
Inshot-app