Tampere
24 Nov, Tuesday
2° C

Proakatemian esseepankki

Hyvinvoinnin tasapaino



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Oskari Saaren kirjoittama teos ”Voittamisen Anatomia” kertoo lääkäristä nimeltä Aki Hintsa, joka oli erikoistunut ennaltaehkäisevään terveydenhuoltoon ja toimi 11 vuoden ajan varikkolääkärinä sekä valmentajana formula ykkösissä. Hintsa työskenteli urallaan muun muassa sellaisten nimien kanssa, kuten Mika Häkkinen, Lewis Hamilton, Kimi Räikkönen ja Sebastian Vettel. Kyse ei siis ole ihan turhanpäiväisestä kaverista.

Oskari Saaren kirja olikin äärimmäisen mielenkiintoista luettavaa ja se herätti paljon ajatuksia liittyen omaan arkeen ja tulevaan ammattiin. Kirjassa on paljon tarinoita Hintsan uran ajalta ja mukaan mahtuu kertomuksia esimerkiksi eri urheilulajien huippunimistä ja elämäntapamuutoksissa onnistuneista ihmisistä. Kirjassa käsitellään kattavasti myös hyvinvoinnin eri osa-alueita ja niiden ympärille kirjan kappaleet hyvin pitkälti rakentuvatkin. Hintsan määrittelemät kuusi hyvinvoinnin osa-aluetta ovat: yleinen terveys, biomekaniikka, fyysinen aktiivisuus, ravinto, lepo ja henkinen energia. Hintsa pitikin uransa keskeisimpänä oivalluksena seuraavaa: ”Menestys on hyvinvoinnin sivutuote.”

Hintsan mukaan ”hyvinvointi on menestyksen perusta ja edellytys. Ei ole kohtuullista edes odottaa urheilullista tai muuta menestystä, jos ihminen ei voi hyvin. Toisin sanoen ennen kuin keskitytään voittamiseen, pitää perustan olla kunnossa. Korttitalon päälle ei voi asettaa tiiliskiveä.” Mutta miten menestys voidaan määritellä ja mitä menestyksellä oikeastaan tarkoitetaan? Onko menestynyt se, jolla on eniten rahaa tai pokaaleja kirjahyllyssä? Vai kenties se, kenellä on paljon ystäviä ja läheinen perhe ympärillään. Menestys on mielestäni jokaisen itse määriteltävissä oleva asia.

Hintsan määrittelemistä hyvinvoinnin osa-alueista muodostui ”menestyksen ympyrän” kehä. Ympyrän keskellä on Core eli ydin, joka muodostuu vastauksista kolmeen kysymykseen:

  1. Tiedätkö, kuka olet?
  2. Tiedätkö, mitä haluat?
  3. Hallitsetko omaa elämääsi?

Kysymyksien tarkoituksena on hahmottaa ihmisen identiteetti, elämän tarkoitus ja tavoitteiden edessä olevat esteet tai haasteet. Käsitys siitä, mitä menestys tarkoittaa, on jokaisen mielessä erilainen perustuen henkilön omaan arvopohjaan. Menestykseen ei siis välttämättä vaadita kaikkia Hintsan määrittelemiä hyvinvoinnin osa-alueita. Esimerkiksi tällä hetkellä suomen varmastikin menestyneimmän ja tunnetuimman koomikon Sami Hedbergin hyvinvoinnin osa-alueet ei välttämättä täyty fyysisen aktiivisuuden, ravinnon tai levon osalta parhaalla mahdollisella tavalla. Hänen menestystään on silti hankala kiistää. Tosin hyvinvointi on jokaisen oma subjektiivinen kokemus ja Sami Hedberg saattaa silti tuntea olonsa erittäin hyvinvoivaksi, vaikka kiertueen aikana unet saattavat jäädä vähälle ja lautaselta löytyä useammin pizzaa kuin salaattia.

Hyvinvointi kulkee teemana läpi kirjan. Itse myös tulevana terveyden ja hyvinvoinnin ammattilaisena haluan ottaa hoitamani ihmisten kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin huomioon heitä hoitaessani. Esimerkiksi loukkaantuneen urheilijan tullessa vastaanotolleni haluan nähdä pelkkää vammaa pidemmälle. Millainen on ollut vammamekanismi ja mikä sen on aiheuttanut? Voisiko kyseessä olla esimerkiksi huolimaton alkulämmittely, joka puolestaan on ollut seurausta kiireisestä työpäivästä, väsymyksestä tai voimattomuudesta huonon syömisen vuoksi?

Hyvinvointi on itselleni yksi elämän tärkeimmistä arvoista. Oman kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin pohjana toimii Aki Hintsan määrittelemät hyvinvoinnin osa-alueet, joita olivat: yleinen terveys, biomekaniikka, fyysinen aktiivisuus, ravinto, lepo ja henkinen energia. Kyse on ihmissuhteiden, työn, elämänarvojen ja elämäntapojen, kuten unen ja ravinnon tasapainosta. Hintsan mukaan henkinen energia kuvaa jaksamista, elinvoimaisuutta ja energisyyttä. ”Monille henkinen energia on vaikea käsite, koska sitä ei voi mitata objektiivisesti. Silti jokainen huomaa, kun se loppuu.” Akkuja pitäisi siis ladata enemmän kuin niistä ottaa virtaa. Vaikka en ole burnouttiin asti itseäni koskaan väsyttänyt, niin olen välillä huomannut tasapainon horjuvan.

Opiskelen tiimiyrityksessä ja rautoja on usein tulessa enemmän kuin omia resursseja olisi välttämättä antaa. Lähden helposti uusiin projekteihin mukaan ja otan paljon töitä vastuulleni. Olen siis astunut samaan sudenkuoppaan, kuin varmasti moni muukin. Hommien jättäminen työajalle on hankalaa ja työt tulevat usein mukana kotiin. Vaikka olen vastuuntuntoinen ja haluan auttaa aina muita, niin sodin silti osittain omia arvojani vastaan työskennellessäni monesti liian myöhään. Tällöin aikaa jää vähemmän esimerkiksi parisuhteelle ja oman terveyden ja kunnon ylläpitoon, jotka ovat minulle tärkeimmät asiat maailmassa. Olen oppinut, että joillekin asioille on yksinkertaisesti sanottava ei. Tällöin aikaa jää myös muulle minua voimaannuttavalle tekemiselle, jolloin arjen pyörittäminen ei tunnu niin raskaalta.

Kommentit
  • Annamari Aalto

    Olen kuullut paljon kehuja tästä kirjasta ja halusin lukea liikunnalliseen ammattiin suuntautuvan opiskelijan näkemyksiä kirjasta.
    Ihastuin heti alussa kirjassa esille tulleeseen ajatukseen ”Menestys on hyvinvoinnin sivutuote.” Kun ihminen voi hyvin ja pääsee toteuttamaan itseään täydellä kapasiteetilla, parhaassa tilanteessa oman intohimonsa parissa, menestys on varmasti todennäköisempää kuin epätasapainossa olevalla.
    Olen tehnyt tästä tämän tyyppisen harjoituksen, joka oli silmiä avartava: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/01/27/tyytyvaisyytta-havainnollistava-ympyra
    Tasapainoon ja tyytyväisyyteen liittyen minusta on myös tärkeää tuoda esille se seikka, kuinka helposti toisaalta se kaiken hyvinvoinnin tavoittelu voi joskus kääntyä jopa päälaelleen. Harvinaista se varmasti on, mutta onhan nykyisin olemassa ortoreksiakin. Niin kuin kerroitkin esseessä, hyvinvointi on tasapainoa, eikä vain fyysistä hyvinvointia.

    23.4.2018
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close