Tampere
20 Apr, Saturday
-3° C

Proakatemian esseepankki

Instagram markkinointi



Kirjoittanut: Niko Kalliolepo - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Facebookin omistama Instagram-kuvapalvelu on kasvattanut suosiotaan räjähdysmäisesti viime vuosina, minkä takia myös Instagram-markkinointi on nostanut päätään yhä useammin. Vuoden 2018 alkuun Instagram oli nopeimmin kasvava sosiaalisen median alusta. Instagramissa on jo yli miljardi päivittäistä käyttäjää palvelussaan. Tämä tarkoittaa sitä, että yrityksesi relevantti kohdeyleisö löytyy hyvin varmasti Instagramista. Palvelun uusien (niin orgaanisen kuin maksetun mainonnan) työkalujen ansiosta – tarinat ja IGTV, julkaisut ja mainonta. Instagram oli 2010-luvun neljänneksi ladatuin sovellus, suosituimpia olivat vain Facebook, Facebook Messenger ja Whatsapp.

 

Miksi Instagram markkinointi kannattaa?

 

Instagram kasvaa vauhdilla ja sen käyttäjät ovat erittäin aktiivisia. Instagramilla on 500 miljoonaa käyttäjää päivässä. Vaikka Facebook on edelleen yksi kustannustehokkaimpia mainosalustoja, on Instagram-markkinointi kuromassa väliä umpeen nopealla tahdilla.

Instagramin tarinat-alustalla videoiden kulutus on huomattavaa. Pelkästään Instagramin tarinat-alusta on kasvattanut päivittäisen käyttäjäkuntansa viime kevään 150 miljoonasta 400 miljoonaan syksyn alkuun mennessä.

Näkyvyys Instagramissa on siis huimaa ja itsekin sitä käyttäessä törmää jatkuvasti mainoksiin, jotka herättävät mielenkiintoa.

Miten tavoittaa kohderyhmä Instagramissa?

Instagram markkinointia aloittaessa on tärkeää määrittää kohderyhmä tarkkaan, jotta Instagram tavoittaa heidät.  Ajattelemalla kohderyhmän tuotteeni ja/tai palvelun kannalta: Minkälaisia ihmisiä potentiaaliset asiakkaasi ovat? Mistä he ovat kiinnostuneita ja minkälaisia kuvia ja videoita he julkaisevat? Pitäisi miettiä, että miten ja kenet tavoitat. Julkaistussa sisällössä tulisi näkyä se, mitä yritys edustaa. Puhelimet ja laitteet, joita käytämme, kerää jatkuvasti tietoa ja käyttäytymistä ihmisistä, joka auttaa oikealle kohderyhmälle mainostamista. Esimerkiksi 18 v poika etsii tietoa yökerhoista, silloin Instagram käyttää saatua tietoa hyväksi ja näyttää tälle yökerhojen mainoksia.

Tapoja saada Instagram-profiili näkyville:

  • Seuraamalla profiileja, jotka ovat alan kannalta mielenkiintoisia
  • Osallistumalla kanavalla keskusteluun ja kommentoimalla muiden kuvia
  • Julkaisemalla jatkuvasti ja säännöllisesti materiaalia
  • Julkaisemalla mielenkiintoista materiaalia kohderyhmälle kolmesta neljään kertaa viikossa profiilissa ja tarinoissa kerran päivässä.
  • Käyttämällä 30 hashtagia, jotka kiinnostavat kohderyhmää ja tukevat kuvia ja videoita
  • Julkaisemalla kuvia ja videoita monilla alustoilla Instagramissa: oma profiili, Tarinat, Live sekä IGTV.
  • Mainostamalla Instagram-tiliä muissakanavissa kuten Facebook, Twitter, Yms.
  • Yhteistyö tunnettujen henkilöiden kanssa

 

Minkä hintaista markkinointi on?

Instagram mainokset tehdään Facebookin mainosalustalla. Hinnoittelu on siis samaa, kun Facebookissa. Kun mainosta luodaan, voi valita kokonaisbudjetin tietylle ajalle, tai päiväbudjetin. Esimerkiksi halutaan käyttää 500 euroa markkinointiin, voit valita käytettäväksi 500 euroa ajalle 6.11-21.11. Optimointi ja hinnoittelu määrittyvät valitun kampanjatavoitteen mukaan. Budjettia kannattaa laskea ja miettiä että yksi mainos maksaa vähintään 5e/päivä. Näin pystyisi laskemaan budjettia ja kampanjan laajuutta. Instagram on melko kustannustehokas markkinointialusta, koska pienellä summalla tavoittaa paljon ihmisiä ja näkyvyys on varmaa. Silti mainontaan kannattaisi panostaa rahallisesti jolloin näkyvyys olisi laajempaa ja paremmin kohdistettua.

 

Mainostaminen

Markkinointia kannattaa miettiä tarkkaan ja siitä on hyvä olla tarkka suunnitelma. Kuviin ja teksteihin panostaminen on tärkeää, jotta mainoksen kohteella pysyy mielenkiinto. Mainoksissa kannattaisi pitää selkeä linja ja toteuttaa ulkoasua, josta selviää millainen brändi on kyseessä.  Kukaan ei halua seurata profiilia josta ei pidä, siksi ulkoasulla ja brändäyksellä on iso merkitys. Myös mainostamisen pitäisi olla jatkuvaa, jotta Instagram kohtelee hyvin ja esittää yritystä paljon ihmisten seinälle.

 

Lähteet

Markkinointi Instagramissa – 6 vinkkiä suunnitelmallisuuteen

Instagram-markkinointi – Tehokkaaseen käyttöön + [Case-esimerkki]

Kommentoi