Tampere
28 Mar, Thursday
7° C

Proakatemian esseepankki

Instagram henkilöbrändin tukena



Kirjoittanut: Amanda Hiltunen - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Social selling : henkilöbrändi, verkostot ja sosiaalinen media B2B-myynnissä
Laura Pääkkönen
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Tavoitteet

 

Henkilökohtaisena tavoitteenani on luoda itselleni sosiaalisen median avulla henkilöbrändi, jolla pystyn tuomaan omaa osaamistani esille, ja vahvistamaan preesensiäni sosiaalisessa mediassa. Haluan käyttää hyödyksi sosiaalisen median voimaa oman osaamiseni myymisessä. Henkilöbrändin rakentaminen on tärkeää, koska esimerkiksi yrittäjät, jotka esiintyvät somessa omilla kasvoillaan, ovat kiinnostavampia kuin yritysbrändit. (Pääkkönen, 2017, 87.)

 

Oma osaamiseni, jota haluan tuoda esille, on sosiaalisen median markkinointiin liittyvä markkinointiosaaminen, jonka uskottavuutta voin vahvistaa sillä, että olen itse aktiivisesti esillä eri somekanavissa, ja päivitän niihin laadukasta sisältöä. Vahvuuteni verkkoviestinnässä, ja sisältöjen luomisessa on ikäni, koska olen käytännössä katsoen kasvanut sosiaalisen median parissa. Minulla on ollut facebook 13 vuotiaasta saakka, ja olen ollut Instagramissa 14 vuotiaasta, eli 2011 vuodesta asti. Ymmärrän eri alustojen erot ja osaan käyttää niitä markkinoinnissa monipuolisesti. Tiktok, joka on monille uusi tuttavuus, on ollut käytössäni loppuvuodesta 2018, ja olen toteuttanut myös firmamme markkinointia siellä. Monipuolisuus ja laaja ymmärrys eri kanavista, ja niiden toiminnasta on vahvuuteni, jota haluan tuoda esille.

Lyhyen ajan tavoitteenani on saada 1000 seuraajan raja rikki syksyyn mennessä, ja siihen uskon pystyväni olemalla itse aktiivinen, ja tuottamalla visuaalisesti kaunista, ja kiinnostavaa sisältöä.

Henkilöbrändin vahvistamisen mittarina voi toimia Instagramissa relevanttien seuraajien määrä, sekä julkaisujen kattavuus ja tykkäys+komenttimäärät.  Linkedinissä taas vuorostaan profiilikäyntien määrä, julkaisujen kattavuus ja -sitouttamis määrät. (Pääkkönen, 2017, 149.) Näiden lukujen kasvattaminen vaatii pitkäjänteistä työtä ja sitoutumista.

Lähtötilanne

 

Tähän asti olen käyttänyt sosiaalisesta mediasta pääasiallisesti Instagramia, sekä jonkin verran Linkediniä. Tässä esseessä keskityn pääosin henkilöbrändini rakentamiseen Instagramissa, koska se on minulle tärkein kanava, sillä visuaalisena ihmisenä haluan panostaa kuvallisiin sisältöihin tulevaisuudessakin. Instagram on tärkein kanavani, koska haluan luoda yrittäjäminääni, ja tuoda markkinointiosaamistani esille, ja minulle luontevinta on tuoda osaamiseni esille, luomalla sisältöä Instagramiin.

 

Instgram preesensini on tällä hetkellä hyvällä pohjalla, koska päivitän sisältöä aktiivisesti, ja seuraajamääräni kasvaa tasaisesti. Mihin minun pitäisi panostaa, on se, että opettelisin tuottamaan vielä kiinnostavampaa sisältöä, ja saisin synnytettyä enemmän vuoropuhelua seuraajieni kanssa, myös feedini puolella. Vuoropuhelu seuraajien kanssa on tärkeää, koska haluan pystyä myymään omaa osaamistani verkostoilleni, ja Pääkkönen, 2017, 60, mukaan sosiaalisen myynnin (engl. Social selling) kolme peruspilaria ovat vuorovaikutus ja viestintä, asiakasymmärrys, sekä verkostot ja suhteet. Sosiaalinen myynti on verkostoille tapahtuvaa myyntiä, jossa käytetään apuna sosiaalisen median kanavia, ja niiden mukana tuomia mahdollisuuksia.

”Social Selling yhdistää olemassa olevia myynnin keinoja uusiin sosiaalisiin kanaviin, joissa luodaan ja lujitetaan suhteita.” Pääkkönen, 2017, 27.

 

Instagram on ehkä hieman haastavampi alusta synnyttää vuoropuhelua seuraajien kanssa, kuin esimerkiksi Linkedin tai Twitter, jossa tyypillisesti kommentoidaan, myös omiin verkostoihin kuulumattomien päivityksiä. Kuitenkin myös Instagramissa vuoropuhelu on mahdollista. Itselleni paras tapa kommunikoida omien seuraajieni kanssa tähän asti on ollut erilaiset kysymyboksit stories osiossa. Jatkossa pyrin myös feedin kuvateksteihin laitettavien kysymyksien avulla aktivoimaan seuraajiani. Minun tarvitsee myös itse aktiivisesti alkaa kommentoida itseäni kiinnostavien vaikuttajien sisältöjä, ja ottaa seurantaan tilejä, joiden seuraajakunta on samankaltaista, kuin mitä tavoittelen. Instagram seuraajistani 52% on 18-24v ja 37% 25-34v, joten minun tulee suunnitella sisältöni heitä kiinnostavaksi. 53% seuraajistani on naisia, ja jakamani sisustusaiheiset jutut sekä lifestyle tyyppinen sisältö saa näyttökertoja sisällöistäni usein eniten.

 

 

Kohderyhmä

 

Tärkeintä uutta kohderyhmääni, jota tavoitteilen ovat muut yrittäjät, joista voin saada tulevaisuudessa asiakkaita tai yhteistyökumppaneitani, sekä henkilöbrändäystä aktiivisesti tekevät somekäyttäjät, koska heidän kanssaan verkostoitumalla, ja olemalla aktiivisesti kanssakäymisessä, pystyn saamaan näkyvyyttä ja ideoita myös omalle tililleni. Tämän hetkisistä seuraajistani tärkeintä kohderyhmää ovat nuoret naiset, ja nuorena naisena minun on luonteva luoda heitä kiinnostavaa sisältöä, joten heihin kannattaa panostaa.

 

Ajankäyttö

 

Käytän päivittäin somessa aikaa joitain tunteja, riippuen siitä päivitänkö työjuttuja somekanaville, vai selailenko kanavia vain satunnaisesti. Tällä hetkellä postaan Instagramiin 1-3 kertaa viikossa, ja Linkediniin noin kerran viikossa. Käytän Instagram feedin suunnittelemiseen Unum nimistä puhelinsovellusta, ja kuvat muokkaan Lightroomissa. Instagramini on yritysprofiili, ja seuraan statistiikkaa jonkin verran, mutta jatkossa aijon kiinnittää siihen vielä enemmän huomiota. Esimerkiksi julkaisuajankohtia miettiessä on hyvä huomioida ajat, jolloin julkaisut tavoittavat enemmän. Aikaa brändini luomiseen aijon ja haluan jatkossa käyttää useita tunteja viikossa, koska uskon henkilöbrändini kasvuun, kunhan teen pitkäjänteistä työtä sen eteen.

 

 

Loppusanat

 

Aiemmin Instagram sisällöntuotantoni on ollut lähinnä huvittelua, mutta kiinnostukseni kasvettua henkilöbrändäykseen, ja ymmärrettyäni social sellingin edut, aijon alkaa tekemään Instagram sisältöä tavoitteellisesti, ja ammattimaisesti seuraavin keinoin. Instagramin lisäksi aijon opetella myös tuottamaan kiinnostavaa ammatillista sisältöä enemmän Linkediniin.

 

  1. Alan kommentoimaan muiden päivityksiä ja storyja aktiivisemmin, jotta saan omalle tililleni näkyvyyttä.
  2. Etsin samankaltaisia ja kiinnostavia tilejä seurattavakseni, ja seuraan mitä someammattilaiset tekevät, sekä otan heistä mallia.
  3. Panostan laadukkaisiin kuviin, ja kiinnostaviin tekstisisältöihin.
  4. Luon itselleni postaussuunitelmia tulevalle viikolle, jotta pystyn tasaisesti tuottamaan laadukasta sisältöä.

Teen ajatustyötä, että löydän oman juttuni, jota tuon esille somessa

Kommentit
  • Henna Koivula

    Mielenkiintoinen essee! Aihe ehdottomasti kiinnostaa ja olikin mukava lukea sinun ajatuksia aiheesta. On hienoa, että tuotat omille sosiaalisen median kanaville aktiivisesti sisältöä ja teet sitä tavoitteellisesti. Seuraan sinua Instagramissa ja ehdottomasti peukku ylös sisällöllesi. Essee on helppoa lukea ja aiheesta tietämättömillekin varmasti hyödyllinen. Paljon konkreettisia vinkkejä, joita muidenkin on helppo hyödyntää omassa sosiaalisen median käytössä.

    16.12.2020
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close