Tampere
22 Jan, Friday
1° C

Proakatemian esseepankki

Hyvä Yhteisö = €€€



Kirjoittanut: Atte Westerberg - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Hyvä yhteisö jossa kaikki tuntevat olonsa turvalliseksi ja siihen kuuluvaksi on kuin laittaisi rahaa pankkiin. Tarkoitan kirjaimellisesti rahaa pankkiin.

 

2020 Kesällä aloitetussa E-urheilu projektissamme tarjoamme pelivalmennusta erilaisiin E-urheilu peleihin kuten Fortnite, League of Legends yms. Valmennus ohjelmaa suunnitellessa meidän piti ottaa huomioon mikä kiinnostaa nuoria jotka ovat valmennusten loppukäyttäjiä ja mikä taas kiinnostaa maksajia eli vanhempia. Valmennuksista piti siis tehdä innostavia, ja nuorekkaita, sekä myös luotettavia ja vakuuttavia. Uskoimme että vanhemmille luotettavuus ja ammattimaisuus olisivat tärkeitä arvoja toiminnassamme, joka tekisivät palveluistamme helpommin ostettavia. Huomasimme kuitenkin jonkun ajan päästä että vanhemmille on erittäin vaikea viestiä E-urheilu ammattimaisuudesta, koska E-urheilu on hyvin kaukainen ja vieras asia vielä monelle vanhemmista. Ammattimaisuus olikin arvo joka oli nuorille tärkeämpi osa valmennusta kuin vanhemmille. Myöhemmin meille alkoi selvitä asiakaspalautteiden avulla, mistä vanhemmat olivat oikeasti valmiita maksamaan sata euroa kuukaudessa. 

 

Yhteisö = €€€

Vanhemmat maksoivat yhteisöstä. Yhteisöstä, jossa ketään ei kiusata ja kaikilla on turvallinen olo. Yhteisöstä jossa saman ikäisiä nuoria yhdistää sama mielenkiinnon kohde. Vanhempia ei niinkään mietityttänyt se että mitä pelin sisäisiä mekaanisia taktiikoita nuoret oppivat, vaan se että nuorilla on paikka mihin mennä turvallisesti sosiaalisoitumaan saman ikäisten nuorten kanssa. Osa asiakkaistamme ovat aikaisemmin pelanneet yksin kotona netin välityksellä muiden kanssa. Nykypäivänä on hienoa kun on mahdollista pelata ja jutella ihmisten kanssa ympäri maailmaa, mutta se ei silti vedä vertoja sosiaaliselle vuorovaikutukselle livenä paikan päällä. Tukeakseni teoriaani käytän esimerkkinä Proakatemian paja tilanteita korona aikana etänä. On aivan eri tunne katsoa henkilöä suoraan silmiin puhuessasi hänelle kuin videopuhelun välityksellä.

 

Kuinka luodaan toimiva yhteisö?

Vaikka tässä kehunkin luomaamme yhteisöä, niin silti en osaa sanoa kuinka semmoinen luodaan. Reflektoimalla muita yhteisöjä jossa olen ollut mukana huomaan joitakin yhdistäviä teemoja. Uskon että kulttuuri on yhteisön selkäranka ja kulttuuri syntyy yhteisistä jaetuista arvoista. Projektimme kulttuuri on syntynyt meistä ja meidän arvoista. Vahingossa luomamme kulttuuri vetää taas puoleensa ihmisiä, jotka kokevat kulttuurimme arvojen vastaavan heidän omia henkilökohtaisia arvojansa. 

 

Guy Kawasakin ohjeet yhteisön rakentamiseen

  1. Luo jotain minkä ympärille on tärkeää luoda yhteisö. Esimerkiksi hyvä tuote tai palvelu.
  2. Tunnista ja värvää tuotteesi ”super-fanit” – välittömästi! Moni yritys ei ymmärrä kysyä heidän tuotettansa rakastavia ”super-faneja” rakentamaan yhteisöä tuotteen ympärille. Tällöin yrityksen ei tarvitse käyttää omia resursseja yhteisön luomiseen. Super-fani on varmasti enemmän kuin otettu luomaan yhteisöä tuotteen ympärille kysyttäessä.
  3. Laita yhteisön luominen yhden ihmisen vastuulle. Yhteisö tarvitsee yhden selkeän ”sankarin” edustamaan yritystä jonka kaikki yhteisössä tunnistavat.
  4. Myönnä oman tuotteesi ”epätäydellisyys”. Olisiko adobe photoshopille syntynyt vahvaa yhteisöä ympärille jos sen tekijät olisivat tehneet siitä helpompi käyttöisemmän? Adobe Photoshopin foorumeilla käyttäjät kysyvät neuvoa ohjelman käyttämiseen ja toiset kokeneemmat käyttäjät vastaavat yleisemmin kuin adoben asiakaspalvelu. Eli tuotteen ei tarvitse olla täydellinen jotta sen ympärille rakentuisi yhteisö.
  5. Luo avoin systeemi. Eli tarjoa asiakkaille tarpeeksi tietoa tuotteestasi, jotta tarvittaessa asiakkaat voivat itse opettaa muita tuotteestasi.
  6. Ole avoin kritiikille. Monet yritykset ovat avoimia ja ystävällisiä tuotteensa yhteisö kohtaan, niin kauan kuin kaikki ovat tyytyväisiä, ostavat tuotteita ja sanovat siitä kivoja asioita. Monet yritykset myös pelästyvät ja etääntyvät yhteisöstä sillä hetkellä kun yhteisö antaakin yllättäen kritiikkiä yrityksen tuotteesta tai palvelusta. Tämä on tyhmintä mitä yritys voi tehdä yhteisölle. Yritys luo vahvempaa suhdetta yhteisöönsä jos se osaa ottaa kritiikin vastaan ja parantaa tuotetta tai palvelua sen perusteella.
  7. Luo pohja jolla yhteisö voi käydä keskustelua. Esimerkiksi yrityksen nettisivuilla toimiva foorumi jossa yrityksen asiakkaat ja työntekijät vaihtavat mielipiteitänsä.

 

 

Lähteet

Kawasaki, G. 2006. ”The Art of Creating a Community”. https://guykawasaki.com/the_art_of_crea/

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close