Tampere
19 Apr, Friday
-1° C

Proakatemian esseepankki

Hyvä Idea, Huono Toteutus



Kirjoittanut: Aaron Siljander - tiimistä Evision.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Fyre-festivaali on vuonna 2017 järjestetty ”luksus festivaali” Bahamalla. Tapahtuma markkinoitiin eksklusiivisuudellaan. Maailman huippumallit olivat mukana markkinoinnissa ja Kylie Jennerillekin maksettiin 250000 dollaria yhdestä some postauksesta hästägillä fyre. Tapahtumaa hypetettiin todella paljon ja asiakkaat olivat innoissaan tulevasta tapahtumasta. Tapahtuman lopullinen budjetti oli 38 miljoonaa dollaria. Järjestäjät kehittivät Fyre-sovelluksen, jonka tarkoituksena oli toimia varausjärjestelmänä artisteille, jotta kuka tahansa voisi sovelluksen kautta varata haluamansa artistin kotiinsa keikalle. 

 

Tapahtuman järjestäjät olivat ostaneet Pablo Escobarin saaren Norman’s Cay:n Bahamalta. Saaren myynyt henkilö pyysi järjestäjiä olemaan mainitsematta saaren entistä omistajaa missään, mutta tätä pyyntöä rikottiin jo heti ensimmäisessä mainosvideossa. Järjestäjiltä vietiin oikeus pitää festivaalit kyseisellä saarella ja paikaksi vaihdettiin viereinen isompi saari. Tätä saaren osaa, jossa tapahtuma järjestettiin, mainostettiin yksityissaarena. Sitä se ei tosiaankaan ollut. Tapahtuma-alue oli pieni pala rantaa isommasta saaresta.  

 

Fyreen myytiin 10 000 lippua ja yhden lipun hinta oli yli tuhat dollaria. Kallein lippu maksoi 250 000 dollaria ja siihen kuului muun muassa oma luksusjahti. Tosi asia oli, ettei alueelle mahtunut läheskään niin montaa henkeä. Majoitus oli luvattu luksustyyliin omilla huviloilla, kyseisiä huviloita ei ollut olemassakaan. Majoitus oli toteutettu jonkin hurrikaanin jäljiltä olevilla hätäteltoilla, jotka sade oli kastellut kokonaan tapahtumaa edeltävänä päivänä.  

 

Tapahtumasta luvattiin aivan liikoja, eikä järjestäjä tiimille ollut varattu tarpeeksi aikaa tapahtuman järjestämiseen. Heillä oli vain noin 6-8 viikkoa aikaa toteuttaa tämä luksusfestivaali.  

Muutama viikko ennen h-hetkeä tapahtuman järjestäjät tajusivat, ettei tapahtumasta tule mitään. Se oli mahdoton toteuttaa. Kuitenkin lipunmyynti jatkui, mutta lippujen ostajia ei informoitu millään lailla. Tapahtuma päivänä asiakkaiden ohjaus festivaalialueelle oli puutteellinen, eikä infrastruktuuri ollut lähellekään valmis. Asiakkaiden laukkujen tuontia ei oltu organisoitu mitenkään. Laukut tuotiin isoissa konteissa paikalle ja ohjeistuksena oli ”hakekaa omanne”. Ruokaa, juomaa, vessoja saatikaan majoitusta ei ollut varattu kaikille 

 

Billy McFarland, tapahtuman perustaja, tuomittiin kuuden vuoden vankeusrangaistukseen. Billy kavalsi lipputuloista itselleen noin 100 000 dollaria. 

 

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Järjestäjät eivät selvästikään ymmärtäneet alunalkaenkaan, mitä tällainen tapahtuma vaatii ja maksaa. Dokumentissa eräs henkilö sanoi, että tämän kokoisen tapahtuman järjestämiseen tulisi varata ainakin yksi vuosi, Fyren järjestäjillä oli 6-8. 

 

Hyvänä oppina tästä itse sain ainakin sen, että asiakkaalle ei kannata luvata liikoja, sijoittajille tulee olla läpi näkyviä ja tapahtuman suunnitteluun on hyvä varata reilusti aikaa. Ideana tapahtuma ja Fyre-applikaatio olivat hyvät, mutta aikaa ei ollut tarpeeksi. Tapahtuman suunnittelua kannattaa rakentaa asiakkaan ympärille, eikä vain maksimoida tuottoa itselleen. Asiakas on kuitenkin se, joka pitää yrityksen pyörimässä.  

 

Virheet olisi voitu välttää, kun suunnittelu olisi aloitettu ajoissa, ei olisi luvattu liikoja, sekä asiat olisi suunniteltu loppuun asti. Asiakkaita täytyy informoida ja heistä tulee pitää hyvää huolta, niin ei Fyressä käynyt. 

 

Haluan itse rakentaa oman tuotteeni tai palveluni asiakaskeskeisesti, jotta saan asiakkaani palaamaan ja suosittelemaan yritystäni eteenpäin. 

Kommentoi