Tampere
27 Jun, Monday
31° C

Proakatemian esseepankki

HULLUNMYLLY ARKEA STRESSITTÖMÄSTI



Kirjoittanut: Erika Niemi - tiimistä Empiria.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Tiimiläiset, perhe, ystävät ja tutut ovat tottuneet siihen, että minulla on lähestulkoon aina kiire jonnekin ja kalenteri on pitkälti aina täyteen ängetty. Yleisenä vitsinä moni kysyykin minulta, että missä olen esimerkiksi ensiviikon tiistaina klo 13.47, johon todennäköisesti osaan vastata. Päivät saattavat venyä 14 tuntisiksi ja valehtelisin toki, jos väittäisin ettei ikinä väsyttäisi tai turhauttaisi tekemisen määrä, mutten stressaa edeltävänä päivänä, päivän aikana tai päivän jälkeen. Monesti myös kysytään, että miten jaksan niin kiireistä arkea tai miten saan pakan pidettyä kasassa. Rehellisesti voin myöntää, että aina en jaksa ja aina ei pakka pysy kasassa, mutta sitten hetki huuto itketään, kasataan pakka kasaan ja on the road ja rokkenrol. Päivät vedetään hymyissä suin ja hyvällä fiiliksellä, elämässä ei ole aikaa turhalle murehtimiselle.

Saatan parhaimpina viikkoina tehdä kahta eri työtä, neljää eri työtehtävää (personal trainer, keittiöapulaien, siivooja ja catering tarjoilia) ja lisäksi järjestää hyväntekeväisyysleiriä. Tämän kaiken päälle tavoitteellinen urheilu, koti, koira, parisuhde, ystävät ja viimeisimpänä muttei vähäisimpänä Proakatemia.

Aikataulutus ja suunnitelmallisuus ovat avain sanoja kiireisiin päiviin, suosittelen mahdollisimman hyvin laskemaan aikataulut kiireisille päiville ja esimerkiksi kirjaamaan ne paperille ylös. Muista myös merkata aikatauluihisi ruokailuajat, koska syömättä et jaksaisi edes normaalia kevyttä arkipäivää. Yksi tärkeimmistä tunnetiloista kiire päivinä on hyvä fiilis, vaikka vituttaisi kuin pientä oravaa, niin yritä kaivaa se hyvä fiilis jostain sielun perukoilta.

Aikataulut ovat minun paras ystävä ja pahin vihollinen samanaikaisesti, sillä rakastan aikatauluttaa päiväni ja viikkoni, jolloin tiedän aina etukäteen missä olen, kuinka kauan, kauanko siirryn paikasta toiseen, moneltako lähden ja moneltako olen kotona. Toki tämä samainen pakkomielle kostautuu päiville, kun ei ole paljoa tehtävää tai viikonloppuna pitäisi viettää rentoa parisuhde aikaa, ja minä idiootti menen sitäkin aikatauluttamaan ja toisella menee hermo. ”Eikö sitä voisi joskus mennä fiilis pohjalta vapaapäivän ja lopettaa toi aikataulutus” kaikuu usein korviini vapaapäivinä.

Priorisointi aikatauluissa ja päivän aikana suoritettavissa aktiviteeteissä on myös avain asemassa. Tykkään mieluummin mennä aamulla klo 6.00 treenaamaan kuin illalla 21 aikaan, koska treenaaminen on tärkeyslistalla alkupäässä ja koen että saan paremman treenin tehtyä aamulla aikaisin ennen muita aktiviteetteja kuin illalla kaikkien aktiviteettien jälkeen väsyneenä

 

Aloita aamusi hyvällä musiikilla ja yritä unohtaa kaikki kiire, sekä uppoutua musiikin vietäväksi. Laita kahvinkeitin päälle, aamupala tekeille ja lempi musiikki soimaan. Samoin myös siirtymävaiheissa paikasta A paikkaan B paikkaan C ja niin edespäin, suosittelen vahvasti auton kaiuttimista tai bussissa kuulokkeista laittamaan hyvän tuulen musiikit ”täysille”. Nämä siirtymä tauot olisi siis syytä käyttää ajatusten pieneen nollaamiseen. Suosittelen musiikkia laidasta laitaan, uutta ja vanhaa, rokkia, poppia, teknoa, mukana laulettavia hitti biisejä. Fiilis kattoon ja ajatukset nollaan.

Älä harrasta multitaskingia vaikka olisikin monta rautaa tulessa ja kiire päivä, tällä et saa kuin huonoa jälkeä aikaan ja itsellesi stressin sekä kiireen tunteen. Jos sinulla on 6 eri aktiviteettia päivän aikana, muista aina siinä hetkessä keskittyä vain ajankotaiseen aktiviteettiin. Älä murehdi ja mieti seuraavaa ennen kuin olet saanut edellisen valmiiksi.

Koskaan ei saisi yleistää, mutta nyt yleistän esimerkkiin mitä olen useasti kuullut tai mihin tilanteisiin olen törmännyt. Monet sanovat, ettei kerkeä tehdä päivän aikana töiden/koulun lisäksi yhtään mitään muuta, mutta pari jaksoa Netflixiä ehtii aina katsoa. Nämä samaiset henkilöt myös useasti valvovat reiluun puoleen yöhön ja aamulla nukkuvat pitkään.  Toki arkipäiviä on yhtä monta erilaista kuin on ihmisiäkin, eli en tarkoita kertoa mikä on oikein ja mikä väärin, kukin hoitaa arkeaan omalla tyylillään. Kaikki eivät ole aamu ihmisiä, mutta suosittelen kokeilemaan edes aamu rytmiä ja aloittamaan päivä aiemmin sekä myös menemään nukkumaan aiemmin, koska aamu on sen rutinoiduttua tehokkainta aikaa ihmisellä.

lepääminen ja sohvalla istuminen sarjojen parissa ei ole väärin päinvastoin sitäkin pitää osata tehdä, voin myös myöntää, että minun on välillä haasteita rauhoittua aloilleni. Useasti pitkän päivän jälkeen jatkan kotona sähläämistä nukkumaanmenoon asti. Tämän suhteen minulla on paljon opittavaa. Pitää myös osata välillä pitää keveämpiä viikkoja ja päiviä, sekä myöntää itselleen ja muille ettei aina välttämättä jaksa. Tämän myöntäminen on ollut minulle yksiä vaikeimpia oppia, enkä tässä vieläkään ole kovin hyvä, mutta päivä ja viikko kerrallaan sitäkin opitaan

En suosittele kenellekään kalenterin yli buukkaamista tai hullunmylly oravanpyörä arjen elämistä pitkällä tähtäimellä, mutta jos olet joutunut vastaavaan, niin toivon että sait edes jonkun hyvä ajatuksen tekstistäni. Veikkaan myös, että jokainen joskus tulee kokemaan erittäin pitkän ja kiireisen päivän tai viikon. Vaikka haluat olla erittäin aikaansaava, niin terveyden ja mielenterveyden kustannuksella ei saa leikkiä, burnout ei ole tavoite ja siitä toipuminen voi viedä kuukausia. Been there done that. Ei enää uudelleen, kiitos. Toki kokemuskannan vuoksi osaan sitä myös välttää, vaikka pitkälle venytänkin välillä omia rajojani, niin osaan silti vetää stopin sopivan ajoissa.

Muista syödä ja nukkua riittävästi, jotta voimavarasi ja mieli pysyy arjessa mukana. Kaikesta muusta voi tinkiä mutta ei ihmisen perustarpeista.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close