Tampere
20 Apr, Saturday
-4° C

Proakatemian esseepankki

Instagram algoritmi yrittäjälle



Kirjoittanut: Jenna Korpi - tiimistä Saawa.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Instagram algoritmi yrittäjälle 

 

Ei ole salaisuus että  somessa saa sitä mitä tilaa. Tilaat jatkuvasti sisältöä jota et ehkä haluaisi mutta algoritmit seuraavat sinua jatkuvasti. Tiktokin surullinen video sai sinut herkistymään, ehkä jopa surulliseksi. Viivyt videossa kauemmin jolloin algoritmi tunnistaa kiinnostuksesi samankaltaisiin videoihin ja näin tarjoaa niitä lisää. Jokaisen uutisvirta on uniikki ja räätälöity. Se muodostuu aiemmasta käyttäytymisestäsi sekä sinua mahdollisesti kiinnostavista asioista. Algoritmit palvelevat palveluita ja sinua. Niiden avulla saadaan käyttäjästä jatkuvasti muuttuvaa dataa jota voidaan hyödyntää mm. mainonnassa. 

Yrittäjänä markkinoidessa sosiaalisessa mediassa julkaiseminen ei riitä vaan kohderyhmässäsi pitää herättää toimintaa. On tärkeää ymmärtää millä tavoin saat seuraajasi kiinni sosiaalisessa mediassa. 

 

 

Mikä on algoritmi? 

 

”Algoritmi on yksiselitteinen kuvaus tai ohje, jota seuraamalla saadaan selville miten tietty ongelma ratkaistaan. Algoritmissa toiminnot ovat yksiselitteisiä ja tietyssä järjestyksessä. Algoritmi on alkujaan metematiikan käsite. Nykyisin käsite liittyy ennen kaikkea tietotekniikkaan. ” https://peda.net/jyu/it/koulutusteknologia/op/keos-2017/aa/moaa Algoritmit yhdistetään siis matemaattisiin kaavioihin ja johonkin monimutkaiseen. Nykyään algoritmejä voidaan luoda myös muihinkin tarkoituksiin. Sosiaalisenmedian alustoilla algoritmit toimii loppupeleissä yksinkertaisesti. Algoritmi seuraa käyttäjän käyttäytymistä jonka mukaan tälle tarjotaan sisältöä. Tämä on toki osa isompaa kuviota jota on itsekin vaikeaa ymmärtää. Aihetta on helpompi käsitellä yksinkertaistettuna. Algoritmisi oppii mistä pidät, mistä et pidä, mikä herättää sinussa tunteita tai mihin kulutat aikasi alustoilla. Kerätyn datan mukaan käyttäjälle tarjotaan sisältöä. Moni ihminen kokee algoritmien toiminnan  jopa salaperäiseksi mutta se on suhteellisen läpinäkyvää. 
 

 

Miten sosiaalisenmedian algoritmi toimii? 

 

Algoritmit toimii sosiaalisessa mediassa sovelluksen hyväksi mutta sinua palvellen. Niiden avulla sinulle ehdotetaan julkaisuja, videoita ja postauksia. Instagram sekä facebook toimi joskus siten että postaukset näkyivät käyttäjälle julkaisu järjestyksessä. Näin ei ole kuitenkaan enään vaan sovellukset pyrkii ennustamaan sinua kiinnostavan sisällön ja tarjoaa siinä järjestyksessä postauksia. Mikäli käyttäjää ei kiinnosta mainokset, niitä saattaa näkyä vähemmän ja ystäviesi kuvia enemmän. Kun julkaiset itse sisältöä instagramiin on hyvä muistaa sen saaman suosion merkitys. Instagram tarjoaa kuvaasi eteenpäin muille käyttäjille sen mukaan kuinka suosittu julkaisu on. Mikäli kuva saa paljon tykkäyksiä sekä kommentteja sitä suositellaan mielellään sinun seuraajillesi sekä aihealueesta kiinnostuneille.  Algoritmejä hyödynnetään myös maksetussa mainonnassa ja ne tekevät mainonnasta tehokasta sosiaalisenmedian alustoilla. 

Meltwaterin artikkelin mukaan kolme tärkeintä tekijää jotka vaikuttavat instagram-syötteeseen ovat 

  • Kiinnostus 
  • Ajankohtaisuus 
  • Yhteys 

Algoritmi arvioi kuinka kiinnostunut olet jostain julkaisusta ja mikäli se tarjotaan syötteeseen sinun oletetaan tykkäävän siitä. Ajankohtaiset julkaisut priorisoimalla taataan syötteeseesi tämän päivän julkaisut. Instagram arvioi kuinka olet vuorovaikutuksessa tilien kanssa mm. kommentointia seuraamalla ja tällä tavoin takaa sinulle sellaisten tilien julkaisut joista olet todella kiinnostunut. (https://www.meltwater.com/fi/blog/instagramin-uusi-algoritmi-miten-se-toimii) 

 

Algoritmi yrittäjän näkökulma 

 

Yrittäjänä tai sosiaalisenmedian markkinoijana algoritmien toiminnan tunteminen auttaa sinua saamaan maksimaalisen näkyvyyden. Mikäli kuvittelet vielä että pelkkä julkaiseminen riittää sosiaalisessa mediassa olet väärässä. Instagramissa tarkoituksenasi on julkaista sisältöä jota kohderyhmäsi tahtoo katsoa. Mikäli et pääse näiden ihmisten syötteeseen et tavoita kohderyhmääsi. Syötteeseen pääset kun julkaisusi puhuttelee katselija kuntaasi sekä aiheuttaa toimintaa, jakoja, kommentteja, tallennuksia jne. Kun julkaiset, muista kehoittaa seuraajiasi toimintaan. ”Kommentoi alle mikä on sinun lempivärisi” ei ole ehkä tärkein tieto sinulle mutta monesti typerältäkin kuulostava toimintaan kehottaminen saa aikaan toiminnan josta algoritmit tykkää. On erittäin tärkeää julkaista visuaalisesti puhuttelevaa materiaalia. Yksikin vasemmalla kädellä hutaistu instagram  tarina vaikuttaa näkyvyyteesi. Mikäli et saa käyttäjää jäämään julkaisuusi vaan se pyyhitään äkkiä pois, vaikutat negatiivisesti käyttäjän syötteeseen etkä näy siellä enää. Hyväkin julkaisu muuttuu tehottomaksi pienillä virheillä. Instagramin ”tutki” sivu näyttää käyttäjälle sisältöä tileiltä joita ei seuraa. Jos Saawa osuuskunnan seuraajat pitävät Saawan instagram julkaisuista  heille voidaan tarjota myös Kipinä Kiihdyttämön julkaisuja ”tutki” sivulla. Instagram tunnistaa että käyttäjä on kiinnostunut yrittäjyydestä sekä koulutuksesta jolloin ”kilpailevan yrityksen” julkaisut ilmestyvät tutki sivulle. Myös tällöin on erittäin tärkeää erottautua visuaalisesti näyttävillä kuvilla jotta kuvaasi klikataan. Instagramissa tärkeintä on siis pysyä edustavana omalla tilillään niin videoiden, kuvien sekä tarinoiden puolesta. Muistaa haalia toimintaa seuraajilta sekä olla itse aktiivinen. On myös tärkeää seurata miten tavoitat sisällölläsi kohderyhmäsi. Instagramin yritystili tarjoaa paljon erilaisia mittareita tavoitettavuuden seuraamiseen. 

 

Pohdinta 

 

Algoritmien maailmaan on ollut hankalaa päästä sisään. Ne ovat tuntuneet matemaattisilta kaavoilta sekä tietoliikenteeltä jota on hankalaa itsekin täysin hahmottaa. Tietoa niiden toiminnasta on kuitenkin paljon eikä ole vaikeaa perehtyä niihin itsenäisesti.  Tämä essee oli pintaraapaisu ja yksinkertaistettu versio instagramin algoritmin toiminnasta. Moni muukin sosiaalisen median alusta toimii samalla kaavalla mutta avaan aihetta mielelläni vielä enemmän toisen esseen muodossa sekä syvennän oppimaani.  Suosittelen jokaista yrittäjää tutustumaan käyttämiensä sosiaalisen median alustojen algoritmien toimintaan. Se auttaa alustalla toimimista tehokkaasti. On tärkeää ymmärtää syy-seuraus suhde sekä tekijät jotka vaikuttavan jokaisen käyttäjän syötteeseen. Algoritmit muuttuvat myös muuttuvassa maailmassa ja niiden perässä pitää pysyä ja tiedon tulee olla ajankohtaista.  

 

 

 

 

 

 

esseepankki essee 

 

https://peda.net/jyu/it/koulutusteknologia/op/keos-2017/aa/moaa 

 

https://www.meltwater.com/fi/blog/instagramin-uusi-algoritmi-miten-se-toimii 

 

https://www.oppila.fi/facebookin-algoritmi/ 

Kommentoi