Tampere
24 Jan, Monday
0° C

Proakatemian esseepankki

Mitä sinun täytyy tietää Instagramin algoritmista ja trendeistä vuonna 2022?



Kirjoittanut: Tuija Jaatinen - tiimistä Waure.

Esseen tyyppi: Akateeminen essee / 3 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 6 minuuttia.

Yrittäjänä on tärkeää olla somessa. Mutta pelkästään, se että yrityksellä on somekanavat olemassa ei riitä, vaan on lähes välttämätöntä luoda kiinnostavaa somesisältöä, suunnitella ja rakentaa somestrategiaa, jota muokata tulosten mukaan. Instagram-kanavan kannalta viisi ratkaisevaa sanaa, jotka minulle ovat piirtyneet verkkokalvoille ovat sitouta, kommunikoi, osallista, viihdytä ja brändää. Lisäksi hommaa helpottaa se, että tietää, miten Instagramin algoritmi toimii ja mikä trendaa. Tärkein tavoite on saada ihmiset sitoutumaan julkaisuihin, eli tykkäämään, kommentoimaan, tallentamaan ja jakamaan niitä eteenpäin. Tänä päivänä myös vaikuttajamarkkinointi kasvattaa suosiotaan eikä enää suosita vain megavaikuttajia, vaan myös pienemmät eli nano- ja mikrovaikuttajat ovat vakiinnuttaneet paikkansa. Lähdin selvittämään, mitä algoritmista täytyy tietää ensi vuonna sekä mitkä ovat Instagramin mukaan tulevia trendejä vuonna 2022.

”Instagram on puoliksi luovuutta, puoliksi tiedettä.”

– Hilary Rushford

Kuinka Instagram-algoritmi toimii vuonna 2022?

Instagram syöte (feed) ja julkaisut (posts)

Oman syötteesi (Feed) Instagram-algoritmiin eli siihen, mitä sinulle näytetään ja missä järjestyksessä, vaikuttavat neljä avaintekijää, jotka Instagram (2021) itse vahvistaa:

  • Tiedot julkaisusta: Onko se kuva vai video? Milloin se on julkaistu? Kuinka monta tykkäystä sillä on?
  • Tiedot julkaisijasta: Kuinka kiinnostavia he ovat sinusta? Ovatko he ystäväsi? Kuinka usein ihmiset sitoutuvat heidän sisältöönsä?
  • Toimintasi: Katsotko yleensä paljon videoita? Minkä tyyppiseen sisältöön yleensä sitoudut?
  • Vuorovaikutushistoriasi: Tykkäätkö yleensä julkaisijan postauksista, tallennatko tai kommentoitko niitä?

Mutta ei siinä vielä kaikki! Instagram ottaa myös huomioon todennäköisyyden viidelle tärkeälle vuorovaikutukselliselle tekijälle, jotka myös vaikuttavat julkaisun sijoitukseen syötteessä.

  • Käytetty aika: Käytätkö aikaa postauksen katsomiseen?
  • Tykkäykset: Kuinka todennäköisesti pidät julkaisusta?
  • Kommentit: Kuinka todennäköisesti kommentoit viestiä?
  • Tallennus: Kuinka todennäköisesti tallennat viestin?
  • Profiilin napautukset: Kuinka todennäköisesti siirryt julkaisijan profiiliin nähtyäsi viestin?

Näiden tietojen perusteella Instagramin algoritmi laskee, kuinka todennäköistä on, että joku on vuorovaikutuksessa julkaisun kanssa, eli kiinnostuspisteet, joka lopulta määrittää järjestyksen, jossa julkaisut näkyvät syötteessä eli feedissä. Adam Mosseri (2021) kertoo, että mitä todennäköisemmin olet vuorovaikutuksessa julkaisun kanssa eli esimerkiksi kommentoit, tykkäät tai jaat, sitä enemmän Instagram painottaa sitä, miten korkealle julkaisu päätyy syötteessä.

Sitoutuminen on avainasemassa, varsinkin kun kyse on Instagram-algoritmista. Eli yrittäjä, kun luot sisältöä, johon yhteisösi todennäköisesti sitoutuu, julkaisusi ovat jatkossakin etusijalla heidän syötteissään. Mutta mitkä ovat tärkeimmät sitoutumisen mittarit? Kuten edellisessä kappaleessa kerroin, Instagram arvioi, kuinka todennäköisesti kommentoit, tykkäät, tallennat julkaisun, vietät aikaa sen parissa tai napautat profiilia.

Kun suunnittelet sisältöäsi ja kuvatekstejäsi – kysy itseltäsi siis nämä kysymykset:

  • Onko todennäköistä, että tästä postauksesta tykätään tai sitä kommentoidaan?
  • Onko tämä julkaisu sellainen, jonka joku tallentaisi ja haluaisi palata takaisin?
  • Sisältääkö tämä viesti toimintakehotuksen (esimerkiksi “Klikkaa linkkiä biossani”), joka kehottaa jotakuta napauttamaan profiiliasi?

Instagram tarinat (Stories)

Instagram-algoritmi toimii melko samalla tavalla Instagram tarinoissa (Stories) kuin syötteessä. Yleensä syötteen alussa näkyvät Instagram-tarinat ovat tileiltä, ​​joihin olet eniten yhteydessä. Tarinat on kuitenkin suunniteltu ahkerasti katseltaviksi, joten vaikka et olisikaan jonkun tarinasyötteen alussa, on silti mahdollisuus, että hän pyyhkäisee sisältöösi.

Tämä mielessä pitäen on hyvä idea julkaista jatkuvasti Instagram Storiesissa. Postaamalla Instagram Storiesiin useammin, sinulla on paremmat mahdollisuudet tavoittaa katsojat heidän selattaessa päivittäisiä tarinoitaan – ja mitä enemmän katselukertoja saat, sitä parempi sijoituksesi on.

Instagram kelat (Reels)

Instagram Reels-algoritmin tunteminen voi olla valtava etu kaikille, jotka haluavat kasvaa Instagramissa. Instagramin ja Mosserin (2021) mukaan brändien ja sisällöntuottajien tulisi luoda keloja, jotka ovat viihdyttäviä, inspiroivia tai kokeellisia, ja käyttää luovia työkaluja, kuten tekstiä, kameratehosteita tai suodattimia. Lisäksi kelat kannattaa jakaa myös pääsyötteessä. Käyttämällä hashtageja parantaaksesi löydettävyyttä sekä lisäämällä tekstityksiä sisältösi seuraamisen helpottamiseksi, myös kelat todennäköisesti nousevat ylemmäs.

Kannattaa välttää Instagram-keloja, jotka ovat matalaresoluutioisia, liian epäselviä tai näkyvästi kierrätettyjä muista sovelluksista, kuten TikTokista. Tämäntyyppiset kelat jätetään tärkeysjärjestyksessä alemmas, mikä tarkoittaa, että ne eivät todennäköisesti näy Tutki-sivulla ja Instagramin Kelat-välilehdellä.

Instagram tutki-syöte (Explore Page)

Kaiken kaikkiaan Tutki-sivu ja syötealgoritmi ovat melko samankaltaisia ​​– ne molemmat tarjoavat sisältöä, josta Instagram uskoo käyttäjän olevan eniten kiinnostunut aiempien vuorovaikutustesi perusteella. Vaikka Instagram-syöte koostuu jo seuraamiesi tilien sisällöstä, tutki-syöte koostuu lähes kokonaan uusien tilien sisällöstä.

Tutki-sivu kehittyy jatkuvasti, ja uusia aiheluokkia ja edistyneitä hakutoimintoja otetaan käyttöön jatkuvasti. Nykyään voidaan esimerkiksi etsiä avainsanojen ja hashtagien perusteella löytääkseen osuvan sisällön syötteitä. Tämä viittaa siihen, että Tutki-sivun algoritmi ottaa huomioon myös kuvatekstin todellisen visuaalisen sisällön ja sanat käyttämiesi avainsanojen sijaan. Onneksi julkaisujen saaminen Instagram tutki-sivulle ei ole niin vaikeaa kuin luulisi. Tutki-sivun algoritmi pyrkii ensisijaisesti palvelemaan ihmisille parhaiten osuvaa sisältöä. Joten jakamalla jatkuvasti kiinnostavaa sisältöä vahvoilla kuvateksteillä ja erityisillä hashtageilla, voi optimoida julkaisun tutki-sivua varten. (Mosseri, 2021.)

6 tapaa parantaa sijoitusta Instagram-algoritmin avulla vuonna 2022

Jos haluat parantaa sijoitustasi Instagram-algoritmin avulla, parasta, mitä voit tehdä, on saada mahdollisimman monta vuorovaikutusta (tykkäyksiä, kommentteja, tallennuksia ja napsautuksia) ja kasvattamalla vauhtia olemassa olevan yhteisösi kanssa, sisältösi löytää pian myös uusille yleisöille.

Thomas, M. (2021) mainitsee Laterin blogissa, että seuraavat kuusi tapaa/toimintamallia parantavat sijoittumista ja auttavat tavoittamaan uusia yleisöjä:

  1. Jaa Instagram keloja (Reels) jatkuvasti

Instagram-kelat saattavat olla nyt yli 12 kuukautta vanhoja, mutta Instagram mainostaa niitä edelleen voimakkaasti. Lisäksi kelat saavat kaksi kertaa enemmän sitoutumisia Instagramin tutki-sivulla, mikä tekee niistä tärkeän taktiikan uuden yleisön löytämiselle ja kasvulle.

  1. Rohkaise ja lisää vuorovaikutusta Instagram tarinoiden tarroilla

Instagram Stories -tarrat ovat loistava tapa kannustaa yleisöä sitoutumaan – ja mitä enemmän julkaisusi sitoutuvat, sitä enemmän Instagram-algoritmi nostaa niitä. Instagram-tarroja on paljon, mutta parhaat sitoutumisen lisäämiseen ovat kysely, emojiliukusäädin ja kysymystarrat, sillä ne ovat nopeita ja helppoja sitoutumisen keinoja ja toimivat melkein missä tahansa yrityksessä tai brändissä.

  1. Luo keskusteluja mukaansatempaavilla kuvateksteillä ja kommenteilla

Instagram (2021) on vahvistanut kommentit ja tykkäykset ovat tärkeitä syötteissä sijoittumisen kannalta, joten on hyvä idea kannustaa mahdollisimman monia sitoutumaan postauksiisi. Kirjoita hyviä kuvatekstejä, kysy kysymyksiä ja lisää toimintakehotuksia (kuten linkki biossa!), jotka lisäävät sitoutumista.

  1. Optimoi avainsanastrategiasi

Avainsanojen eli hashtagien lisääminen viesteihin on tehokas tapa tavoittaa enemmän ihmisiä Instagramissa, mikä tarkoittaa, että Instagram-algoritmi ottaa enemmän näyttökertoja. Hyvällä avainsanastrategialla tavoittaa ihmisiä, jotka ovat tärkeitä yrityksen kannalta ja jotka todennäköisimmin sitoutuvat sisältöön.

Äskettäisessä Laterin (2021) tutkimuksessa on havaittu, että syötejulkaisut, joissa on 30 hashtagia, saavat keskimäärin korkeimman sitoutumisen. Asiasta on kuitenkin ristiriitaista informaatiota, sillä moni asiantuntija myös sanoo, että laatu korvaa määrän eikä hashtageja kannata käyttää liikaa vaan 3–5 on optimi.

  1. Mainosta Instagram-sisältöäsi ristiin

Jos etsii nopeaa ja helppoa sitoutumisvoittoa algoritmin sijoituksen parantamiseksi, Instagram-sisällön ristiin markkinointi on hyvä paikka aloittaa. Instagramin kasvaessa on kasvanut myös kanavien määrä, joille voit jakaa sisältöä: syötettä, tarinoita, oppaita ja Instagram-keloja.

Instagram Collabs -syöteviestit (yhteisjaetuilla kirjoittajilla) ovat myös uskomaton uusi tapa tavoittaa uusia yleisöjä. Näiden eri julkaisukanavien ansiosta voit strategisesti käyttää niitä houkutellaksesi eri yleisöjä uusimpaan sisältöösi.

Tämä voi olla yhtä yksinkertaista kuin houkuttelevan esikatselun jakaminen syötteeseesi tai jopa uuden julkaisun lisääminen Instagram tarinaan “Napauta tästä” GIF:llä.

  1. Käytä Instagram Analyticsia nähdäksesi, mikä toimii

Sisällön vuorovaikutuksen seuranta Instagramissa on yksi helpoimmista tavoista ottaa Instagram-algoritmi käyttöön. Se antaa paremman käsityksen siitä, mikä toimii (ja mikä ei) sekä auttaa laatimaan markkinointisuunnitelman, mikä säästää aikaa ja vaivaa pitkällä aikavälillä.

Mutta Instagram-analytiikkaan sukeltaminen tarkoittaa enemmän kuin vain sen selvittämistä, mikä valokuva, video tai tarina on menestynyt parhaiten. Sisältösi tehokkuuden ymmärtäminen eli keskeisien mittareiden seuraaminen on erittäin tärkeää, jotta tiedät, mikä auttaa parantamaan sijoitustasi.

Instagramin 2022 trendiraportti Z-sukupolven silmin

Instagram (2021) julkaisi juuri uuden vuoden 2022 trendiraporttinsa. Raportti käsittelee Z-sukupolven eli vuosina 1997–2012 syntyneiden ajatuksia tulevista trendejä, jotka muokkaavat kulttuuria vuonna 2022. Artikkelissa käsitellään nousevia Instagram-trendejä eri kategorioissa, kuten musiikissa, muodissa, sisällönluojissa ja julkkiksissa, kauneudessa sekä sosiaalisessa oikeudenmukaisuudessa. Z-sukupolvi on keskittynyt tulevaisuuteen, luo jatkuvasti todellisuutta, jossa he haluavat elää, määrittelevät uudelleen lähestymistavan koulutukseen ja “uran ideaan”, tutkivat uusia alueita sekä vievät jo olemassa olevaa odottamattomiin suuntiin. Siksi Instagram näkee, että juuri heidän näkemyksensä ovat arvokkaita juuri kulttuurin muokkaamisen näkökulmasta.

Instagram ennustaa muodin saralla Dark Academia-tyylin, kuten neuleliivien, kauluspaitojen, loaferereiden, pitkien trenssitakkien sekä ruudullisten hameiden ja polvisukkien, goottityylin, Goblincore-muodin eli maanläheisten sävyjen, vakosamettihousujen ja -puseroiden, ylisuurten neulepuseroiden, saappaiden ja neuletakkien sekä nostalgisien vaatteiden suosion kasvua. 50 % teini-ikäisistä ja nuorista aikuisista odotetaan kokeilevan rohkeampia tyylejä. Lähes joka neljäs suosii niin perinteisiä kuin nettikirpputoreja. Kauneudessa minimalistisuus ja luonnonkauneuden korostaminen ovat edelleen suosiossa olevia trendejä. Kasvipohjaisten ihonhoitotuotteiden, vegaanisen meikin ja kestävistä ainesosista valmistettujen tuotteiden suosio näyttää myös lisääntyvän. Joka kolmannen nuoren ennustetaan oppivan lisää puhtaammista ihonhoitotuotteista vuonna 2022.

Musiikki muuttuu visuaalisempaan suuntaan. Instagramin raportissa (2021) mainitaan tanssihaasteiden kasvattavan suosiotaan, sillä jopa yksi kolmesta odottaa näkevänsä uusia tanssitrendejä. Ruokaan liittyen, kerrotaan, että moni haluaa kokeilla erilaisia reseptejä ja hyödyntää omaa keittiötä kokeiluissa. Yli 1/4 nuorista odotetaan kokeilevan jotakin uutta, kuten leivän leipomista. Muita keskeisiä havaintoja ovat kasvanut halu keskittyä hyvinvointiin, sillä joka kolmannen nuorten odotetaan aloittavan ohjatun meditaation ja manifestaatioharjoittelun kaltaisia ​​aktiviteetteja. Lisäksi lähes 50 % nuorista pitää avainasemassa trendien luomiseen itsensä kaltaisia ​​henkilöitä tai vaikuttajia, joilla on pienempi, uskollinen yleisö.

Yhteenveto

Valitettavasti ei ole varmaa tapaa päihittää Instagram-algoritmia vuonna 2022, mutta kiinnittäisin eniten huomiota siihen, millainen sisältö sitouttaa jo olemassa olevaa yleisöäsi ja seuraisin analytiikasta, millainen sisältö tuo lisää näyttökertoja esimerkiksi Instagramin tutki-sivulla. Jos luot kiinnostavia syötepostauksia, tarinoita ja keloja, Instagram-algoritmi jatkaa sisällön tarjoamista oikeille ihmisille. Instagramiin pitää siis luoda sisältöä, jonka tallentaminen tuo seuraajille lisäarvoa.  Johdonmukaisuus ja aidon suhteen luominen seuraajiisi on tehokkain tapa “hakkeroida” Instagram-algoritmi – ja se tekee ihmeitä myös brändillesi.

Trendejä voi hyödyntää sisällöntuottamisessa, sillä miksei jokin yritys voisi osallistua esimerkiksi tanssihaasteeseen, jotka yleisesti ottaen saavat hyvin näyttökertoja Instagram keloissa. Sisältöä, johon ihmiset taas voivat haluta palata ovat esimerkiksi reseptit, inspiraatiokuvat ja inspiraatiolauseet, tai erilaiset vinkit.

Soossin kannalta Instagramissa olemme halunneet jakaa hauskoja, mukaansatempaavia fiilistelykuvia ja -videoita, infoa, kuten teemojen esittelyä sekä erilaisia tarinoita Soossin arjesta. Lisäksi olemme järjestäneet erilaisia somekampanjoita sekä pyrkineet olemaan läpinäkyviä. Alun perin ajatuksemme on ollut, että juuri Instagram on kohderyhmämme pääasiallinen somekanava, mutta TikTok on vienyt voiton. Siksi halusin selvittää, miten saisimme myös Instagram-tilimme houkuttelevammaksi ja kasvuun. Lisäksi olemme järjestäneet erilaisia somekampanjoita ja olemaan läpinäkyviä. Somestrategiassamme on ollut vuonna 2021 tehdä 2–3 julkaisua viikossa, johon emme kuitenkaan ole tavoitteiden mukaisesti ehtineet panostaa. Siitä huolimatta olemme kasvattaneet tiliä niin, että tällä hetkellä meillä on 647 seuraajaa Instagramissa. Siksi halusin selvittää, miten saisimme myös Instagram-tilimme houkuttelevammaksi ja kasvuun.

Instagramissa arvonnat ovat tuoneet Soossin tilille eniten yleisöä. Viimeisimmässä arvonnassa, jossa palkintona oli Soossi juomapeli, tavoitettuja ihmisiä oli 5971, joista 64 % tuli maksetun mainonnan kautta. Julkaisussa on 328 tykkäystä, 1106 kommenttia ja se on tallennettu 12 kertaa. Samalla saimme melkein 300 uutta seuraajaa Instagramissa. Sivustolle klikkauksia on tullut kuvan myötä 85 ja vierailuja profiiliin 357.   Lisäksi olemme todenneet sosiaalisessa mediassa vaikuttajamarkkinoinnin tuovan meille lisää näkyvyyttä ja uusia asiakkaita. Parhaimmillaan vaikuttajalle yhteistyön aikana jaettua alennuskoodia on käytetty 140 kertaa. Tuotetta vastaan vaikuttajat ovat tehneet yleisesti ottaen TikTok videon tai kaksi sekä päivityksen Instagramiin ja Instagram Storyyn.

Tulevana vuonna 2022 meidän täytyy panostaa eri toteen päivitysten aktiivisempaan tekemiseen ja säännölliseen julkaisuun, Instagram Reelsseihin (ei vain TikTokista jaettua sisältöä) sekä ylipäätään vuorovaikutusta rohkaisevaan sisältöön, joka sitouttaa. Tämä vaatii sen, että teemme jatkuvasti uutta materiaalia sekä hyödynnämme jo olemassa olevaa. Lisäksi aiomme jakaa myös vinkkejä sekä ehkäpä meemejä, joita ihmiset haluavat tallentaa.

Lähteet

Instagram. 13.12.2021. The 2022 Instagram Trend Report. Luettu 16.12.2021.

https://about.instagram.com/blog/announcements/instagram-trends-2022

Thomas, M. 28.11.2021. This is How the Instagram Algorithm Works in 2022. Luettu 16.12.2021.

https://later.com/blog/how-instagram-algorithm-works/

Mosseri, A. 8.6.2021. Shedding More Light on How Instagram Works

https://about.instagram.com/blog/announcements/shedding-more-light-on-how-instagram-works

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close