Tampere
26 Jan, Tuesday
0° C

Proakatemian esseepankki

Ihmisiä kiinnostaa ihmiset- henkilöbrändäys



Kirjoittanut: Tiinu Pärssinen - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Useita lähteitä
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Ihmisiä kiinnostaa ihmiset- henkilöbrändäys

Henkilöbrändi on viime aikoina ollut kovassa nosteessa ja moni yritys on lähtenyt toteuttamaan sitä. Vaikka henkilöbrändäys on saavuttanut nyt suosiota, se ei ole uusi asia. Henkilöbrändistä on ensimmäisiä kertoja puhuttu jo vuonna 1997 kirjailija Tom Petersin toimesta, mutta nykypäivänä sosiaalisen median ansiosta se on vasta tullut kaikille mahdolliseksi. Henkilöbrändi ei kerro työnkuvasta tai tittelistä yrityksessä vaan siitä, millainen ihminen syvimmiltään on ja millaiseksi haluaa tulevaisuudessa tulla. Sitä rakentaessa kannattaa miettiä omia vahvuuksia ja mitenkä erottautuu kilpailijoista. Avuksi tähän voi kysellä tutuilta, kollegoilta ja asiakkailta mielipiteitä.

Myös Apaja aikoo käyttää henkilöbrändäyksen hyödyt ja panostaa, että jokainen löytää juttunsa omaan henkilöbrändiinsä. Markkinointitiimimme aikoo keskustella jokaisen tiimiläisen kanssa henkilökohtaisesti omasta henkilöbrändistä ja auttaa sen muodostamisessa. Tavoitteena on, että jokaisella on oma linja, mutta ne saisi myös yhdistettyä Apajaan. Näemme, että tämä lisää Apajan markkina-arvoa ja tuo tunnettavuutta meidän tekemille asioille.

Miksi henkilöbrändäys on kannattavaa? Ihmiset omilla kasvoillaan ovat kiinnostavampia kuin yritysbrändit. Verrattuna yritysbrändiin henkilöbrändi on voimakkaampi ja vetoavampi. Henkilöt ovat noin kymmenkertaisesti seuratumpia kuin yritysprofiilit. Ihmiset kiinnostuvat oikeista ihmisistä ja heidän kannanotoistaan, mielipiteistä ja elämästä ylipäätään enemmän kuin kasvottomasta yrityksestä, koska he voivat samaistua toisen ihmiseen enemmin kuin yritykseen. Samaistuminen on yksi asia mitä ihmisluonto kaipaa, koska haluamme tuntea kuuluvamme johonkin. Toisaalta seuraamme myös sellaisten henkilöiden elämää, johon emme voi samaistua, koska olemme uteliaita. Uteliaisuus onkin yksi ominaisuus, jota kannattaa hyödyntää henkilöbrändäyksessä.

Keskity.fi:n Petri Makkonen jakoi meille vinkin, joka käyttää juuri uteliasuutta hyväkseen. Kertoessa jostain asiasta, tulisi ensin kertoa mitä on tulossa kertomaan. Seuraavaksi kertoo itse asian, jonka jälkeen kertaa vielä mitä kertoi. Ensin saa kiinnostuksen heräämään ja yleisön odottamaan, mitä tuleman pitää. Silloin itse asia saa enemmän huomiota, kun sitä on jo pohjustettu. Kertaamalla asia jää paremmin vielä mieleen, eikä se unohdu sosiaalisen median informaatio tulvassa. Tämänlaisella kolmivaiheisella julkaisu tavalla saa myös seuraajia sitoutettua, sillä heidän on seurattava kaikkia julkaisuja, eikä vain yksittäisiä juttuja sieltä täältä.

Vahva henkilöbrändi lisää myyntiä. Huolehtimalla, että hakukonetta käyttäessä nimeään löytyy ensimmäisinä tuloksina niin Instagram kuin muut itseen liittyvät hakutulokset. Tämä vaatii myös hakukone optimointia, jota Apajan täytyy opiskella ja toivottavasti myös tiimiimme liittyvät tietojenkäsittelijä opiskelijat osaavat opastaa meitä sen saloihin. Se, että löytyy hakemalla, on yksi kriittisin edellytys omalle brändille ja myynnille. Ilman löydettävyyttä ei voi olla tunnettu. Parhaimmillaan onnistuneen henkilöbrändäyksen ansiosta asiakkaat tulevat luokse, eikä itse tarvitse etsiä asiakkaitaan. Yrittäjälle tällainen tilanne on todella ideaali ja siihen haluamme myös pyrkiä Apajassa.

Henkilöbrändäyksessä on hyvä olla suunnitelmallisuutta kuten mitä vahvuuksia itsessään korostaa, missä kanavassa julkaisee ja tavoitteet henkilöbrändäykselle sekä spontaaniutta keskustelujen, sisällön ja kohtaamisten kautta. Antamalla tilaa spontaanille ilmaisulle syntyy aidompi, rehellisempi, helpommin lähestyttävämpi ja vaikuttavampi henkilöbrändi. Jotkut kriitikot pitävät henkilöbrändäystä epäaitona ja liian siloteltuna, mutta muistamalla spontaaniuden, välttää tuottamasta epäaidolta tuntuvaa sisältöä. Epäaito vaikutelma vie uskottavuutta henkilöbrändiltä, koska silloin se kadottaa ihmisyyttä ja inhimillisiä piirteitä. Seuraajat eivät pysty samaistumaan, jos havaitsevat brändin olevan liian kiiltokuvamainen ja laskelmoitu, jolloin kiinnostus henkilöä kohtaan laskee.

Henkilöbrändäystä tehdessä tulee olla kärsivällinen, sillä aiemmin kuvaamani tilanne, jossa asiakkaat löytävät itse tiensä yrittäjän luo, ei tapahdu hetkessä. Selkeällä visiolla ja tavoitteella pääsee eteenpäin, eikä niitä sovi unohtaa, vaikka tuntuisi siltä, ettei henkilöbrändäys tuota tulosta. Kiinteistövälittäjä Andrei Koivumäen mukaan ensimmäiset pari vuotta henkilöbrändin rakennuksessa oli hitaita. Sen jälkeen hänen tekemä systemaattinen työ alkoi tuottamaan tulosta ja nyt puolet hänen asiakkaistaan tulee suositusten kautta ja puolet somen kautta. Koivumäki on myös keksinyt itselleen tunnuksen omaisen hashtagin #neliötliikkuu, jota hän käyttää lähes jokaisessa postauksessaan. Hashtagia on myös painettu hänen teettämiin lippiksiin. Koivumäki on siis onnistunut myös tuotteistamaan henkilöbrändiään. Mikä olisi Apajan hashtag?

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close