Tampere
27 Nov, Friday
-1° C

Proakatemian esseepankki

IG-markkinointi: bio ja kuvat



Kirjoittanut: Linda Kivialho - tiimistä Value.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

 

 

Olen tutkinut paljon viime aikoina sosiaalisen median käyttöä yrityksen markkinoinnissa projektin, että oman mielenkiintoni vuoksi. Sisällöntuotanto on nykyään taikasana yhdistettynä lisäarvon tuottamiseen. Minkälaisia sitten ovat tärkeimmät tekijät sosiaalisen median markkinoinnissa? Tässä esseessä perehdyn nimenomaan Instagramin yrityskäyttöön alkeisiin.

 

YRITYKSEN ESITTELY

 

Hyvä instagram-tili lähtee heti ensimmäisenä biosta, eli siitä kentästä profiilissa, mihin kirjoitetaan vapaa sana. On hyvin tärkeää, että biossa on kaikki olennainen informaatio, jota asiakas tarvitsee yrityksen sivuille tullessaan. Tämä kaikki täytyy kuitenkin olla paketoituna nokkelasti ja lyhyen ytimekkäästi tilan rajallisuuden (150 merkkiä) vuoksi.

 

Biossa tulisi olla lyhyt kuvaus tuotteistasi tai palveluistasi, joka olisi siivitetty arvolupauksella. Arvolupaus on se, mikä erottaa sinut kilpailijoista, ja joihin kohderyhmäsi pystyy samaistumaan. Bioon kannattaa kirjoittaa myös, jos sinulla on ajankohtainen tarjous, tuleva tapahtuma tai mahdollisen kurssin alkamisajankohta. Tämän lisäksi bioon tulisi laittaa jonkinlainen toimintakehotus, kuten esimerkiksi ”ottaaksesi yhteyttä paina yhteydenottopainiketta” tai ”tilaa verkkokurssi tästä linkistä”. Näin teet asiakkaan toiminnasta mahdollisimman helppoa, ja poistat esteitä ostopäätöksen tieltä. Aktiivinen linkki on myös tärkeää lisätä bioon. Jos linkkaat ainoastaan kotisivusi, voit olla melko varma, että harva ihminen on niin aktiivinen ja kiinnostunut somekäyttäjä, että lähtee kotisivuillesi etsimään yhteystietoja.

 

On myös asioita, joita bioon ei kannata kirjoittaa. Näitä ovat esimerkiksi englanninkieliset sanat, jos yrityksen toiminta ei ole kansainvälistä. Häshtägit kannattaa myös jättää muualle, sillä niitä ei pysty biosta klikkailemaan. Kliseiset lauseet, kuten ”asiakaslähtöinen ajattelu” kannattaa korvata esimerkiksi arvolupauksilla, jolloin merkeillä on jotain oikeaa käyttötarkoitusta. Yhteystiedot kannattaa myös täyttää yritysprofiilin tietoihin, sillä näin niistä muodostuu omat painikkeet.

 

Bio kannattaa aina miettiä kohderyhmän mukaan, sillä kaikki tieto on osoitettu heille. Kuka on sinun asiakkaasi? Miksi he tulevat sivullesi? Kirjainmerkkien ollessa rajalliset, kannattaa mahdollisimman paljon tietoa sisällyttää mahdollisimman tiiviiseen pakettiin. Asiat eivät välttämättä ole kaikille itsestäänselvyys, vaikka ne sitä sinulle tai yritykselle olisikin, ja tästä syystä olisi hyvä tarkistuttaa bio jollain, joka ei ole perillä siitä, mitä teet. Bio on nimittäin ensimmäinen asia, jonka kävijä profiilistasi näkee, vähän kuin käyntikortti.

 

KUVAT

 

Kuvat ovat merkittävä osa Instagramin ihmeellistä maailmaa. Hyviä kuvia varten tarvitaan hyvä kamera, mutta nykyisin useimmat puhelimet riittävät sen tarjoamaan eikä järjestelmäkameraa tarvita. Minusta on tuntunut usein, että omistamani iPhone 6S:n kamera ei ole riittävän hyvä, vaan tarvitsen paremman. Nämä tietysti ovat hieman makuasioita, joista aina voidaan kiistellä.

 

Profiilikuvasta sanottava sen verran, että jos et edusta mitään isompaa ja tunnettua brändiä, kuten vaikkapa Adidas, niin älä käytä logoa profiilikuvassasi. Logo on hyvä tuoda esille postauskuvissa. Profiilikuvan tulisi kuitenkin edustaa profiilisi teemaa, riippuen siitä, millä alalla olet. Jos myyt jotain tuotetta, tuotteen tulisi olla myös profiilikuvassa selkeästi erottuvana. Profiilikuvaan ei myöskään kannata laittaa tekstiä, sillä kuva on hyvin, hyvin pieni, eikä sitä pysty lukemaan. Tästä syystä kannattaa myös pitää profiilikuva selkeänä, eikä käyttää kuvaa, jossa on pieni yksityiskohtia. Kannattaa myös käyttää kuvaa, joka on selkeä ja kontrastiltaan hyvä. Pastellinsävyiset kuvat eivät välttämättä ole paras idea.

 

On joitakin tekijöitä, jotka vaikuttavat tykkäysten määrään. Näitä ovat esimerkiksi erilaiset sävyt. Tiesitkö, että vaaleat kuvat saavat 24% enemmän tykkäyksiä? Tai että siniset sävyt saavat 24% enemmän tykkäyksiä kuin punaiset? Jos kuvissa on jonkinlainen tausta, saavat ne 29% enemmän tykkäyksiä. Kuvat, joissa on pintaa ja tekstuuria, saavat 79% enemmän tykkäyksiä. Aika älytöntä, eikö?

 

Sommittelu kuvissa on myös tärkeää, ja nyt onkin vallitsevana trendinä minimalismi. Kuvasta on hyvä poistaa kaikki ylimääräinen sälä ja keskittyä siihen, mitä ollaan kuvaamassa. Kultainen leikkaus ja kolmasosien sääntö on hyvä ottaa huomioon. Yksinkertaistettuna kolmasosien sääntö tarkoittaa siis sitä, että ruutu jaetaan 3×3 ruutuihin, ja kuvattava esine sijoitetaan keskipisteen sijaan kolmannesviivojen leikkauskohtiin tai niiden lähelle. Jos sommittelu ei ole tuttua, suosittelen tutustumaan sääntöön. Tyhjä tila on sommittelussa myös tärkeää ja se onkin tyypillinen elementti minimalismissa. Suositeltavaa olisi käyttää 2-3 väriä kerrallaan ja käyttämään kirkkaita värejä. Vahva kontrasti taustan ja esineen välillä lisää kuvan kiinnostavuutta.

 

 

Lähteet:

http://www.secondpicture.com/tutoriaalit/valokuvaus/kolmasosien_saanto.html

Instagram-markkinoinnin 8 vinkkiä

Aihetunnisteet:
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close