Tampere
05 Dec, Monday
-7° C

Proakatemian esseepankki

Instagram-markkinointi



Kirjoittanut: Sandra Hyttinen - tiimistä Samoa.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Markkinointi boksin ulkopuolelta
Somemarkkinoinnin työkirja
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

2021 luvulla olisi erittäin hyvä, että yritykseltä löytyy vähintään yksi sosiaalisen median kanava. Sosiaalisen median kanavia löytyy monia ja ne ovat todella monipuolisia ominaisuuksiltaan. Jokaisella alustalla on erilaisia käyttötarkoituksia mihin ne ovat päällisin puolin suunnattuja, esimerkiksi poliitikot saavat äänensä kuuluviin Twitterissä, eräs keski-ikäinen henkilö päivittelee päivän kuulumisia Facebookkiin ja kolmas julkaisee kuviaan Instagramiin. Viestintä kanavia on monenlaisia, toiset ovat enemmän tai vähemmän mielipide ja tekstipohjaisia, kun taas toiset alustat ovat kuvien ja videoiden julkaisemista varten. Jokainen kanava tavoittaa valtavan määrän ihmisiä. Sosiaalisen median eri kanavat tavoittavat hieman erilaisia ihmisiä, joten markkinoijan on hyvä miettiä, keitä mainonnallaan haluaa tavoittaa. Otetaan tarkasteluun Instagram ja markkinointi. (Virtanen. S. 2020)

Instagram sovellus on ilmainen kuvien jakopalvelu ja sosiaalinen verkosto. Siellä yksityisihmiset tai yritykset voivat julkaista kuvia tai videoita. Instagramissa voi valita eri profiilityyppejä, oli kyseessä yksityinen henkilö tai sitten kaupallinen käyttäjä. Sovellus pystyy tarjoamaan erilaisia työkaluja ja erilaista datan keräystä profiilista riippuen. Sovellus on julkaistu 2010 ja ollut jatkuvassa kehityksessä siitä lähtien. Instagram on moneen kertaan päivittänyt ominaisuuksiaan, sen mukaan mikä on ollut trendin harjalla. Instagram markkinointi on kasvanut valtavasti vasta viimeisten vuosien aikana. Kun some markkinointia on opittu hyödyntämään, on jokaisen alustan tai sovelluksen täytynyt kehittyä, jotta he vastaavat markkinoiden kysyntään ja kehitykseen. (Virtanen S. 2020)

Instagram toimii ihmisten vuorovaikutuksesta. Sovelluksessa voit seurata haluamiasi ihmisiä, erilaisia vaikuttajia tai vaikkapa naapurin Penaa. Instagramissa voi julkaista kuvia, videoita, live- videoita tai voi hyödyntää Storit- osiota, jotka ovat näkyvillä noin vuorokauden ajan. Markkinointi Instagramissa perustuu näkyvyyteen, tykkäyksiin ja Ig:n omiin algoritmeihin. Usein yritys ottaa yhteyttä sellaiseen henkilöön, jolla on paljon seuraajia, eli sosiaalisen median vaikuttaja, tällöin markkinoitava tuote tulee mahdollisimman monen tietoisuuteen. Usein markkinoija voi asettaa raamit sille, millaista sisältöä halutaan. Vaikuttajalla on kuitenkin iso vaikutus sisältöön. Hän saa usein suunnitella ja toteuttaa luovasti mainoksen, tehdä siitä omannäköinen. Mainos hyväksytetään yrityksellä ennen sen julkaisemista. Näin annetaan vaikuttajalle mahdollisuus, sille millaista sisältöä ihminen itse tuottaa omaan kanavaansa. Markkinoija hyötyy mainosten monimuotoisuudesta, sillä jokainen vaikuttaja tekee mainoksesta erinäköisiä. Erittäin hyvä puoli some mainonnassa on se, että vaikuttajat saavat itse valita kenelle he tekevät töitä, millaisia tuotteita he haluavat mainostaa ja vapailla raameilla he saavat toteuttaa itseään. Työ tarjoukset kertovat myös yrityksen luottamuksesta vaikuttajaa kohtaa. Vaikuttajien tuotot some maailmassa syntyvät pääasiassa yrityksille tehtävistä yhteistyöpastauksista. Usein myös palkkio ja korvaus on neuvoteltavissa.

Palatakseen vielä algoritmien toimintaan. Algoritmit keräävät dataa siitä millaisia kuvia, millaista sisältöä henkilö katsoo ja kuinka kauan. Algoritmien tarkoituksena on saada ihminen palaamaan aina takaisin sovellukseen. Sen täytyy tuoda etusivulle sellaisia mainoksia tai kuvia, jotka ovat saavat yksilöt kiinnostumaan ja aina palaamaan takaisin sovelluksen käyttäjäksi. Näin monesti Ig:n tutkisivulla on samantyylisiä kuvia keskenään. Kaikki Instagramissa käyttämäsi hakusanat myös tuovat sellaista sisältöä. Sovellus jatkuvasti seuraa käyttäytymistäsi ja näin tarjoaa sinulle kohdistettuja mainoksia.

Mitä kaikkea markkinoiva yritys hyötyy some mainonnasta? Markkinoivan yrityksen ei tarvitse itse suunnitella jokaista mainosta ja se tulee yritykselle halvemmaksi. Yritys myös tavoittaa valtavan määrän ihmisiä, sillä pelkästään Instagramia käyttää Suomessa yli 3 miljoonaa ihmistä. Markkinoivan yrityksen mainos kulkee myös jokaisella mukana omassa puhelimessaan, eli mainokseen voi palata tarvittaessa koska vain. Markkinointia sovelluksen kautta voidaan myös kohdentaa sijainnin ja kiinnostuksen kohteiden mukaan. Toisin sanoen Instagramin algoritmit seuraavat jokaista käyttäjää ja tarjoavat tälle palveluita ja tuotteita sen perusteella, minkä tyyppistä sisältöä henkilö katsoo eniten, juuri niin kuin edellisessä kappaleessa mainittiin.

Sosiaalinen media on merkittävä työkalu oikein käytettynä. Se mahdollistaa ja tarjoaa paljon. Somen myötä myös kuluttajille on avautunut väylä tehdä itsensä näkyviksi ja saada ajatuksensa kuuluviin. (Ahonen L. & Luoto S. 2015) Some on kuin kokoontumispaikka, ihmiset saavat somesta tietynlaista yhteenkuuluvuuden tunnetta ja ihmiset ovat vuorovaikutuksessa toistensa kanssa. Markkinoijalle some on aarreaitta, täytyy vain ymmärtää ja vastata kuluttajien tarpeeseen. Kun minne tahansa sosiaaliseen mediaan postataan julkaisuja, niiden tulisi pysäyttää lukija. ”Parhaat somepäivitykset aiheuttavat ihmisissä reaktioita” (Virtanen S. 2020) Reaktio voi olla kommentointi, tykkäys tai herättää lukijassa mielipiteitä. Julkaisut ja tapahtumat jäävät tutkitusti paremmin mieleen, kun se herättää tunteita. Reaktioita kannattaa tietoisesti pyrkiä aiheuttamaan omilla julkaisuillaan, jos halutaan mainostaa tuotetta. Esimerkiksi kun postaus aiheuttaa reaktioita, ihmiset kommentoivat postaukseen. Mainostaja voi aloittaa keskustelun vastaamalla kommentteihin ja näin voidaan puhutella yksittäistä henkilöä, tässä tapauksessa kommentoijaa. Tällöin julkaisu sekä julkaisussa mainostettavat tuotteet jäävät herkemmin ihmisen mieleen.

 

 

 

 

 

Lähteet:

 

Virtanen S. 2020. Somemarkkinoinnin työkirja. Helsinki: Kauppakamari

 

Ahonen L. & Luoto S. 2015. Markkinointi boksin ulkopuolelta. Alma Talent

 

https://business.instagram.com/advertising?locale=fi_FI

 

 

 

 

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close