Tampere
19 Apr, Friday
-3° C

Proakatemian esseepankki

Ideal of Sweden. Brändäyksen strategia



Kirjoittanut: Irina Klimova - tiimistä Evision.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Kun kyse on tuotteen kehittämisestä, ei riitä ainoastaan täydellisen tuotteen suunnittelu. Sen menestykseen vaikuttaa jopa enemmän tuotteen oikeanlainen markkinointi sekä kuluttajan psykologian hyödyntäminen. Asettamalla oman kohderyhmän mieleen tietty mielikuva omasta tuotteestaan, voi saavuttaa suuria tuloksia, koska näin kuluttajan silmissä tuotteella on enemmän merkitystä.

 

Erittäin hyvä esimerkki vastaavasta tuotteesta on Ideal of Sweden puhelinkuoret. Kyseisen ruotsalaisen brändin tuntee lähes jokainen Instagramin käyttäjä, sillä nykyään lähes jokaisella sellainen puhelinkuori on joko itsellään tai vähintään yhdellä tutulla. Lisäksi brändin imagoa voin verrata esimerkiksi iPhoneen. Sinulla voi olla mikä tahansa puhelin, mutta iPhone automaattisesti kuulostaa jo astetta paremmalta sekä luo tietynlaisia mielikuvia. Samalla voit omistaa minkä tahansa puhelinkuoren, mutta Ideal of Sweden asettaa sinut myös tiettyyn yhteisöön, johon tunnet kuuluvasi samalla tavalla kuin kuuluisat tähdet ja bloggaajat. Tutkimalla tämän brändin markkinointistrategiaa, voi saada sellaisia toimivia tapoja, jotka voivat toimia minkä tahansa tuotteen kanssa.

 

Yhteisön luominen

Ideal of Sweden käyttää tosi suuren osan markkinointibudjetista somevaikuttajien massakäyttöön. Massakäyttö tarkoittaa tässä tapauksessa, että tuotetta lähetetään mahdollisimman monelle vaikuttajalle. Varsinkin pienemmille vaikuttajille, jotka suostuvat yhteistyöhön tuotetta vastaan, monesti lähetetään näitä puhelinkuoria, koska näin se mainos maksaa vain puhelinkuoren valmistushinnan verran.

“Visiomme on olla itsestään selvä valinta uuden puhelintarvikkeen hankinnassa, ja että jokaista asiakkaan käsiin päätyvää tuotetta rakastetaan enemmän kuin mitä se tehtiin suojaamaan.” (Ideal of Sweden, «About us»)

Näin ihmiset näkevät kyseisiä puhelinkuoria ihan kaikkialla. Jokaisella bloggaajalla tai vähänkin suositulla kaverilla on varmasti sellainen puhelinkuori, josta syntyykin mielikuva, että ”Jos minullakin olisi sellainen kuori, olisin myös astetta tyylikkäämpi ja suositumpi”. Ehkä kukaan ei ajattele sitä noin ihan suoraan, mutta omasta alitajunnastaan tämä ajatus ihan varmasti löytyy. Hyvän markkinoijan on vain osattava pistää ne ajatukset ihmisten takaraivoihin.

Kaiken lisäksi Ideal of Swedenin IG-tili koostuu kokonaan vaikuttajien ottamista kuvista. Erilaiset ihmiset tekevät arvokasta työtä hyödyntämällä omaa mielikuvitusta sekä lisäämällä vaihtelevuutta kuviin. Ja koska jokainen yhteistyötä toteuttava ihminen pyrkii tekemään hyviä tuloksia, yritys saa itselleen paljon laadukkaita kuvia omaan markkinointiin.

 

Suurien vaikuttajien hyödyntäminen

Suositut vaikuttajat, joilla on satoja tuhansia seuraajia eivät enää suostu työskentelemään tuotetta vastaan. Kaiken lisäksi heiltä löytyy enemmän vaikutusta omiin seuraajiin, joten tavallinen maksettu mainos ei avaa heidän potentiaaliaan kokonaan. Ideal of Sweden hyödynsi suosittuja vaikuttajia niin, että teki heidän kanssaan yhteistyötä, jossa vaikuttaja pääsi suunnittelemaan omaa puhelinkuorimallistoa. Näin vaikuttaja suuremmalla motivaatiolla mainosti itseluomia tuotteita, ja hänen nimensä puhelinkuoressa lisäsi tuotteelle arvoa.

 

Jälleenmyynti

Ideal of Sweden on Ruotsin nopeitten kasvava yritys, joka nykyään valloitti melkein koko maapallon puhelintarvikekaupat. Se johtuu siitä, että menestynyt tuote toimii hyvänä jälleenmyyntituotteena. Verkkokauppa räjähtäisi, jos kaikki tilaisivat ainoastaan sieltä, ja sen takia tuote on myynnissä myös kaikissa meille tutuissa puhelintarvikekaupoissa Suomessa sekä monessa muussa maassa. Pelkästään Suomessa on jo yli 1000 Ideal of Sweden jälleenmyyjää.

 

 

Jälleenmyynti on myös melko varma ja riskitön tulo yritykselle, koska jälleenmyyjä ottaa kaiken riskin itselleen. Kuitenkin jälleenmyyjä sitoutuu säilyttämään tuotteiden alkuperäisen brändin sekä imagon, ja myydä sen tietyissä olosuhteissa. Oikeastaan se on kuin tuotteen franchising.

”Jälleenmyyjät ostavat tuotteet yleensä omaan lukuunsa, kantavat riskin niiden myymisestä ja maksun saamisesta asiakkailta. He myös hinnoittelevat tuotteensa itse ja näin tekevät myyntivoittonsa. He voivat myös edustaa kilpailijan tuotetta. Tämä tuottaa haasteita valmistajille, mikä rohkaisee heitä kumppanuuden rakentamiseen toimittaja-asiakas -suhteen sijaan.” (Oulun Tietotaito)

 

Yhteistyö muiden brändien kanssa

Kuosit, joita Ideal of Sweden on kehittänyt, ovat nykyään helposti tunnistettavissa ja toimivat merkittävänä osana koko puhelinkuorien brändiä. Vaikka sillä on jo olemassa omia oheistuotteita, kuten lisätarvikkeita puhelimelle, yhteistyö täysin erilaisen brändin kanssa voi olla seuraava askel kohti kasvua.

Vähän aikaa sitten Ideal of Sweden solmi yhteistyön Glacial yrityksen kanssa, joka valmistaa luonnonystävällisiä juomapulloja tyylikkäillä kuoseilla. Siitä näkee, että vaikka tuote on täysin erilainen, asiakaskunta, tyyli sekä imago ovat melko samanlaisia. Puhelinkuori ja juomapullo eivät riitele keskenään, joten niistä voi muodostaa toimiva yhteistyö, mitä kyseiset yritykset tekivätkin. Glacialin pulloihin painettiin kuuluisimmat Ideal of Swedenin kuosit ja pistettiin myyntiin ainoastaan Ideal of Swedenin verkkokauppaan.

Tässä tapauksesta Glacial hyötyy tästä yhteistyöstä jopa enemmän, koska se on tuore yritys, joka nyt saa hyvää näkyvyyttä. Sen sijaan Ideal of Sweden sai hyvän lisätuotteen, joka kehottaa asiakkaita ostamaan sekä pullon että samanlaisen puhelinkuoren ja olla vielä tyylikkäämpi. Se koko ajan yllättää omia asiakkaita uusilla keksinnöillä, ja näin kiinnostus pysyy yllä.

 

Vaikuttajanäkökulma

Itse toimin Instagram-vaikuttajana, ja olen monesti tehnyt yhteistyötä Ideal of Swedenin kanssa. Aina, kun heillä ilmestyy uusi mallisto, vaikuttajat saman tien saivat sähköpostin, jonka kautta pystyivät tilaamaan haluamansa tuotteen ilmaiseksi postausta vastaan. Näin tuhannet vaikuttajat saavat melko samaan aikaan uuden malliston kuoria, ja siitä muille kuluttajille syntyy sellainen kuva, että ”Toi on nyt kaikilla, minäkin tarvitsen.”

Vaikka itse en suosi ilmaisia yhteistöitä, tämä brändi on onnistunut saamaan minut tykkäämään siitä sekä aidosti suosittelemaan sitä seuraajilleni. Ihailen sitä, kuinka niin tavallisesta tuotteesta kuin puhelinkuori, he tekivät näin kuuluisan brändin. Tuotteiden kehittämisessä aion käyttää vastaavaa strategiaa, joka on paljon syvällisempi kuin mitä tähän esseeseen mahtui. Tutkimalla omia suosikkibrändejä on välillä hyvä kysyä itseltään: ”Mikä sai minut tykkäämään siitä? Voinko minä saada muita tykkäämään jostakin yhtä paljon samalla tavalla?”

 

 

Lähteet:

https://idealofsweden.fi/tietoa-meista

https://ouluntietotaito.com/kansainvalinen-jalleenmyynti.html

Kommentit
Kommentoi