Tampere
28 Nov, Saturday
0° C

Proakatemian esseepankki

Ihmeellinen Instagram 



Kirjoittanut: Jimi Hautamäki - tiimistä Evision.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

 

Käsittelen esseessä sitä, kuinka on mahdollista kehittää Instagramista tulonlähde. Miten tilistä kasvatetaan niin suuri ja seurattu, että yhtiöt maksavat sinulle 5000€ yhdestä julkaisusta.  

 

Lähes jokaiselta nuorelta aikuiselta löytyy oma Instagram tili. Some kanavaa käytetään lähinnä jakamaan hienoja kuvia, joko lomalta tai juhlista. Viime vuosina osa näistä nuorista ovat onnistuneet rakentamaan sisällöntuotannon siten, että saavat ilmaisia hyödykkeitä, kuten aurinkolaseja ja kuulokkeita valmistajilta. Tätä kutsutaan somevaikuttamiseksi. Katsoin Netflixistä dokumentin Follow me, joka käsittelee aihetta, miten saada rakennettua suosittu Instagram tili ja tulla somevaikuttajaksi. 

Nykypäivinä kun emme enää lue sanomalehtiä, tai katso normaalia televisiota tulee mieleen kysymys. Mistä saamme inspiraatiomme kuluttamiseen? Somevaikuttajien arvo on kasvanut huimasti viimeisen muutaman vuoden aikana. Somevaikuttajia on ollut ennenkin, mutta he ovat toimineet vain hieman eri tittelin alla. Useimmat heistä ovat toimineet ennen somen kasvua bloggaajina tai valokuvaajina. He ovat olleet yksityisiä henkilöitä, joilla on ollut tarve tuottaa kiinnostavaa sisältöä, joko tekstien tai valokuvien kautta. Kuuluisimmilla bloggaajilla oli jo 10 vuotta sitten todella suuria määriä lukijoita ja seuraajia ja he tekivät yhteistyötä heidän sisältöönsä sopivien yritysten kanssa. 

Viime vuosina brändit ja yritykset ovat ymmärtäneet näiden vaikuttajien todellisen arvon. Tilastojen mukaan vaikuttajien postaukset ja mainostukset ovat osallisena 72% ostopäätöksistä verkkokaupoissa. Määrä on todella suuri, kun tilannetta ajattelee markkinoinnin kannalta. Nykyään lähes kuka vaan voi aloittaa somevaikuttajan uran, jos omistaa puhelimen, kameran ja osaa tuottaa mielenkiintoista sisältöä.  

Dokumentissa 32-vuotias mies etsii Instagram seuraajia ja aloittaa tilin rakentamisen jakamalla flaijereita ympäri kaupunkia. Hän kulkee metroissa pahvisen kyltin kanssa, jossa lukee Help me, follow me @followasri. Hän löytää sivuston, josta voi ostaa itselleen seuraajia, joko oikeita interaktiivisia ihmisiä, tai valeseuraajia, jotka ovat vain tyhjiä Instagram tilejä. Someasiantuntija selittää yksinkertaisuudessaan, miten aloittaa tilin kasvu. Hän nostaa pääpointiksi sen, että aluksi täytyy miettiä se, miten ja millä sisällöllä tuo arvoa seuraajilleen. Aluksi ei pidä vain koittaa houkutella seuraajia tililleen, vaan luoda sisältö, jota ihmiset jaksavat katsella päivittäin. Somessa täytyy olla aktiivisesti esillä jatkuvasti päivittäin. Säännöllinen sisältö tuo lisää seuraajia, vahva hashtag strategia ja geotag eli paikallistaminen. Visuaalisesti korkeatasoinen sisältö kiinnostaa seuraajia enemmän, kuin huonolaatuinen kuva hyvällä ajatuksella. Tärkeintä tilin rakentamisessa onkin mielenkiintoisen ja laadukkaan sisällön tuottaminen, sen sijaan, että tarkoituksena olisi saada vain mahdollisimman paljon seuraajia. 

Teknologia on poistanu suurimmat ongelmat siten, että lähes kaikilla meillä on kamera mukana, minne ikinä menemmekään. Suuret kaupungit huomasivat tämän kehittäessään turismia kehittämällä kaupungeille brändejä ja hashtageja. Esimerkiksi Dubai loi hashtagin #mydubai vuonna 2014 ja sai monet turistit jakamaan kuvia uskomattomasta kaupungista. Sitä on käytetty Instagramissa jo yli 20 miljoonaa kertaa ja se on tuonut mukanaan yhä kasvavaa turismia. Kaupunki antoi siis ihmisten tehdä sisällönluomisen työn.  

Arabimaiden asukkaat ovat maailman aktiivisimpia somen käyttäjiä. Kuwaitissa on eniten instagram tilejä asukaslukuun nähden ja Saudi-Arabiassa on eniten snapchat käyttäjiä. Arabimaissa katsotaan päivittäin noin 300 miljoonaa Youtube videota. Se johtuu suurimmaksi osaksi siitä, että arabimaissa väkiluvusta 60% on alle 25 vuotiaita. Itämaissa ei juurikaan näytetä ilmaiseksi länsimaisia televisiosarjoja ja siellä saatetaan rajoittaa netistä löytyvää sisältö. Siksi somevaikuttajat ovat suuri kanava tuolle kohderyhmälle ja jos sisältösi puhuttelee lähi-idässä, niin tilisi tai kanavasi voi kasvaa räjähdysmäisesti.  

Nuorten roolimallit ovat vaihtuneet viimeisimmistä sukupolvista. Ennen kahdehdittavat elämäntavat löytyivät elokuvista tai televisiosta. Nykyään se löytyvät suurimmaksi osaksi Youtuben kanavilta tai somesta. Se näkyy paljolti kyselyissä, jossa kartoitetaan nuorilta, mitä he tahtovat olla isona ja iso osa vastauksista on tubettaja.  

Palataan aiheeseen, jossa rakennetaan Instagram tilistä tuottava rahanlähde. Dokumentissa esitellään kuuluisan urheiluvaatemerkin sopimusta tuntemattoman somevaikuttajan välillä. Vaikuttajan tulee julkaista kolme kuvaa kuukaudessa tuotteesta, eikä saa mainita, että saa rahaa julkaisuista. Häntä on kielletty julkaisemasta kuvia kilpailevien brändien tuotteista 15 kuukauden ajan ja hän saa tästä sopimuksesta 7300€. Se tarkoittaa pyöristettynä 250€ per julkaisu. Aika hyvin vaikuttajalta, jolla on 40 000 seuraajaa. Hinta voidaan rakentaa useammasta kanavasta, jos samalla vaikuttajalla on näkyvyyttä esimerkiksi myös Snapchatissa. Silloin hän voi määritellä hinnan kumpaankin kanavaan ja saada tuplakorvauksen. Kuuluisimmilla somevaikuttajilla on agentuurit ja managerit kuten TV- ja elokuvatähdillä. Nämä toimistot tekevät yleensä sopimukset ja hoitavat neuvottelut. Osa kyseisistä vaikuttajista ovatkin kuin ihmismainostauluja.  

Dokumentin haastattelussa somevaikuttajat eivät suostu kertomaan paljonko he saavat yhdestä postauksesta rahaa ja vetoavat salaiseen tietoon. Yksi vaikuttajista selittää tilanteen kuitenkin hyvin yrityksen näkökulmasta. Onko 5000€ yhdestä postauksesta järjetön summa? Jos saman rahan laittaisi lehtimainokseen, sillä saisi puolikkaan sivun aikakausilehdestä. Jos samalla summalla juuri sinun yrityksesi kohderyhmä näkisi mainoksen omasta tahdostaan ja olisi 10 kertaa tehokkaampi niin kuulostaako se järjettömältä? Bisnesmielessä tämä kaikki käy järkeen. Kyse on kuitenkin ihmisten saavuttamisesta, oli se sitten mainostaulussa tai Instagramissa.  

Tärkeintä sometilin kasvattamisessa, eli ihmisten mielenkiinnon saamisessa, on aito sisältö. Sisältö, johon ihmiset voivat joko samaistua tai elämäntyyli, jota he voivat kadehtia. Käyttämällä perus hashtag strategioita ja seuraamalla aktiivisesti muita ihmisiä saavutat parhaan kohderyhmän, jota oikeasti kiinnostaa seurata elämääsi somessa. Tämän seurauksena on mahdollista lähteä etsimään sopivaa yhteistyökumppania, jolta voisi saada rahaa epäsuoran mainostamisen kautta.  

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close