Tampere
26 Feb, Friday
3° C

Proakatemian esseepankki

Hyvästä ideasta käytäntöön



Kirjoittanut: Jimi Hautamäki - tiimistä Evision.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Avaan esseessäni sitä, kuinka hyvä idea laitetaan käytäntöön. Peilaan asioita omiin kokemuksiin ja käynnissä oleviin suunnitelmiin.

 

Ajatuksena prosessi on helppo, kun asioita voi pallotella oman pään sisällä tai paperilla loputtomiin. Liiketoimintasuunnitelma saattaa usein olla yksinkertainen, eikä alkuinvestointeja juuri tarvita. Silti ensimmäisen tyytyväisen asiakkaan kiitokseen on vielä pitkä matka.

 

Liiketoimintaa aloitettaessa on luonnollisesti tärkeää tehdä taustatutkimusta markkinoista ja kilpailijoista. Mikäli ideasi on uniikki, eikä vastaavaa liiketoimintaa ole vielä harjoitettu, niin todella tärkeässä roolissa tulee olemaan kyselyt esimerkiksi Survey Monkeyn avulla. Markkinatutkimusta on helppo harjoittaa googlaamalla ja lukemalla aiheesta uutisia. Suosittelen tarkastelemaan samalla alalla toimivien yritysten taloustietoja ja lähinnä liikevaihtoa. Jos useamman yrityksen luvuista on huomattavissa kasvua ja korkeaa liikevaihtoa, niin silloin tiedetään, että asiakkaita riittää ja he ovat valmiita maksamaan palvelusta. Mikäli yrityksen nettisivuilta löytyy hinnasto, niin voit peilata lukuja hintoihin ja arvioida suurpiirteisen kävijämäärän. Jos alalla menee hyvin ja kilpailijoita on useampia, niin se tarkoittaa sitä, että myös asiakkaita riittää. Enää täytyy selvittää, kuinka saat asiakkaat siirtymään leiristä toiseen. Jo tässä vaiheessa on hyvä alustavasti kartoittaa liiketoiminnan skaalautuvuus. Pystytkö tarvittaessa kasvamaan niin isoksi, jotta voit käsitellä lähes koko markkinan asiakkaat?

Kun kyseisen liiketoiminnan markkinat on kartoitettu, niin seuraavana vuorossa on kilpailijoiden arviointi. Mitä kukin taho tekee hyvin ja millä hinnoilla? Onko hinnoissa tai ansaintamalleissa suuria eroja ja mihin osa-alueeseen kyseinen yritys panostaa markkinoinnissa. Käytän seuraavassa esimerkissä verkkopalveluita tuottavia keksittyjä yrityksiä.

#1 WebLab Oy tarjoaa laadukkaita ja yksilöllisiä nettisivuja kohtuullisen korkealla hinnalla 900-2500€. Heidän palveluistaan löydät myös sisällöntuotannon, digimarkkinoinnin ja web hostingin.

 

#2 VerkkoHemmot Oy tarjoaa nopeita ja halpoja nettisivuja, jotka rakennetaan valmiista palikoista. He keskittyvät vain verkkoalustan rakentamiseen hintahaitarilla 150-500€

 

#3 NetworkBase Oy tarjoaa verkkokauppoja, analysointipalveluita ja web hostingia korkeaan hintaan 4000-15 000€. He keskittyvät suuriin asiakkaisiin kuten pörssiyhtiöihin ja kansainvälisiin toimijoihin.

 

Kilpailua alalta löytyy laajalla spektrillä, mutta lähes jokainen on löytänyt oman tavan toimia markkinoilla. WebLab on todennäköinen vaihtoehto pk-yrittäjälle. VerkkoHemmot Oy voi tarjota palveluitaan esimerkiksi aloittelevalle bloggaajalle tai kuntavaaliehdokkaalle. NetworkBase Oy ei vaivaudu kuluttamaan aikaansa pieniin yrittäjiin, vaan ottaa lautaselleen vain isoja luotettavia asiakkaita.

Tällä tavalla löydät todennäköisesti oman markkinaraon kilpaillulta alalta. Jos kilpailijoista huolimatta koet tuotteesi erilaisena tai kiinnostavana, niin on aika tarttua toimeen.

Seuraavaa vaihetta on vaikea yleistää, sillä esimerkiksi mahdollisen laitteiston hankintaprosessi on jokaisella erilainen. Tee lista liiketoiminnan kannalta välttämättömistä hankinnoista ja listaa viereen asiat, jotka olisivat kiva sisällyttää toimintaan. Tästä esimerkkiä autopesua perustettaessa tarvitset varmasti painepesurin, autoshampoota, ämpärin ja vettä. Kiva lisä olisi autovaha, kiillotuskone ja bluetooth kaiutin. Luo näiden pohjalta MVP (Minimum Viable Product) eli kuinka pienellä määrällä hankintoja ja työtä voit saada liiketoiminnan toimimaan edes jollain tavalla. Tämä on hyvä tapa luoda ensimmäinen prototyyppi ja päästä kokeilemaan asiaa käytännössä.

Kun tarvittavat hankinnat on tehty, on aika aloittaa asiakashankinta. Liiketoiminnan alussa ei ole väliä ketä asiakkaasi ovat. Ne voivat olla tuttuja, perheenjäseniä tai täysin ulkopuolisia henkilöitä. Tarkoituksena on saada suoraa palautetta asiakaskokemuksesta ja lähteä kehittämään palvelua/tuotetta mahdollisimman nopeasti asiakaspalautteen pohjalta. Jos 8/10 ihmistä sanoo auton pesun jälkeen, että menisivät todennäköisesti mielummin ABC Wash palveluun, niin tämä on hyvä sauma kehittää tuotettasi kiinnostavammaksi. Jos sen sijaan huomaat, että työn määrä suhteessa tuloihin on irrationaalinen, niin liiketoiminnan jatkaminen sellaisenaan on tuskin motivoivaa. Parhaassa tapauksessa pystyt myymään painepesurin ja muut tarvikkeet pois pienellä minimaalisilla tappioilla. Haluan korostaa sitä, että prototyypille ja testaamiseen täytyy antaa aikaa, jotta saadaan tarpeeksi dataa.

Jos prototyyppi oli menestys ja sait paljon positiivista palautetta asiakkailta, on aika tarttua listaan johon kirjoitit ne asiat/hankinnat, jotka olisi kiva sisällyttää toimintaan tai palveluun. Tämän lisäksi brändin luominen astuu kuvioon, sillä seuraavaksi on tarkoitus siirtyä pelaamaan isojen poikien kanssa. Vakuuttavalla ulosannilla, kuten logo, sosiaalinen media, verkkosivut ja työntekijöiden vaatetus on positiivinen vaikutus markkina-aseman haltuunotossa. Vaikka liiketoimintaa olisi harjoitettu vasta muutama päivä, niin yrityksen ulkoinen habitus voi antaa mielikuvan siitä, että kyseessä on luotettava ja pitkään toiminut taho. Kuvitellussa esimerkissä vertaillaan kahta toimintansa aloittanutta kesäkahvilaa.

 

#1 Kahvila Kesä-Hessu Oy on ostanut Pop-up teltan kahvilansa suojaksi. He myyvät kahvia termoskannusta ja tarjolla on Oululaisen pullasiivuja. Kesä-Hessun tunnistaa liitutaululle kirjoitetusta nimestä ja pienestä piirretystä kukkasesta.

#2 Cafe Tuoksu on vuokrannut Tampereen kaupungilta siirrettävän mökin kahvilatoimintaa varten. Cafe Tuoksun työntekijöillä on yhdenmukaiset raidalliset essut ja he kaatavat kahvin suoraan pannusta asiakkaan kuppiin. Yritys tilasi paikalliselta pieneltä markkinointitoimistolta mainoskyltit, joissa on Cafe Tuoksun logo varustettuna kesäisellä iskulauseella.

 

Hankinnallisesti hintaerot eivät ole massiivisia, mutta ensivaikutelma on aivan eri. Kyse on suurimmaksi osaksi päätöksestä, miten liiketoimintaa lähdetään tekemään. Pienillä yksityiskohdilla voi saada kilpailijan ja asiakkaan ottamaan yrityksesi vakavasti.

 

Oletetaan, että liiketoiminta on lähtenyt käyntiin ilman ongelmia ja kassavirta kasvaa joka viikko enemmän. Tässä vaiheessa pääsemme skaalautuvuuden maailmaan. Miten on mahdollista kasvattaa markkina-asemaa alueella, jossa selkeästi on kysyntää. Kokonaan toisen kahvilan perustaminen tuplaa tämän hetkiset kulut, mutta ei takaa kaksinkertaisia tuloja. Vaatiiko työ juuri sinun läsnäoloa tai työpanosta, sillä et voi olla useassa paikassa samaan aikaan. Skaalautuvuus onnistuu usein automatisoiduissa liiketoimintamalleissa, kuten esimerkiksi verkkokaupassa, jossa ei tarvita myyjää kassan taakse. Verkkokaupassa voi olla samaan aikaan joko 5 henkilöä tai 100 000 henkilöä, eikä se vaikuta työmäärään tai kuluihin. Toinen hyvä esimerkki skaalautuvuudesta on online kurssit ja koulutukset. Mikäli esiinnyt itse videolla, niin sinun tarvitsee tehdä työ vain kerran, jonka voi monistaa usealle asiakkaalle.

 

Toivon, että tästä esseestä on apua aloitteleville yrittäjille ja projekteille, jotka kamppailevat liiketoiminnan aloittamisen prosessin kanssa.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close