Tampere
23 Feb, Friday
2° C

Proakatemian esseepankki

Instagram markkinoinnin keinona



Kirjoittanut: Julius Honkanen - tiimistä Saawa.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Minulla itselläni ei ole ollut pariin vuoteen käytössä tuota kaikkien suosimaa sovellusta, Instagramia, mutta kävin hiljattain kurssin, joka pakotti minut lataamaan sovelluksen uudestaan. Kurssin nimi oli Instagram as a marketing tool – eli Instagram markkinoinnin keinona. Syvennyin kurssin myötä some markkinoinnin maailmaan, ja aloin pohtimaan sitä, miten se todella nykyään toimii ja onko mikään muuttunut siitä, kun olen itse aktiivisesti käyttänyt somea.

 

Vuonna 2023 tuntuu olevan enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että uutta liikeideaa aloittaessa yksi ensimmäisistä asioista on instagramtilin avaaminen. Mikä on toki aivan luonnollista, onhan siinä aina riskinsä, että saa varmasti haluamansa nimimerkin varattua ja toiminnan somessa mahdollisimman pian käyntiin. Olen kuitenkin kiinnittänyt siihen huomiota, miten paljon aloittavat yritykset tuntuvat luottavan pelkästään somen voimaan ja mielestäni myös perinteistä mediaa tulisi hyödyntää tulevaisuudessa, sillä olemme unohtaneet sen miltei täysin.

 

Monesti kuulee sanottavan, että markkinoidaan vaan hyvin ja panostetaan someen, niin saadaan myyntiä. Tämä pitää jokseenkin paikkaansa, mutta se ei ole niin yksinkertaista kuin moni luulee. Esimerkiksi oikean kohderyhmän löytäminen voi olla vaikeaa, jos ei ole ensin palvelumuotoilun keinoin selvittänyt sitä. Tällöin saatat maksaa turhaan Instagramissa pyörivistä mainoksista, saavuttamatta kuitenkaan yhtäkään asiakasta. Kuvitellaan että luulet ihanneasiakkaasi olevan 25-vuotias Jesse Vantaalta, mutta todellisuudessa se olisi 30-vuotias Tanja Rovaniemeltä. Tämän takia on siis erityisen tärkeää, että tiedetään mitä tehdään, miksi tehdään, ja kenelle tehdään – tässä tapauksessa markkinointia.

 

Nykyään on onneksi olemassa lukuisia markkinoinnin ammattilaisia, jotka osaavat auttaa oikeanlaisen sisällön luomisessa, jotta voi itse keskittyä olennaiseen. Monen mediatoimiston sivulta löytyy onneksi myös täysin ilmaisia ohjeita, joita kannattaa hyödyntää, jos ei budjetti alussa riitä ammattilaisen palkkaamiseen. Esimerkiksi Medialuotsin nettisivuilta löytyy yllättävän kattavasti hyviä vinkkejä eri somealustojen käyttöön. Heidän mukaansa Instagram on suunnattu Facebookin käyttäjiä nuoremmalle sukupolvelle, joka haluaa tietää mitä kulisseissa tapahtuu. ECN:n (2021) mukaan parhaat päivät Instagramissa julkaisemiseen ovat maanantai ja torstai (Medialuotsi, 29.11.).

 

Vaikka olikin oikein mukava pyörähtää taas Instagramin ihmeellisessä maailmassa ja tutkia sitä, miten yritykset ja brändit sitä hyödyntävät, en tälläkään kertaa aio jatkaa sen turhanpäiväistä kulutusta. Uskon, että pian löydämme uudestaan myös vanhoja markkinoinnin keinoja, sillä nykyään esimerkiksi tienvarsimainokset tai erilaiset livetempaukset, voivat kiinnittää ihmetyksensä vuoksi jopa enemmän positiivista huomiota kuin kaiken kattavat postaukset somessa. Myönnän kuitenkin, että jos itse päädyn perustamaan jokin päivä oman yrityksen, tulee se löytymään Instagramista pikimmiten.

 

Kurssi herätti paljon ajatuksia, mutta myös opetti minulle, millä eri keinoin Instagramia voi markkinoinnissa hyödyntää, vaikka en tässä esseessä siihen sen kummemmin syventynytkään. Jätetään ne seuraavaan kertaan.

 

 

Lähteet:

Instagram as a marketing tool kurssi. Metropolia. Viitattu 29.11.2024

Bränditietoisuuden rakentaminen erilaisilla sosiaalisen median alustoilla. Medialuotsi. Luettu 29.11.2023

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close