Tampere
02 Dec, Wednesday
1° C

Proakatemian esseepankki

Hyvinvointia arjessa



Kirjoittanut: Henna Koivula - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Meidän on monesti helppo luopua hyvinvoinnista sen varjolla, että jotakin on saatava tehtyä. Todellisuudessa hyvinvoinnista huolehtiessa, työnteosta tulee helpompaa ja mielekkäämpää sekä se on paljon tehokkaampaa. Promisian onneksi meillä on tiimissä Petteri, joka muistuttaa meitä päivittäin henkilökohtaisesta hyvinvoinnista. Harmillisen vähän me vain häntä kuuntelemme. Monet paiskivat töitä monta tuntia päivässä armottomasti ja unohtavat huolehtia itsestään. Haluan takertua arjen hyvinvointiin aiheena ja muistuttaa jokaista muistamaan itseään, sillä pienillä asioilla on merkitystä!

 

Pitkää päivää tehdessä taukojen merkitys kasvaa huomattavasti. On helppoa ”säästää” aikaa ja jatkaa töitä, vaikka todellisuudessa työtehokkuus vain laskee. Tänä syksynä Promisian pajoissa olemme koittaneet muistutella tauoista. Niiden tulisi olla tarpeeksi pitkiä eikä kolmen minuutin, sekä niitä tulisi pitää tasaisin väliajoin. Harvemmin meilläkään riittää keskittyminen pajoissa, jos olemme pitäneet yhden tauon. Tämä taas heijastuu hetkessä pajan laatuun esimerkiksi dialogissa. Taukojen aikana olisi hyvä myös saada hieman raitista ilmaa, sillä se virkistää ja saa mielen jaksamaan entistä paremmin.

On huolestuttavaa, miten monesti ihannoidaan kiirettä ja pitkää to do -listaa. Vaikka todellisuudessa kiire saattaa olla vain huonosti organisoitua ajankäyttöä. Kannattaa ymmärtää, milloin on hyödyllistä olla työpaikalla ja milloin ei välttämättä tarvitse tehdä yhtään mitään. On myös tärkeää, että ei paiski töitä koko aika kiireellä, sillä silloin työnteosta katoaa myös hyvinkin äkkiä mielekkyys. Tämän myötä työpaikalta saatetaan irtisanoutua, kun taas mahdollisuus olisi pitää työntekijät inspiroituneena ja saada heidät nauttimaan työnteostaan.

Terveydestä tulee pitää huolta ja siitä tulisi pitää huolta jokaisena päivänä. Kannattaa miettiä onko jotain, jolla voisi parantaa terveyttään. Ne voivat olla pieniä asioita, kuten käveleekin portaat hissin sijasta tai kuntoilee, joka hieman enemmän kuin yleensä. Tai se voi liittyä henkiseen puoleen, tekee joka päivä jotakin mukavaa tai jonkin rentoutumisharjoituksen. Kannattaa myös mietiskellä omaa mielialaa. Ollessaan huonolla tuulella tai tuntiessaan tyytymättömyyttä, kannattaa asia myöntää itselleen. On helpompaa päästä kiukun tunteesta ohi, kun on myöntänyt sen itselleen, sillä silloin sitä pystyy käsittelemään. Kannattaa myös miettiä, mistä huono fiilis johtuu ja onko sille mahdollista tehdä jotakin. Usein itse huomaan, että voisin helposti vaikuttaa huonoon fiilikseeni tekemällä työt aikaisemmin tai nukkumalla paremmin. Ei myöskään kannata jäädä liian pitkäksi aikaa miettimään niitä ikäviä asioita. Keskittymällä positiivisiin asioihin voi mieli paljon paremmin. Yksi nopea tapa saada itsensä hyvälle tuulelle, on tehdä lista oman elämänsä hyvistä asioista. Sitä oppii taas arvostamaan kaikkea ihan uudella tavalla.

Ruokavaliolla on suuri merkitys hyvinvointiimme ja energiatasoomme. On tärkeää syödä monipuolisesti, jotta jaksaa ja saa nukuttua. On harmi, että Proakatemialaisilta poistettiin lounasruokailu, sillä sieltä sai monipuolista ruokaa ja jokaisen oli helppoa syödä lämmin ateria päivän aikana. Nyt monesti haetaan jotakin nopeaa ruokakaupasta ja syödään äkkiä ja jatketaan töitä. Muualla syöminen myös virkisti mieltä ja oli mukava käydä syömässä yhdessä muiden kanssa. Niinkin yksinkertainen asia, kuin yhdessä syöminen vaikuttaa työyhteisön ilmapiiriin ja toimivuuteen sekä työpaikalla viihtymiseen.

Meidän tulisi nukkua joka yö hyvät yöunet, sillä unen määrä näkyy välittömästi seuraavan päivän työnteossa. Tämän kuun aikana tiimissämme ollaan nukuttu erittäin huonosti. Ei ole päivää, jona joku ei sanoisi nukkuneensa huonosti. Itsekin olen kärsinyt huonoista yöunista ja kyllä sen huomaa omassa jaksamisessa saman tien. Olen kuitenkin yrittänyt tarttua tähän ongelmaan ja päästä ajoissa nukkumaan joka ilta. Se harvoin hyödyttää yhtään ketään, jos saapuu paikalle väsyneenä eikä ole mitään annettavaa itsestään.

Joka päivä kannattaa muistaa läheisiä. Kavereiden tai perheen kanssa vietetty aika saa meidät usein piristymään ja ajattelemaan kaikkea muuta kuin työasioita. On tärkeää muistaa päivittäin omia läheisiään, sillä merkityksen tunne on meille jokaiselle tärkeää. Pienillä asioilla on helppo muistaa toisia, ihan vain kuulumisten kysely tekee paljon.

Onnistumiset saavat meidät jaksamaan eteenpäin. Jokainen haluaa kokea onnistumisen tunnetta, siitä tulee hyvä mieli sekä silloin kokee kulkevansa eteenpäin. Jokaisena päivänä olisi hyvä kokea onnistuneensa jossakin. Ne voivat olla todella pieniä asioita, kuten esimerkiksi onnistunut kampaus. Kannattaakin pysähtyä päivän aikana miettimään, missä olen onnistunut tänään tai missä aion vielä tänään onnistua?

Arjen pienet asiat ovat niitä, joilla voimme vaikuttaa omaan hyvinvointiimme. Asiat, jotka ovat monille selviä, mutta silti niitä ei toteuteta. Minkä takia me olemme aina ensimmäisenä valmiita tinkimään omasta hyvinvoinnistamme? Kaiken perustasta, siitä kaikkein tärkeimmästä. Haastankin teidät kaikki ajattelemaan omaa arkeanne ja niitä asioita, joilla voitte tehdä olostanne paremman. Pysähtykää ja miettikää, oletteko valmiita enää tinkimään hyvinvoinnistanne.

 

 

 

Lähteet:

Onnellinen arki – 365 ohjetta parempaan elämään, Jenny Hare, 2011

https://duunitori.fi/tyoelama/tauko-auttaa-jaksamaan/(13.12.2018)

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close