Tampere
18 Jan, Tuesday
-5° C

Proakatemian esseepankki

Ikigaita etsimässä



Kirjoittanut: Emilia Mäkelä - tiimistä Kipinä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Löydä oma ikigai
Ken mogi
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Aikainen aamu on parasta aikaa luovaan työhön, jos olet saanut riittävästi unta (Mogi, K. 2018). Uteliaisuuteni ikigaita kohtaan heräsi, kun luin Fiia Ketosen esseen Itsensäjohtaminen ja ikigai. Ikigai tuli uudelleen vastaan, kun tutustuin Jim Collinsin luomaan siilikonseptiin tarkemmin ja päätin sitten lukea Ken Mogin Löydä oma ikigai. Ajattelin vertailla siilikonseptia ja ikigaita, muttei kirja vienytkään sinne.

Jos et ole tietoinen, että mikä ihmeen ikigai niin lyhyesti: Iki tarkoittaa japaniksi elää ja gai tarkoittaa syytä. Syy elää, syy nousta sängystä aamulla eli niin sanottu elämän nälkä. Ikigai voi olla se mikä sinua motivoi työssäsi ja se koostuu elämän pienistä nautinnoista. Kun olet löytänyt ikigain, teet työtä, jonka tekeminen itsessään tuottaa nautintoa. Ikigain löytäminen voi johtaa menestykseen, mutta menestys ei ole tarpeellista ikigain löytämiseen.

Ikigaihin yhdistetään myös hetkessä elämisen taito ja sisäisen lapsen pitäminen hengissä. Elämän pienten yksityiskohtien huomaaminen saa jokaisen päivän tuntumaan erilaiselta, vaikka tekisit täysin samoja asioita. Elämä tuntuu merkitykselliseltä. Juuri merkityksellisyyttä pidetään pitkän iän yhtenä salaisuutena sinisillä vyöhykkeillä eli maailman viidellä alueella, joilla tavallista suurempi määrä ihmisiä elää keskimääräistä kauemmin. Näistä vyöhykkeistä Japanin Okinawa on ensimmäisellä sijalla.

Japani tunnetaan nousevan auringon maana ja japanilaiset arvostavatkin aikaisin heräämistä. On järkevää elää auringon kanssa samassa rytmissä ja sitä pidetään taloudellisesti kannattavana. Japanilaiset ymmärtävät sanonnan ”aikainen lintu madon nappaa” ja moni toimii sen mukaisesti. Aloin pohtimaan nyt toden teolla, että voisiko aikaisin herääminen kumminkin olla itselle reitti merkityksellisyyteen ja hyvään oloon. Jatkuvasti tästä asiasta kuulee puhuttavan, mutta kirja auttoi oivaltamaan joitain kikkoja heräämiseen.

Erityisesti huomioni kiinnittyi japanilaisten tapaan harrastaa liikuntaa juuri aamuisin (Mogi, K. 2018). Itsellä rutiininomainen liikkuminen on ollut haastavaa sen jälkeen, kun en enää jatkanut tanssiharrastusta. Iltaisin ei voisi vähempää kiinnostaa lähteä vaikkapa ulkoilemaan pimeässä. Olen myös erittäin surkea saamaan itseni ihan oikeasti hereille ja toimintakykyiseksi aamulla. Jonkin aikaa joogasin herätessä, mutta rytmien ollessa vaihtelevia se jäi pois. Voisinko herätä ihan oikeasti ajoissa liikkumaan ja siten saada virtaa päiviin eri tavoin kuin nyt.

Mogi kertoo kirjassaan, kuinka aamukahvilla tai palalla suklaata nousemisen jälkeen palkitset aivojasi ja tämä vahvistaa käyttäytymismallia. Jonkin odottamisen arvoisen aamurutiinin löytäminen voisi vahvistaa halua ihan oikeasti kömpiä ulos sieltä sängystä. Omat iltani venyvät helposti pitkiksi sarjojen ja käsitöiden parissa, kun en malttaisi lopettaa. Jos varaisinkin aamusta puoli tuntia liikkumiselle ja vaikkapa toisen puolituntisen sarjoille.

Merkityksellisen elämän löytämisessä ei ole kyse isoista asioista vaan omien nautintoa ja motivaatiota tuottavien asioiden löytämisestä. Ikigai kehottaa aloittamaan pienestä. Mitä tahansa teetkin, sillä ei ole maailmalle merkitystä – aloita siis pienestä. Ikigaita voisi kutsua myös sopeutumisen taidoksi. Hyväksy se mitä sinulle on annettu ja tee tekemisen ilosta ilman, että odotat palkintoa. Ikigain voi löytää kuuntelemalla omaa sisäistä ääntään ja sen avulla on mahdollista saavuttaa pidempi tyytyväisempi elämä.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close